Gelezen op http://forum.flightradar24.com/threads/2387-Accident-and-Incidents-here-(STICKY-Cont-)/page57?highlight=ms804 dat het vliegtuig mogelijk te snel zou hebben gevlogen.
Als ik het even bekijk.... Volgens de vluchtdata op flightradar24.com vloog het vliegtuig 534 kts op een hoogte van 37,000 ft toen deze van de radar verdween. Omgerekend: 1 kts = 1,852 km/h, dus 534 kts = 989 km/h. De specificaties van een Airbus A320-232 geven een maximale snelheid van Mach 0,82. Op een hoogte van 36,000 ft is dat 871 km/h.
Ik denk dat zonder meer informatie over de windsnelheid hier geen zinnige uitspraken over kunnen worden gedaan, omdat er wordt hier gerekend met twee verschillende grootheden, namelijk de grondsnelheid en de luchtsnelheid.
Flightradar24.com vermeldt de grondsnelheid. Dat is de luchtsnelheid plus de rugwind / minus de tegenwind.
De maximum snelheid van een Airbus A320 op kruishoogte is Mach 0.82. Als je dat omrekent naar de luchtsnelheid op 37,000 ft, dan is dat afgerond 470 knopen (uitgaande van standaardatmosfeer). Een redelijk standaard snelheid op kruishoogte is Mach 0.78. Dat levert een luchtsnelheid op van 447 knopen (uitgaande van standaardatmosfeer).
Het is op 37,000 ft best mogelijk dat je een rugwind hebt van 80 knopen. Zo wordt volgens
deze kaart vannacht een wind in oostzuidoostelijke richting met een snelheid van 80 knopen verwacht boven Kreta. Als je vliegt met een luchtsnelheid van 447 knopen plus 80 knopen rugwind, dan bedraagt de grondsnelheid per saldo 527 knopen.