Nog een EHBO (?) casus ....

Auteur Topic: Nog een EHBO (?) casus ....  (gelezen 33580 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #60 Gepost op: 23 december 2012, 23:39:44
Ik denk als het zo zou gaan het veel tijd kost. Zover ik weet is het een afweging die de centralist volgens protocol maakt en vervolgens meldt dat er ook burgerhulpverleners onderweg zijn.

Welicht een vraag voor de centralisten over hoe het nu gaat. Persoonlijk zie ik er weinig heil in het eerst voor te leggen bij de melder. Dit kan in paniek kostbaar tijdsverlies geven. Daarnaast roept de melder op dat moment om hulp en is blij met alles dat geboden wordt. Hier is nog geen enkele negatieve ervaring (ongewenst aanwezig) geweest.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #61 Gepost op: 23 december 2012, 23:45:03
Zo veel tijd verlies zit er toch niet in zeggen:

Ik stuur burger hulpverleners

of

heeft u er bezwaar tegen als ik burger hulpverleners stuur?

Overigens vind ik de term burger hulpverleners wel wat verwarrend. zijn het burgers die hulp verlenen, of professionele hulpverleners die hulp aan burgers bieden...... Vrijwilligers is wellicht beter (maar dat is slechts mijn mening) Hopelijk leest er een centralist mee :)

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #62 Gepost op: 23 december 2012, 23:52:03
Maar als iemand bij de term vrijwilligers in de stress schiet? Of eerst uitleg wil hebben over wat voor mensen en wat er dan gebeuren gaat? Bedoel: als men dat aan mijn moeder vraagt, ben je een kwartier en een heleboel frustratie verder. Ondertussen is er dus niets met het slachtoffer gebeurd.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #63 Gepost op: 23 december 2012, 23:58:47
Ik denk dat een centralist wel in staat is zo een gesprek te voeren. Ze zijn immers getraind om zelfs uit mensen die erg in paniek zijn de goede informatie te krijgen. Het hoeft ook geen formele juridische toestemming te zijn, ook als de centralist zegt : ik stuur burger hulpverleners. Kan de melder vragen wat dat is en vervolgens zeggen dat wil ik helemaal niet.

Dan is het dubbel vervelend want dan zijn ze al onderweg en kunnen (hoeft niet zo te zijn, maar kan wel) er erg vervelende situaties in het huis ontstaan, voor het slachtoffer, de melder, de burgerhulp verleners en iedereen die betrokken is.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 24 december 2012, 00:30:56
Het probleem hoort niet bij de vrijwilligers te liggen, ook niet bij de terminale patient (+familie).

De arts hoort de patient en familie goed te informeren, het aangeven wat mensen te wachten staat hoort daar bij. De huisarts inschakelen bij problemen is de aangewezen weg.

Het kan dat de huisartsenpost de ambulance stuurt, het kan dat de centralist niet genoeg informatie heeft. Alleen zegt het niet dat als de professionele zorg tekortschiet op bepaalde punten dat we dan gelijk maar moeten vinden dat het nu eenmaal niet ander is.

Ik ben niet cynisch of bot als ik meen dat het reanimeren en AED gebruikt bij een terminale patient ongewenst is. Het streven moet zijn dat dit soort situaties niet meer voorkomen. Een opmerking als "beter op tijd gestart met BLS dan een delay"  in deze context (terminale patient met een circulatiestilstand) is een bijzonder vreemde opvatting.

Ik vind dat dit soort toestanden terminale patienten (+ familie) bespaard moet blijven. Er bestaat ook nog zoiets als liefdevol en verstandig medisch denken. Het klopt dat die wijze van denken regelmatig botst met bestuurders, bureaucraten, protocolridders, protocolslaven, de commercie, etc, etc. Ik ben toevallig iemand die daar bijzonder weinig boodschap aan heeft, ik kies voor de belangen van patienten/slachtoffers.

bendelange

• Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #65 Gepost op: 24 december 2012, 00:32:57
Ik kan het met 024 heel erg eens zijn. Er is op dit moment een soort AED gekte aan de gang. Ik heb een keer een zoekactie gedaan naar iemand die al 5 dagen vermist was, een suicide briefje had achtergelaten en toen ik hem had gevonden was de eerste vraag of ik had geprobeerd hem te reanimeren, Mooi niet dus.
Ik heb net opnieuw een EHBO cursus met natuurlijk reanimatie gedaan en toen ik dit vertelde aan mijn overbuurman (70 jaar) zei die gelijk dat ik het niet in mijn hoofd moest halen om hem te reanimeren.
En nee, die man heeft geen penning om, en heeft ook geen niet reanimeren verklaring liggen. Zo ken ik nog veel meer mensen, mijn schoonouders en zelfs mijn eigen vrouw.
Natuurlijk zijn er genoeg omstandigheden waar ik niet zal aarzelen om direct te reanimeren.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 24 december 2012, 00:42:56
Klopt de NRR geeft ook aan dat hun richtlijnen deels geschreven zijn op basis van het maatschappelijk debat.

