Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 65424 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: RAdeR link=msg=1430122 date=1465977656

1.Na de fatale brand in Hellevoetsluis moet minister Van der Steur de capaciteit van de brandweer onderzoeken.2 De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers dringt daarop aan in een brief aan de bewindsman. 3.Volgens de vereniging zijn door bezuinigingen de juiste mensen niet meer op tijd beschikbaar.

1.Nu pas/al ?, er zijn al voldoende evenementen/aanleidingen geweest om onderzoek te laten doen.
2.De bewindsman wordt ingefluisterd door de brandweertop die weer afhankelijk is van de beleidsmedewerkers en salonmanagers en dan weet je het antwoord al bij voorbaat.
3.De juiste mensen zijn niet meer op tijd beschikbaar door in eerste instantie het wanbeleid door de brandweertop, een wanbeleid onder het mom van bezuinigingen.

Gewoon een rigoureus onderzoek laten doen door een volledig onafhankelijk en kundig bureau, dan zal geargumenteerd de bezem door de brandweer organisatie boven het niveau van brandmeester/bevelvoerder kunnen en blijven voortmodderen met brieven aan de minister want daar komt toch niets concreets uit.

bart007

• Senior gebruiker
Citaat van: Thor link=msg=1430140 date=1465983494

Gewoon een rigoureus onderzoek laten doen door een volledig onafhankelijk en kundig bureau, dan zal geargumenteerd de bezem door de brandweer organisatie boven het niveau van brandmeester/bevelvoerder kunnen en blijven voortmodderen met brieven aan de minister want daar komt toch niets concreets uit.

Aan welke onderzoeksvragen denk je (denken we) dan ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

JAB

• Forum gebruiker
Al lezende krijg ik de indruk dat velen denken dat beide bewoners zeker te redden waren geweest als..... Maar als ik lees en zie dat bij de allereerste melding (van de overburen) er al sprake is van een uitslaande brand op de BG en dikke zwarte rook op de 1e, daar alleen de vrouw te zien is en snel daarna niet meer, en de man helemaal niet in beeld is? Dan bekruipt mij het sterke gevoel dat de man, ook bij snellere aankomst van een complete TS door bewusteloosheid / ademstilstand door rookinhalatie al kansloos was. De vrouw heeft heel misschien nog een beetje kans gehad. Maar wie weet hoe het is (ik weet dit uit eigen ervaring) om een minder mobiele vrouw uit een klein bovenraam te halen via een schuifladder moet toch ook wel toegeven dat de kans op een succesvolle redding wel heeeeel miniem was. Neemt niet weg dat je altijd van het beste uit moet gaan, n.l. een poging tot redding doen.

Maar met een weggebrande binnentrap, al snel geen vrouw meer te zien en een enorme vuurlast, plus rookontwikkeling die voor binnen zijnde bewoners dodelijk is in enkele tellen, dan mogen we ook wel eerlijk zijn naar elkaar. Bij een brand die bij de 1e melding al in zo'n stadium is, staat elke TS bemanning al op enorme achterstand die met in acht neming van de eigen veiligheid niet te overbruggen is. Neemt niet weg dat de VRR heel wat heeft te doen in de paraatheid, alarmering, out-of-the-box durven beslissen (Bev. SIV < > TS) en eerlijk toegeven dat SIV's voor dergelijke meldingen  binnen behoren te blijven om een TS te kunnen bemannen. Ik denk met deze stelling wel wat 'reacties' over me heen te krijgen, dat zij maar zo. Er zijn heel veel voorbeelden van succesvolle reddingen maar dat gaat niet altijd op omdat situaties zoals deze, ons dat onmogelijk maakt, hoe graag we ook willen, hoe snel we ook zijn, hoe goed geoefend en gedreven ook. Helaas.

Fletwed

• Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1430069 date=1465948869
De oorzaak daarvan ligt Juist bij de brandweer. De brandweer (of Veiligheidsregio) is degene die het vertikt om actieve ledenwerving op grote schaal te doen. Mensen die ik spreek over de vrijwillige brandweer hebben buitengewoon vaak een verkeerd beeld daarvan. Ik heb al heel vaak uit moeten leggen dat vrijwillige brandweermannen niet de hele dag onbetaald naast de glijpaal zitten te wachten op een uitruk, maar vaak pas opkomen als er een alarm gegaan is. Er zijn al zoveel mensen die dat niet weten. Zolang al die potentiële vrijwilligers al niet eens de basale informatie over de vrijwillige brandweer kennen kan je niet verwachten dat zij zich aan zullen melden als vrijwilliger.

