Het probleem hoort niet bij de vrijwilligers te liggen, ook niet bij de terminale patient (+familie).
De arts hoort de patient en familie goed te informeren, het aangeven wat mensen te wachten staat hoort daar bij. De huisarts inschakelen bij problemen is de aangewezen weg.
Het kan dat de huisartsenpost de ambulance stuurt, het kan dat de centralist niet genoeg informatie heeft. Alleen zegt het niet dat als de professionele zorg tekortschiet op bepaalde punten dat we dan gelijk maar moeten vinden dat het nu eenmaal niet ander is.
Ik ben niet cynisch of bot als ik meen dat het reanimeren en AED gebruikt bij een terminale patient ongewenst is. Het streven moet zijn dat dit soort situaties niet meer voorkomen. Een opmerking als "beter op tijd gestart met BLS dan een delay" in deze context (terminale patient met een circulatiestilstand) is een bijzonder vreemde opvatting.
Ik vind dat dit soort toestanden terminale patienten (+ familie) bespaard moet blijven. Er bestaat ook nog zoiets als liefdevol en verstandig medisch denken. Het klopt dat die wijze van denken regelmatig botst met bestuurders, bureaucraten, protocolridders, protocolslaven, de commercie, etc, etc. Ik ben toevallig iemand die daar bijzonder weinig boodschap aan heeft, ik kies voor de belangen van patienten/slachtoffers.