De AED gekte zie ik ook, ik zie ook dat een grote groep Nederlandse burgers het via een petitie heeft bereikt dat de politiek in 2013 gaat spreken over euthanasie bij voltooid leven. Daarvoor moet een serieus aantal Nederlanders wel hun handtekening zetten, deze grote groep mensen maakt deel uit van het maatschappelijk debat.

Tussen de AED gekte en Euthanasie bij voltooid leven zit vermoedelijk een heel groot grijs gebied. Er zijn veel ouderen die niet vinden dat hun leven voltooid is, maar desondanks weten dat eeuwig leven niet bestaat. Legio ouderen kan een rust vinden in de gedachte "als mijn tijd is gekomen, laat me dan maar rustig gaan, het is mooi geweest" .

Ik vind dat op een discussieplatform best nagedacht mag worden, dit soort discussies uit de weg gaan omdat ze gevoelig zijn is onzin. Mensen die zich begeven op het terrein van reanimatie horen ook na te denken over de dood.

Ik ben ook de jongste niet meer, als mijn hart er mee stopt mogen ze me ook rustig laten gaan.

Saanniee

• Gast
Reactie #67 Gepost op: 24 december 2012, 10:10:01
Het probleem hoort niet bij de vrijwilligers te liggen, ook niet bij de terminale patient (+familie).

De arts hoort de patient en familie goed te informeren, het aangeven wat mensen te wachten staat hoort daar bij. De huisarts inschakelen bij problemen is de aangewezen weg.

Het kan dat de huisartsenpost de ambulance stuurt, het kan dat de centralist niet genoeg informatie heeft. Alleen zegt het niet dat als de professionele zorg tekortschiet op bepaalde punten dat we dan gelijk maar moeten vinden dat het nu eenmaal niet ander is.

Ik ben niet cynisch of bot als ik meen dat het reanimeren en AED gebruikt bij een terminale patient ongewenst is. Het streven moet zijn dat dit soort situaties niet meer voorkomen. Een opmerking als "beter op tijd gestart met BLS dan een delay"  in deze context (terminale patient met een circulatiestilstand) is een bijzonder vreemde opvatting.

Ik vind dat dit soort toestanden terminale patienten (+ familie) bespaard moet blijven. Er bestaat ook nog zoiets als liefdevol en verstandig medisch denken. Het klopt dat die wijze van denken regelmatig botst met bestuurders, bureaucraten, protocolridders, protocolslaven, de commercie, etc, etc. Ik ben toevallig iemand die daar bijzonder weinig boodschap aan heeft, ik kies voor de belangen van patienten/slachtoffers.

Ik kom regelmatig bij mensen thuis die terminaal zijn. Vaak is de patiënt + familie goed ingelicht en komt de huisarts ook regelmatig kijken hoe het gaat. En benoemd de arts regelmatig wat er komen gaat. Ook ik en mijn collega's praten er over met de patiënt en familie als er behoefte aan is. En als ze er open voor staan. De ene familie praat er eenmaal makkelijker over dan de andere. Maar toch bellen mensen soms 112 als de patiënt is overleden. Dit komt vaak voor vanuit een paniek reactie of kunnen ze op dat moment niet goed nadenken. Ook al wordt er dagelijks verteld in zo'n periode dat ze gewoon de huisarts moeten bellen. Dus ik denk niet dat het te voorkomen is. Het is niet niks als je dierbare overlijdt ook al weet je een tijdje dat het er aan komt.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 24 december 2012, 10:27:09
Beste Saanniee,

We zijn het er toch over eens dat als een RAV beleid maakt dat zij burgers met AED alarmeren er ook een plicht geschapen wordt. Jij geeft zelf aan dat het niet niks is als je dierbare overlijdt. Hoe wil je het classificeren als deze familie in paniek ook nog eens mag aanschouwen dat de dierbare wordt gereanimeerd en aan de AED wordt gehangen door een vrijwilliger/burgerhulpverlener?

Saanniee

• Gast
Reactie #69 Gepost op: 24 december 2012, 11:39:55
Beste Saanniee,

We zijn het er toch over eens dat als een RAV beleid maakt dat zij burgers met AED alarmeren er ook een plicht geschapen wordt. Jij geeft zelf aan dat het niet niks is als je dierbare overlijdt. Hoe wil je het classificeren als deze familie in paniek ook nog eens mag aanschouwen dat de dierbare wordt gereanimeerd en aan de AED wordt gehangen door een vrijwilliger/burgerhulpverlener?

Beste 024,

Ja ik ben het eens wat betreft het RAV beleid. En het zou ook inderdaad niet mogen gebeuren dat er een burgerhulpverlener langs komt bij de mensen om te komen reanimeren wanneer er sprake is van een overleden terminale patiënt. Op dat punt vind ik ook zeker wel dat er een beleid zou moeten komen of een systeem waardoor dat niet zou kunnen gebeuren. Maar dat zou denk ik niet zo gemakkelijk zijn.