Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 65256 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Fireball link=msg=1430113 date=1465975081
Hoe belangrijk is het? Het gaat voor mij om de boodschap en de bedoeling, waarbij de mensen elkaar begrijpen. Je kan op alle slakken wel zout leggen, op alles en iedereen kritiek hebben, jargon en Nederlands door elkaar heen gooien, maar wat is het doel? Ben je een wereldverbeteraar? Of een betweter?

Het gaat hier over een brand met noodlottige afloop. De uitruk van de brandweer is, zacht gezegd, niet lekker verlopen. De discussie hier op het forum gaat over de piepers, de opkomst en de kwaliteit van het onderzoek, dus neem ik aan dat we het allemaal wel eens zijn dat de bewoners niet meer gered hadden kunnen worden. Ook niet met een ts6, ts12 of ts36.

De chef gaat voor de camera staan en geeft toe dat dingen beter hadden gekund. Voor hem ook niet makkelijk. Misschien is hij als chef verantwoordelijk voor iets waar hij die bewuste nacht geen invloed op heeft gehad. Het is alle collega's overkomen en ik weet zeker dat betrokken collega's die de piepers niet gehoord hebben, nog wel een paar nachten slecht slapen. Maar dan nog, de bewoners hadden niet gered kunnen worden.

Om kort te gaan, een vreselijke situatie, en dan vind ik het niet gepast te zeuren over ladderwagen, autoladder, hoogwerker of wat dan ook. Wat levert het je op en wat is je doel?

Het is heel belangrijk. Het is de normaalste zaak van de wereld dat de brandweer belastinggeld uitgeeft aan een leger communicatiesdeskundigen en managers. Je mag verwachten dat ze dan professioneel en zorgvuldig zijn.

Je moet je al doodschamen als brandweer Rotterdam-Rijnmond dat je zo hebt kunnen falen bij een woningbrand omdat je de zaken niet op orde had, je maakt het niet beter als je binnen een halve dag voor de camera verschijnt om voor de vuist weg een potje te gaan ouwehoeren over ladderwagen die te laat te was terwijl er helemaal geen ladderwagen is opgeroepen dus ook nooit te laat ter plaatse geweest kan zijn.

Je wekt de schijn dat je het onderzoeksrapport niet eens gelezen hebt.

Het was ook niet raar geweest als je na dit soort rapporten wel interviews geeft maar vooraf afspreekt dat je het artikel of de uitzending eerst even wilt laten bekijken door de afdeling communicatie/juridische zaken voor publicatie/uitzending.

oma

• Senior gebruiker
Maar dan nog, de bewoners hadden niet gered kunnen worden.

Het rapport is daarom een waardeloos vodje omdat men stelt dat de bewoners niet gered hadden kunnen worden. Het is iets wat niemand kan weten omdat de brandweer er niet binnen enkele minuten was.

Je kan hooguit stellen dat beide slachtoffers waarschijnlijk ook om het leven waren gekomen indien de brandweer wel op tijd waren geweest maar het niet per definitie uitgesloten zou zijn geweest dat de blusploeg toch een reddingspoging met eventueel succes had kunnen ondernemen.

Als ik als arts niet kom als ze mij oproepen voor een reanimatie kan ik niet zeggen dat de patient ook dood was gegaan als ik wel direct was gekomen, zelfs als het gaat op een zeer zieke post-operatieve cardio-chirurgische patient met veel complicaties die allemaal afzonderlijk ook tot de dood zouden kunnen leiden.

Ze rekenen mij keihard af omdat ik niet ben verschenen op een moment dat het mijn plicht is om wel onverwijld te verschijnen.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hoe belangrijk is het? Het gaat voor mij om de boodschap en de bedoeling, waarbij de mensen elkaar begrijpen. Je kan op alle slakken wel zout leggen, op alles en iedereen kritiek hebben, jargon en Nederlands door elkaar heen gooien, maar wat is het doel? Ben je een wereldverbeteraar? Of een betweter?

Het gaat hier over een brand met noodlottige afloop. De uitruk van de brandweer is, zacht gezegd, niet lekker verlopen. De discussie hier op het forum gaat over de piepers, de opkomst en de kwaliteit van het onderzoek, dus neem ik aan dat we het allemaal wel eens zijn dat de bewoners niet meer gered hadden kunnen worden. Ook niet met een ts6, ts12 of ts36.