Het is dus tijd dat de brandweer z'n deuren (en portomonee) opent om goede wervingsacties op de juiste plekken te starten in plaats van altijd maar het slachtoffer uit te hangen van de veranderende maatschappij.

Hoe zie jij dat voor je, ledenwerving op grote schaal? Dat die mensen een verkeerd beeld hebben kan brandweer toch ook niets aan doen, moeten ze bij een werving gelijk vertellen dat ze ook betaald krijgen & hoeveel? Dat lijkt me niet.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Fletwed link=msg=1430151 date=1465987638
Hoe zie jij dat voor je, ledenwerving op grote schaal? Dat die mensen een verkeerd beeld hebben kan brandweer toch ook niets aan doen, moeten ze bij een werving gelijk vertellen dat ze ook betaald krijgen & hoeveel? Dat lijkt me niet.

Het stukje betalen is niet eens zo belangrijk. Het stukje op de kazerne zitten wachten wel. Er zijn nog steeds mensen die denken hun gewone baan op te moeten zeggen om vrijwilliger te worden. En dat is voor de meeste genoeg reden om af te haken. De brandweer kan zeker wel wat doen aan die onwetendheid. Heel veel zelfs. Alleen het probleem is dat de brandweer bij publieke aangelegenheden liever verteld over een rookmelder of vlam in de pan. Er zijn zelfs plekken waar het vrijwilligerstekort überhaupt wordt ontkend, omdat het slecht zou zijn voor het 'veiligheidsgevoel.'
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: bart007 link=msg=1430148 date=1465986542
Aan welke onderzoeksvragen denk je (denken we) dan ?

Ik ben er altijd een groot voorstander van om zoveel mogelijk initiatief en creativiteit over de laten aan in dit geval de onderzoeker(s) dus een zo breed mogelijk onderzoek dat niet wordt beperkt door onderzoeksvragen. Dat levert altijd meer op en een beter resultaat dan je zelf kunt bedenken.

Ik zou wel een aantal punten meegeven zoals brede onvrede over het functioneren van de VR's, groot verloop van bekwamere vrijwilligers, materieelkeuzes zonder inspraak van het personeel dat er mee moet werken, brandweer loopt ca 30 jaar achter bij het bedrijfsleven, ergonomie schijnt onbekend bij de brandweer, ouderwetse opzet met kazernes, waarom uniformen en rangen en standen bureau functies, bezuinigingen bij de uitrukdienst en ophopen van beleidsmedewerkers en onzinnige kosten etc. etc.

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: JAB link=msg=1430150 date=1465987184
Al lezende krijg ik de indruk dat velen denken dat beide bewoners zeker te redden waren geweest als..... Maar als ik lees en zie dat bij de allereerste melding (van de overburen) er al sprake is van een uitslaande brand op de BG en dikke zwarte rook op de 1e, daar alleen de vrouw te zien is en snel daarna niet meer, en de man helemaal niet in beeld is? Dan bekruipt mij het sterke gevoel dat de man, ook bij snellere aankomst van een complete TS door bewusteloosheid / ademstilstand door rookinhalatie al kansloos was. De vrouw heeft heel misschien nog een beetje kans gehad. Maar wie weet hoe het is (ik weet dit uit eigen ervaring) om een minder mobiele vrouw uit een klein bovenraam te halen via een schuifladder moet toch ook wel toegeven dat de kans op een succesvolle redding wel heeeeel miniem was. Neemt niet weg dat je altijd van het beste uit moet gaan, n.l. een poging tot redding doen.

