En die 16 min. omdat ze het bevel van de OVD niet gehoord hadden, dat ze niet meer mochten uitrukken. Anders was het 22 min geweest voordat de 1ste TS (nu 2de) aanwezig was.
Een officier die het beleid belangrijker vindt dan mensen proberen te redden.
Ondanks dat het niet is toegestaan om zonder bevelvoerder uit te rukken, voelden de vrijwilligers in de kazerne de nadrukkelijke behoefte om toch uit te rukken met het voertuig om hun collega’s van de SIV op het brandadres te gaan helpen. Aan de hand van het berichtenverkeer tussen de meldkamer en de eerste brandweereenheid ter plaatse is het hen inmiddels duidelijk dat het hier om een serieuze brand gaat met mogelijke slachtoffers.
De meldkamer brandweer stemt hier aanvankelijk mee in, maar vraagt op dit punt toestemming aan de Officier van Dienst die inmiddels ook aanrijdend is in verband met de opschaling naar ‘middelbrand’. De Officier van Dienst antwoordt hierop dat dit op basis van het beleid niet is toegestaan waarop de meldkamer brandweer direct een andere tankautospuit van een naburig korps alarmeert.
De SIV was ter plaatse met een bevelvoerder.
Tijdens de brand op 20 mei werd de SIV bemenst door een beroepsbrandweerman als chauffeur en een vrijwillig bevelvoerder van de blusploeg Hellevoetsluis.
Als je de tankautospuit van Hellevoetsluis had laten rijden zonder bevelvoerder had je op brandadres de bemanning van de SIV bij de bemanning van tankautospuit kunnen voegen, je hebt dan een bevelvoerder, 6 manschappen en een echte tankautospuit.
De officier laat beleid vigeren schijnbaar omdat het onverantwoordelijk is een gediplomeerd brandweerchauffeur te laten rijden zonder supervisie van de bevelvoerder vanaf de bijrijdersstoel tijdens de rit.