De chef gaat voor de camera staan en geeft toe dat dingen beter hadden gekund. Voor hem ook niet makkelijk. Misschien is hij als chef verantwoordelijk voor iets waar hij die bewuste nacht geen invloed op heeft gehad. Het is alle collega's overkomen en ik weet zeker dat betrokken collega's die de piepers niet gehoord hebben, nog wel een paar nachten slecht slapen. Maar dan nog, de bewoners hadden niet gered kunnen worden.

Om kort te gaan, een vreselijke situatie, en dan vind ik het niet gepast te zeuren over ladderwagen, autoladder, hoogwerker of wat dan ook. Wat levert het je op en wat is je doel?

Het gaat er om dat die beste brave salonmanager, zoals er veel te veel bij de brandweer zitten en ook daar buiten op grote schaal zijn geinfiltreerd, zich er kennelijk niet van bewust is dat het optreden van de brandweer gevoelig ligt.

Hier wordt de nodige aandacht besteed aan een fatale brand met slachtoffers, bij tientallen branden is het ook mis gegaan maar dat werd/wordt niet opgemerkt, c.q. handig onder het vloerkleed geveegd.

Een over ladders, ladderwagens, autoladders en hoogwerkers, de brandweer is begonnen met een handkar, toen de paardentractie, de el tractie, de benzinespuiten, de tankautospuiten, de diesels, we hebben het tegenwoordig ook niet over een dieseltankautospuit maar omdat alles diesel is en alles een tank heeft voor het gemak en de duidelijkheid gewoon over een autospuit.

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430116 date=1465976135
Het rapport is daarom een waardeloos vodje omdat men stelt dat de bewoners niet gered hadden kunnen worden. Het is iets wat niemand kan weten omdat de brandweer er niet binnen enkele minuten was.

Je kan hooguit stellen dat beide slachtoffers waarschijnlijk ook om het leven waren gekomen indien de brandweer wel op tijd waren geweest maar het niet per definitie uitgesloten zou zijn geweest dat de blusploeg toch een reddingspoging met eventueel succes had kunnen ondernemen.

Ze rekenen mij keihard af omdat ik niet ben verschenen op een moment dat het mijn plicht is om wel onverwijld te verschijnen.

De kern van de zaak is dat die brandweer lieden niet zijn verschenen en anderen gewoon volgens de boekjes zijn blijven handelen.

Of je nu met een SIV (2) of een Crashtender (2) tijdig was uitgerukt en binnen de tijd bij de brand was gearriveerd doet eigenlijk niet terzake want met beide typen kun je betrekkelijk weinig uitvoeren als het gaat om reddingen, daar moet je goed opgeleide mensen met de nodige ervaring en ook moed, die zonder dralen als het enigszins verantwoord is en onder dekking van voldoende water naar binnen gaan.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Na de fatale brand in Hellevoetsluis moet minister Van der Steur de capaciteit van de brandweer onderzoeken. De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers dringt daarop aan in een brief aan de bewindsman. Volgens de vereniging zijn door bezuinigingen de juiste mensen niet meer op tijd beschikbaar.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Thor link=msg=1430117 date=1465976626
zich er kennelijk niet van bewust is dat het optreden van de brandweer gevoelig ligt.

Het is precies wat ik bedoel, het is een onbenul die in een andere wereld leeft en niet begrijpt hoe gevoelig en pijnlijk het onderwerp is. Hij leeft in de wereld van rapportje is getikt, case closed.

De andere incompetente bureaucraat is zijn maatje de officier van dienst ten tijde van deze tragische brand.

Deze brave man zit in zijn zwaalichtautootje onderweg naar een brand, volgens het onderzoeksrapport wist hij dat de bevelvoerder en chauffeur van de SIV inmiddels ter plaatse waren en door hebben gegeven dat de bewoners vermoedelijk nog in het pand zijn en het een felle woningbrand betreft.

Hij weet ook dat de tankautospuit en de hoogwerker van Hellevoetsluis nog steeds niet onderweg zijn.

Als de meldkamer hem vraagt of de tankautospuit met volledige bemanning behalve de bevelvoerder mag uitrukken zegt hij dat het niet mag i.v.m. beleid.

