GRIP 1 Zeer grote brand (evenementenhal Vrije Markt) Korte Oijen - Katwijk NB 16-05-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (evenementenhal Vrije Markt) Korte Oijen - Katwijk NB 16-05-2016  (gelezen 9769 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

André Welten

• Senior gebruiker
Citaat van: Joël Hendriks link=msg=1424441 date=1463444299
Voor wat het waard is heb ik even de gegevens van de risicokaart erbij gepakt over de dieseltank:

Specifieke informatie installatie

Categorie installatie: Propaan of ander vloeibaar gemaakt brandbaar gas
Volgnummer: 1
Naam van de installatie: Bulkopslag,propaan,3m3,reservoir,1,bovengronds
Soort installatie: bovengrondse tank
Hoeveelheid stoffen in het reservoir [l]: 3000
Je hebt de gegevens van een gastank opgezocht (propaan) terwijl diesel- of gasolie een brandbare vloeistof is; aan de gastank worden heel andere constructie-eisen gesteld als aan de gasolietank...

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Dank voor deze bijdrage, blij dat er mensen nog de moeite nemen hier voor en voor een constructieve discussie!

Goede suggesties wat de brandintensiteit, instorting en vuurlast betreft. Heel leerzaam dus. Grote kans dat hal E brandwerend afgescheiden was aan het resultaat te zien.

Citaat van: honderd link=msg=1424733 date=1463614689
Mij is onbekend of de evenementenhal nieuwbouw of renovatie betreft, maar dat ter zijde. Onderstaande video bevat drone-beelden van de dag na de brand (in het begin van de video en rond 00:48). Daarnaast zitten er ook kleine delen archiefbeelden in de video, waarop al gauw duidelijk wordt wat voor de enorme vuurlast gezorgd heeft.

Voor het overzicht heb ik even een plattegrond gemaakt met behulp van google maps en paint. De drone vliegt aan de zuid-kant van deze kaart. De rode lijnen betreft de Vrije Markt. De nummers staan voor de hal-nummers zoals gebruikt op deze markt. De exacte locatie van de scheidingsmuur tussen hal 1 en hal 5 is mij onbekend, maar de vorm is correct en de locatie klopt enigszins. ;) De i & u staat voor ingang & uitgang. Op het overzicht zie je de schaduw van de schoorsteen, vlakbij de ingang. De H staat voor Horecaplein, zoals in de video te zien een hal met zogenoemde biertafels omringd door diverse eet-tentjes. Dit horecaplein was vanuit elke omliggende hal toegankelijk. De E (blauwe lijnen) betreft de evenementenhal. Deze stond benedenwinds maar is gespaard gebleven.

De laatste keer dat ik hier een dagje uit was (zo'n 4-5 maanden geleden) stond een deel van hal 4 leeg, afgeschermd door hekwerken. Het lijkt erop dat dit deel tijdens deze brand nogsteeds leeg stond, omdat dit deel (volgens drone-beelden) niet ingestort is. Te verklaren: Minder vuurlast, minder warmte en dus minder schade aan dragende constructie. Ook het dak van het horecaplein lijkt meer intact dan de hallen waardoor deze omgeven wordt.

Hopend dat bovenstaande plattegrond & informatie een beter beeld geeft bij de vele foto's & video's die te vinden zijn, alsmede de plek vanaf waar deze foto's & video's gemaakt zijn.

Zonde dat het deel wat overeind gebleven is niet meer te redden is. Ik ben nieuwsgierig naar de reden daar van. Ik ben ook nieuwsgierig welke muren en deuren deze meneer bedoelt.

Citaat van: thuisfront link=msg=1424752 date=1463639939
Evenementenhal Cuijk moet alsnog plat na brand Vrije Markt

CUIJK/ KATWIJK - Ook de evenementenhal die bij de grote brand van de Vrije Markt in Katwijk bij Cuijk maandagavond laat bespaard is gebleven, is niet te redden. Dat zegt Jos Weerepas, eigenaar van de Vrije Markt, tegenover De Gelderlander.
Brandveilig
De door de brand gedupeerde organisator van de Vrije Markt zegt dat er met de brandveiligheid van de afgebrande markthallen niets mis is geweest. "We zijn volledig gecertificeerd. Er waren brandwerende muren en deuren. Die hebben hun werk ook gedaan. Ze moesten brand 60 minuten tegenhouden."

Burgemeester Wim Hillenaar van Cuijk zegt desgevraagd dat het bedrijf achter de Vrije Markt zijn vergunningen 'voor zover nu bekend' op orde had.

Gebruiksvergunning
Ook had de Vrije Markt, gevestigd in een oude meubelfabriek op industrieterrein Haven Cuijk, een geldige gebruiksvergunning, aldus de Cuijkse burgemeester, verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in zijn gemeente. "Uiteraard wordt alles nog een keer goed onderzocht."

bron: http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/cuijk/evenementenhal-cuijk-moet-alsnog-plat-na-brand-vrije-markt-1.6026200

Tomyboy

• Senior gebruiker
  • Geďnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1424857 date=1463685337
Zonde dat het deel wat overeind gebleven is niet meer te redden is. Ik ben nieuwsgierig naar de reden daar van. Ik ben ook nieuwsgierig welke muren en deuren deze meneer bedoelt.

Ook de evenementenhal die bij de grote brand van de Vrije Markt in Katwijk maandagavond laat bespaard is gebleven is niet te redden. Dat zegt Jos Weerepas, eigenaar van de Vrije Markt. Volgens Weerepas is door het wegvallen van de rest de evenementenhal instabiel geworden. "Door de constructie hangt alles aan elkaar. Wat mij betreft gaat hier alles plat."

Bron: Papieren versie van De Gelderlander, editie Maasland
Student Technische Bedrijfskunde TU/e