Nog een EHBO (?) casus ....

Auteur Topic: Nog een EHBO (?) casus ....  (gelezen 33648 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #110 Gepost op: 1 januari 2013, 22:51:46
Als ze het echt beter wisten dan legden ze hun duikvriendje wel thuis in de schuur. In praktijk bellen ze 112 en vertrouwen ze het toe aan de medici.

Dat was het punt wat ik wilde maken 024 ;-) ik zie alleen dat ik was vergeten mijn zin af te maken....

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 1 januari 2013, 22:56:30
even mijn zin afmaken van hierboven:

Helemaal mee eens Willem, klopt helemaal wat je zegt. Mijn opmerking was alleen dat de stelling "Wij duik instructeurs weten het beter dan medici." erg kortzichtig is en natuurlijk niet waarheidsgetrouw is, zo iets kun je niet aantonen door 1 voorbeeld te geven van een huisarts die een fout maakt over een onderwater letsel

Uiteindelijk wordt ik liever geholpen door een ambulance dan door een DAN instructeur als ik eens het slachtoffer ben van een duik ongeluk.

Dat neemt niet weg dat in die eerste minuten een duikinstructeur een erg waardevolle rol kan vervullen en zeker mijn leven kan redden, samen met de ambulance.

Zoals in alle situaties in de pre-hosplitale zorg kunnen goed opgeleide vrijwilligers (duik instructeurs, eerstehulp verleners) kostbare minuten overbruggen tot de ambulance er is, en dat moeten ze zeker doen. Dat zegt alleen niet dat ze beter zijn. "There is no I in team."

Met alleen een ambulance die 15 minuten moet rijden ben je kansloos,
met alleen een duikinstructeur die een dan cursus heeft ben je waarschijnlijk net zo kansloos.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 2 januari 2013, 02:51:14
WillemD.,

ik heb niets gezegd over het OK boekje, of dat ik dat als standaard zou zien. Het grijze gebied bestaat wel, zie de eerdere discussie over ballonbeademing. Er zijn forumleden die met droge ogen durven te beweren dat ze na een DAN-cursus (provider of instructor) bekwaam zijn in ballonbeademing met alles wat daarbij komt kijken. Meerdere forumleden (arts/verpleegkundige) met ervaring en medische achtergrond geven aan dat je alleen daarmee niet kunt zeggen dat je bekwaam bent. Professionals die dagelijks met dergelijke vaardigheden bezig zijn. Dat heeft niets met elitair gedrag te maken en het 'elitair' afbakenen van het domein, niets met alleenrecht of wat dan ook.

Als een leek risicovolle handelingen wil uitvoeren (en zuurstof toedienen, op welke wijze dan ook, behoort ook daartoe), dan moet hij zich er van bewustzijn dat daar risico's aan zitten en dat hij verantwoordelijk is voor wat hij doet. Het gaat om een mens, niet om een wegwerpartikel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 2 januari 2013, 10:59:52
Hoe moet ik die ballonbeademing opvattten? Met masker of intubatie?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 2 januari 2013, 11:04:20
Hoe moet ik die ballonbeademing opvattten? Met masker of intubatie?
Masker+ballon, evt mayotube. Geen endotracheale intubatie.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 2 januari 2013, 11:12:27
Ik heb er weinig problemen mee als een EHBO-er een mayotube erin draait en wat pompt met een ambu-ballon (zonder zuurstoftoevoer). Zolang ze maar weten dat de lucht de longen in moet en niet over de wangen van het slachtoffer moet waaien.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #116 Gepost op: 2 januari 2013, 11:45:08
Maar waarom zouden medici dat niet weten? Daarnaast speelt ervaring dan ook weer een heel groot punt. Een duiker met een cursus van de DAN van een paar dagen heeft niet de kennis en ervaring van een arts of verpleegkundige. Ik vind het een beetje denigrerend om dat te stellen.
De pastoor en de dokter vinden elkaar een leek ....

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 2 januari 2013, 12:19:18
De pastoor en de dokter vinden elkaar een leek ....

Dank, dat is min of meer wat ik probeerde te zeggen, maar je weet het beter samen te vatten.

Maar dan nog, kunnen de pastoor en de dokter perfect naast elkaar staan, zelfs als ze beide gelijk hebben.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 2 januari 2013, 14:10:26

WillemD.,

Ik heb niets gezegd over het OK boekje, of dat ik dat als standaard zou zien. Het grijze gebied bestaat wel, zie de eerdere discussie over ballonbeademing. Er zijn forumleden die met droge ogen durven te beweren dat ze na een DAN-cursus (provider of instructor) bekwaam zijn in ballonbeademing met alles wat daarbij komt kijken. Meerdere forumleden (arts/verpleegkundige) met ervaring en medische achtergrond geven aan dat je alleen daarmee niet kunt zeggen dat je bekwaam bent. Professionals die dagelijks met dergelijke vaardigheden bezig zijn. Dat heeft niets met elitair gedrag te maken en het 'elitair' afbakenen van het domein, niets met alleenrecht of wat dan ook.

Als een leek risicovolle handelingen wil uitvoeren (en zuurstof toedienen, op welke wijze dan ook, behoort ook daartoe), dan moet hij zich er van bewustzijn dat daar risico's aan zitten en dat hij verantwoordelijk is voor wat hij doet. Het gaat om een mens, niet om een wegwerpartikel.

Zo is het en niet anders!

Expert.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #119 Gepost op: 2 januari 2013, 16:37:31
Zo is het en niet anders!

Expert.
\

Ik denk iets over EH te weten en mijn aanpak is redelijk simpel
Ik ben verschrikkelijk lui, een goede eigenschap (bs-mn is een ander verhaal, maar dat vindt ik geen werken .....)

Ik hoop dat er niks gebeurd, (maar als er iets gebeurd, dan wil ik er bijzijn)
Wat niet mag, (vooral niet doen want je gaat op heel glad ijs begeven, je komt in ieder geval op tv: gelukt 112 weekend, niet gelukt parket 10)
Doen wat moet, anders krijg achteraf g#####k
Wat niet hoeft, (werken is niet mijn hobby)
Wat gedaan zou kunnen worden om de tijd door te komen

maar wat je ook doet of laat, het belang van het slachtoffer is bepalend

Als de hulptroepen er zijn, bied ik mijn diensten aan en kunnen ze wel, of geen hulp, willen.