Het ontgaat hem schijnbaar volledig dat tijdens de rit vanaf de kazerne tot brandadres de chauffeur eindverantwoordelijk is voor de spoedrit op de openbare weg. Het ontgaat hem ook dat er al een bevelvoerder op het brandadres staat te wachten. Het ongaat hem ook dat er burgers in levensgevaar zijn. Het ontgaat hem ook dat er een brand geblust moet gaan worden. Het ontgaat hem ook dat er twee brandweermensen een groot risico lopen door bij deze brand tussen het publiek te staan die met met brandweerpak aan met de handen in de zak staan niets te doen.

De onderzoekscommissie heeft deze officier het vuur niet aan de schenen gelegd door hem te vragen welke afweging hij precies gemaakt heeft toen hij besloot dat beleid zwaarder weegt dan "nood breekt wet-principe".

Ik denk dat een echte brandweerofficier in hart en nieren tijdens zijn rit naar het brandadres al beseft dat hij een groot probleem heeft en er iets zal moet gebeuren. Deze, met belastinggeld gefinancierde, clown hobbelde ter plaatse en dacht aan beleid.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Thor link=msg=1430118 date=1465977161
Of je nu met een SIV (2) of een Crashtender (2) tijdig was uitgerukt en binnen de tijd bij de brand was gearriveerd doet eigenlijk niet terzake want met beide typen kun je betrekkelijk weinig uitvoeren als het gaat om reddingen, daar moet je goed opgeleide mensen met de nodige ervaring en ook moed, die zonder dralen als het enigszins verantwoord is en onder dekking van voldoende water naar binnen gaan.

Het zou dus niet uitgesloten geweest zijn dat beide slachtoffers het hadden kunnen overleven als er bij een woningbrand twee tankautospuiten (12 man) uitrukken, evt met redvoertuig in de kielzog met een responsetijd voor de 1e tankautospuit van uiterlijk 6 minuten?

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430131 date=1465978396
Het zou dus niet uitgesloten geweest zijn dat beide slachtoffers het hadden kunnen overleven als er bij een woningbrand twee tankautospuiten (12 man) uitrukken, evt met redvoertuig in de kielzog met een responsetijd voor de 1e tankautospuit van uiterlijk 6 minuten?

Dat is moeilijk te zeggen, hangt af van de ontwikkeling, de locatie van de brand en de bewoners en de intensiteit van de brand enerzijds en anderzijds de benodigde tijd brandweer ter plekke en de kwaliteit van de redders op de autospuiten.
12 man op straat voor de deur kijken en afwachten tsja,er moeten gewoon tenminste 2 man naar binnen,die moeten daar in zijn opgeleid, geoefend etc.
Aan de hand van het beeldmateriaal heb ik de indruk dat het ook een vrijwel verloren zaak voor twee tegenwoordige autospuiten, die ondertussen al ruim 50 jaar niet wezenlijk zijn veranderd qua bedieningsgemak, inzetmogelijkheden, en redmiddelen etc.

N.B. De vrouw stond voor het raam maar dorst niet te springen,(las ik ergens in een relaas van de buurman) vroeger had een autospuit een redzeil aan boord, met de afname van het aantal redvoertuigen zou je verwachten als je de praktijk bekijkt dat die kleden weer aan boord komen maar die voertuigen zitten aardig vol met in de praktijk overbodige spullen.

Je omschrijft min of meer de Amsterdamse situatie autospuit plus ladder van de hoofdpost en tweede autospuit van de post en dan kunnen reddingen vaak succesvol worden uitgevoerd, maar vergeet niet de redders gaan zonder dralen naar binnen en hebben een goed geoefende en meestal uitstekende backup van het overige personeel.
Zie de reactie van de brandweervrijwilligers naar de minister. Het betere personeel onder de rang van bevelvoerder loopt weg en de salonmanagers blijven in grote getale

oma

• Senior gebruiker
Ik hoop dat de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond meeleest.

Ik heb mij bij herhaling schuldig gemaakt het veelvoudigen en openbaar maken zonder schriftelijke toestemming van de veiligheidsregio.

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430138 date=1465980242
Ik hoop dat de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond meeleest.

Ik heb mij bij herhaling schuldig gemaakt het veelvoudigen en openbaar maken zonder schriftelijke toestemming van de veiligheidsregio.

Kan twee/drie redenen hebben :

1.er staan de nodige geheimen in het rapport
2.het rapport is dermate slecht geschreven dat de VR zich voor het rapport geneert

3.typerende nonchalance, standaard clausule etc.

of een combinatie van 2 en 3