De praktische invulling verschilt nog wel eens per veiligheids regio, maar wettelijk gezien is gemeentelijk verkaveld water de verantwoordelijkheid van de brandweer/veiligheidsregio. Concreet betekent dit dat de brandweer de aangewezen instantie is voor een aantal deelprocessen, waaronder reddening, zoeken en bergen. De KNRM/Reddingsbrigades hebben hierin geen taak. De KNRM is primair voor niet verkaveld water, waaronder Waddenzee, Noordzee en IJsselmeer.
In Noord Nederland/Friesland is de brandweer hier voor uitgerust met kleine, snelle, trailerbare boten. In het seizoen worden op de Friese wateren via C2000 ook een aantal ketenpartners gewaarschuwd, oa. Wetterskip, PWS. Daarnaast zal, indien mogelijk ook de politie proberen een of meerdere boten ter plaatse te krijgen.
Dit klopt precies voor Friesland. De KNRM heeft geen stations op het binnenwater en vanuit de gemeenten was geregeld dat dit bij de brandweer werd ondergebracht.
In zuid-west Friesland zijn hier een 6 tal boten voor aangeschaft deze zijn speciaal gebouwd en ingericht op redden en blussen op het water.
Daarnaast werkt de brandweer nauw samen met Provincie, RWS en Politie voor incident bestrijding op het water. Deze diensten leveren vaak schepen waar een opstapbemanning van de brandweer op kan om een incident te bestrijden. Dit kan zijn voor blussing of hulpverlening.
Hier wordt ook jaarlijks mee/op geoefend. Kort gelden nog een viertal oefeningen gehad waar alle diensten aan hebben meegedaan.
En is er dan ook een maximale uitvaartijd/norm voor die brandweer vloot?
Voor Prio1 meldingen wordt een TP tijd aangehouden van 20min. Hierbij wordt ook altijd dubbel gealarmeerd en gaan er dus altijd 2 boten varen. Daarnaast wordt de plaatselijke TS gealarmeerd om aan de kant te coordineren. Prio2 is vaak maar 1 boot.
Friesland heeft dit allemaal vrij goed geregeld en er wordt ook vanuit het land erg gekeken hoe de samenwerking gaat en hoe dat in andere VR toe gepast kan worden.
De inzet van particulieren en hulpvaardichheid op het water wordt door de autoriteiten qua inbreng behoorlijk onderschat.
Het is opmerkelijk dat bij oefeningen deze inzet niet wordt meegenomen. Alhoewel de particuliere inzet aanmerkelijk groter zal zijn dan die van de brandweer met hun beperkte middelen. Bij een eventuele grootschalige watersnood zal de inbreng van particulieren, in eerste instantie spontaan, van grote waarde zijn bij het in veiligheid brengen van slachtoffers.
In het verleden hadden bijv. overheids en semi overheidsvaartuigen en ook vaartuigen van sleepdiensten en bergingsbedrijven brandblusfaciliteiten aan boord. De aantallen vaartuigen zijn drastisch verminderd en bovendien is de animo voor brandblusfaciliteiten aan boord van overheidsvaartuigen zoals bijv. RWS tot het absolute minimum gedaald.
De brandweer/overheid geeft er de voorkeur aan om een nieuw vaartuig te laten bouwen boven brandblusfaciliteiten aan boord van bijv RWS schepen. De bouw van een nieuw vaartuig is een factor 10 maal duurder en de operationele kosten zijn ook aanzienlijk hoger.
Het lijkt de bedoeling te zijn dat de brandweer/VR de MR vletten en de Van Vosse boten in beheer krijgt. Die zullen ook moeten worden bemand door de brandweer, een dure zaak lijkt mij.
Een ander aspect is dat de Van Vosse boten niet bepaald zijn ontworpen voor het opereren onder barre omstandigheden, ruw open water, er zal dan ook wel snel behoefte komen aan een ander type boot met alle kosten van dien.
Hier is een pilot mee gedraaid met het V-Trac systeem deze pilot is nu afgelopen. De eerste geluiden zijn dat dit niet wordt doorgezet.
Dit IVM het racen van particulieren bergers naar een incident om geld te verdienen en hierbij de hulpverlening in de weg zit.
Ook valt het in de praktijk nogal tegen hoor van de mede vaargebruikers. Bij de omstandigheden waar op wordt gealarmeerd zijn er niet veel watersporters op het water.
Friesland heeft ook geen Van Vosse boten ja 1 maar dat is een boot ingericht voor duikers. De andere boten zijn Busters XXL speciaal opgebouwd en boten speciaal gebouwd en ontworpen door een Friese bouwer.
Alle boten zijn gebouw in Klasse 2 en kunnen dus prima varen in zeer slecht weer.