Ralpje,
Ik onderstreep de inhoud van mijn vorige posting, die ik heb geschreven in reactie op jouw eigen woorden. Hierin heb ik mijzelf buitengewoon politiek geformuleerd en er zat geen woord "Spaans" bij, in de hoop dat je mijn standpunt zou begrijpen. Ik heb het gevoel dat de inhoud van die boodschap niet is geland. Daarom zal ik de spreekwoordelijke pen nu wat scherper hanteren.
Jouw boodschap was absoluut duidelijk, maar ik ben het er niet direct mee eens. Ik denk ook niet dat we dat naar aanleiding van mijn reactie gaan worden, dus let's agree to disagree. Ik wil toch wel nog even op een paar dingen reageren, wellicht dat dat mij standpunt wat verduidelijkt.
De argumenten die je gebruikt zijn buitengewoon zwak en ik vind je reactie daarmee niet overtuigend. De professionele hulpverlening heeft geen oog voor de geschrokken familie en de politie is afgestompt. Wat is dit voor onzin!
Inderdaad onzin, want ik heb het niet over 'geen oog hebben voor' of 'afgestompt zijn'. Ik geef aan dat de hulpverleners zich, terecht, primair met het slachtoffer bezig houden. Op dat moment, als de hulpverlening net gestart wordt en bijvoorbeeld een tweede ambu of politie-eenheid nog niet ter plaatse is, kan er niet altijd genoeg aandacht aan de familie besteed worden.
Ik maak als H-MMT arts altijd ruimte om even te praten met de directe familie van een slachtoffer.
Ten eerste ben je als MMT-arts slechts bij een subset van alle reanimaties betrokken. Daarnaast wordt een AED-alert lang niet bij alle reanimaties verstuurd; denk bijvoorbeeld aan kinderreanimaties. De kans dat jij als MMT-arts een AED-er tegenkomt is dan ook vrij klein. Onze referentiekaders voor wat betreft een 'reanimatie' zullen dan ook verschillend zijn, wellicht dat daar onze verschillende standpunten mede uit voortkomen. Uiteraard zijn er hulpverleners die ook genoeg aandacht voor familie hebben, helaas is dat (nog) niet voor elke hulpverlener het geval.
Daarbij kies ik graag mijn eigen woorden en ik zit er niet op te wachten om gesouffleerd te worden door een anonieme voorbijganger die zich vanuit een altruïstische overtuiging opwerpt.
Ik neem dan ook niet de plaats van een hulpverlener over. Ik ben geen hulpverlener, dus laat me niet uit over medisch-technische zaken, prognoses of andere zaken waar ik geen verstand van heb. Als iemand mij echter vraag waar die slangetjes of die machine voor zijn, kan ik echter wel in eigen woorden aangeven dat dat is om het hartritme te controleren of om de hartmassage over te nemen zodat de hulpverleners een extra paar handen vrij hebben.
Die slangetjes en draadjes zijn namelijk helemaal niet interessant en de techniek zal de familie echt een worst zijn. Die heeft op dat moment namelijk alleen oog voor heel andere zaken.
Blijkbaar niet, want ik heb die vragen in meer dan één geval gekregen.
Je bent een burger hulpverlener en met een "steunende schouder" is helemaal niets mis.
Fijn dat we het daar in ieder geval over eens zijn
[/]
Maar ik zie geen rol weggelegd voor een passant die zichzelf een zekere functie toedicht om zijn voyeurisme te legaliseren.
Voyeurisme? Wellicht heb je iets te vaak met de slechte kant van burgerhulpverleners te maken gehad waardoor je beeld wat vertekend is, maar niet iedereen die op een AED-alert reageert of überhaupt een reanimatiecursus heeft gevolgd is een thrillseeker die uit is op een snelle kick. Zoals gezegd maak ik me bekend bij aanwezige hulpverleners, vraag of ik iets kan betekenen en en indien dat niet het geval is ben ik weer verdwenen. Als dat wel het geval is probeer ik dat naar beste kunnen te doen. Ook naar familie toe geef ik duidelijk aan dat ik een burgerhulpverlener ben die geen actieve rol speelt in de hulpverlening maar dat ik indien gewenst bij ze blijf tot een professionele hulpverlener de gelegenheid heeft om dat van me over te nemen. Niet meer en niet minder. Als dat niet gewenst is ben ik weer vertrokken.
Het is ongepast en je hebt daar niets meer te zoeken. Jij hebt niets met de familie te bespreken en ik zou het je zelfs sterk afraden.
Helaas hoor ik nog steeds verhalen van mensen die een dergelijke begeleiding gemist hebben. En dat zijn geen verhalen die ik via-via hoor, maar uit de eerste hand. Wellicht is het iets dat met name hier in de regio beter ontwikkeld zou moeten worden, dat zou natuurlijk kunnen.
Zoals gezegd: let's agree to disagree.