Een erg onrealistische casus. Over dit onderwerp zijn al meerdere topics gevuld.
Vanwege de kerstavond zijn er weinig mensen thuis, maar kinderen van 5 tot 8 spelen op straat terwijl het 8 graden is.
Je wordt teveel een kant op gestuurd (geen gsm, geen omstanders, hulpmiddelen op afstand enz.). Laat de casus realistich zijn en geef mensen de keus te doen wat ze willen.
Ik vraag me af of EHV-ers gediend zijn met zulke sentimentele casussen.
Het is niet onzinnig om in de lessen aandacht te besteden aan het omgaan met slachtoffers van suďcidaal gedrag.
Wat mij betreft een duidelijke lijn: je verleent hulp waar mogelijk!
RAdeR
N.B. Jacques ga door met de casussen in de lijn van de vorige.
Het gaat er bij bij deze casus om of de doctrine "ga direkt levensreddend handelen" wel eens verlaten kan en mag worden door de ehbo'er.
Of het onrealistisch is weet ik niet, ik denk het zelfs niet, je komt thuis van je werk, uurtje of zeven, half acht 's avonds, jonge kinderen die dan nog buitenspelen is niets bijzonders, in bepaalde wijken spelen die tot 23:00 uur buiten. Het is kerstavond en druilerig weer, vroeg donker, mensen aan het eten of naar de kerk, op dat moment in ieder geval even niemand op straat.
Maar je mag er best handjes bij hebben hoor vanaf dit moment, het zijn geen ehbo'ers die jouw aan de kant schuiven en aan de slag gaan, maar je mag ze wel voor hand en spandiensten gebruiken.
Het gaat er om wat je gaat doen, waar liggen je priotiteiten, wat zijn de ethische overwegingen.
Een koffer en AED binnen 300 meter is een luxe situatie voor iemand die net van zijn werk komt.
De overwegingen van de eerste minuut zouden kunnen zijn:
Ga ik ABC controleren en evt reanimeren ?
Stuur ik de kinderen weg en hoop ik maar dat ze goed thuis komen en daar hun verhaal kwijt kunnen ?
Ren ik naar boven om te alarmeren en laat ik dus de kinderen met de vrouw even achter op straat ?
Vang ik de kinderen op in de portiek en wacht ik even een minuutje of wat op hulp ?
etc etc...
De casussen in lijn met de vorige worden als het goed is al uitputtend behandeld tijdens de lessen. Ethische casussen schitteren over het algemeen door afwezigheid. Ik heb er in ieder geval nog nooit 1 gehad.
Maar begrijp ik uit je reactie goed dat je kiest voor de benadering van ABC controleren en behandelen indien noodzakelijk ? Kun je die keuze toelichten ?
(Er is in dit geval denk ik geen sprake van goed of fout dus het is zeker niet de bedoeling om eventueel mensen om hun keuze persoonlijk aan te vallen. Ik ben wel benieuwd of bij sommigen ook andere zaken een rol spelen, geloof/overtuiging, eerdere ervaringen met dit soort dingen etc.)