Golly, jij mag van mij met protocollen gaan slingeren zoveel je wilt. Het is ook niet zo dat jij hier de scheidsrechter bent om te bepalen welke punten valide zijn.
Ik betwist nergens het positieve effect van burgerhulpverleners met AED. Echter is het zo dat ieder positief effect neveneffecten heeft.
Op moment is er een enorme beweging gaande, opgezweept door RAV's. Sterker nog Connexxion Ambulance zorg en Axira vechten elkaar de hut ongeveer uit wie de burgerhulpverleners gaat inzettten.
Als je georganiseerd burgerhulpverleners wilt gaan inzetten moet je verantwoording nemen. Je kan niet zo kort door de bocht gaan dat er burgerhulpverleners aan het bed staan van mensen waarbij de biologische dood al is ingetreden en zij moeten gaan reanimeren en de terminale patient aan de AED moeten hangen. Er is nog zoiets als waardig mogen sterven toch? Ooit bedacht over de impact voor familie? Ooit bedacht hoe complex het is voor de ambulance verpleegkundig om in dat soort situaties zelf iets af te wegen, hij heeft al te maken met de aanwezige familie maar in dit geval ook nog met een reanimerende burger. Allemaal geen enkel probleem voor mensen achter het bureau, het is anders als je rondom dat bed staat.
Die NRR is geen absoluut iets, mij wordt hier soms bangmakerij verweten. Slingeren met protocollen en burgers wijzen op wetjes en strafbaarheid van geen eerste hulpverlenen is bangmakerij.
Ik neem de vrijheid om hier te zeggen dat een burger het gewoon kan, allemaal niet zo moeilijk hoor. Als je van de familie hoort dat het een terminale kankerpatient is, uit het ziekenhuis is ontslagen om thuis te sterven, je het lichaam ziet van mag je gewoon als burger en verstandig mens denken. Je mag als burger zelf besluiten om maar niets meer te doen.
Als de ridders van het protocol gaan protesteren en je wilt als burger liever geen gedoe met wetjes zeg je niet waarom je besloten hebt om niets te doen, dan zeg je gewoon dat je lichamelijk te moe voelde, gewoon even misselijk was. Dan laat je de ruimte aan de ambulance verpleegkundige om te bepalen of de behandeling zinvol en wenselijk is.