Maar met een weggebrande binnentrap, al snel geen vrouw meer te zien en een enorme vuurlast, plus rookontwikkeling die voor binnen zijnde bewoners dodelijk is in enkele tellen, dan mogen we ook wel eerlijk zijn naar elkaar. Bij een brand die bij de 1e melding al in zo'n stadium is, staat elke TS bemanning al op enorme achterstand die met in acht neming van de eigen veiligheid niet te overbruggen is. Neemt niet weg dat de VRR heel wat heeft te doen in de paraatheid, alarmering, out-of-the-box durven beslissen (Bev. SIV < > TS) en eerlijk toegeven dat SIV's voor dergelijke meldingen  binnen behoren te blijven om een TS te kunnen bemannen. Ik denk met deze stelling wel wat 'reacties' over me heen te krijgen, dat zij maar zo. Er zijn heel veel voorbeelden van succesvolle reddingen maar dat gaat niet altijd op omdat situaties zoals deze, ons dat onmogelijk maakt, hoe graag we ook willen, hoe snel we ook zijn, hoe goed geoefend en gedreven ook. Helaas.

Al lezende krijg ik de indruk dat velen denken dat beide bewoners zeker te redden waren geweest als

Die indruk heb ik niet.

Fletwed

• Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1430152 date=1465987922
Het stukje betalen is niet eens zo belangrijk. Het stukje op de kazerne zitten wachten wel. Er zijn nog steeds mensen die denken hun gewone baan op te moeten zeggen om vrijwilliger te worden. En dat is voor de meeste genoeg reden om af te haken. De brandweer kan zeker wel wat doen aan die onwetendheid. Heel veel zelfs. Alleen het probleem is dat de brandweer bij publieke aangelegenheden liever verteld over een rookmelder of vlam in de pan. Er zijn zelfs plekken waar het vrijwilligerstekort überhaupt wordt ontkend, omdat het slecht zou zijn voor het 'veiligheidsgevoel.'

Je werkgever moet wel akkoord gaan met het feit dat je moet uitrukken of wel eens a-la-minute een dag weg kan zijn. De werkzaamheden op kantoor blijven wel liggen. Denk niet dat iedere werkgever dat fijn vind, want dan juist komen afspraken die zijn medewerker heeft met anderen, deadlines, werkzaamheden, planning etc. in gevaar voor zo'n bedrijf. Leuk als je schilder bent, maar dan moet je snel weg bij de klant waar je aan het verven bent (blikken laat je open staan) en spoed je naar kazerne.

Johan 818

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Citaat
De bemensing van de SIV in de kazerne Hellevoetsluis wordt voor de helft verzorgd door de vrijwillige blusploeg van Hellevoetsluis en voor de andere helft verzorgd door beroepsbrandweermensen. De leden van de vrijwillige blusploeg Hellevoetsluis beschikken hiertoe over een aparte alarmeringscode in hun alarmontvangers naast de alarmeringscode van hun eigen ploeg. De beroepscollega’s die vanuit andere uitrukposten 24-uur dienst komen draaien op de kazerne van Hellevoetsluis beschikken vaak niet over een eigen alarmontvanger met deze SIV-alarmeringscode. Dit omdat zij binnen hun eigen beroepskazerne gewaarschuwd worden door een luid kazerne-alarm en voor activiteiten buiten de kazerne de beschikking hebben over speciaal geprepareerde kazerne alarmontvangers of een portofoon, die aan het begin en het einde van iedere dienst weer overgegeven worden aan de volgende ploeg.
Tijdens de brand op 20 mei werd de SIV bemenst door een beroepsbrandweerman als chauffeur en een vrijwillig bevelvoerder van de blusploeg Hellevoetsluis. Dit vanwege het feit dat er geen beroeps bevelvoerder beschikbaar was.  
De beroepschauffeur van de SIV heeft aangegeven dat hij tijdens de bewuste nachtdienst in Hellevoetsluis geen geprepareerde alarmontvanger op zijn slaapkamer had met een alarmeringscode van de SIV. Deze alarmontvangers zijn wel aanwezig op de kazerne maar de chauffeur had ’s morgens bij aanvang dienst geconstateerd dat de accu van deze alarmontvanger leeg was. Hij heeft de alarmontvanger daarop in de oplader in het dagverblijf geplaatst en hij heeft deze er daarna niet meer uitgehaald. Zo kon het gebeuren dat de chauffeur van de SIV tijdens de bewuste nacht, toen zij al op bed lagen, de alarmering voor de SIV niet meekreeg.  
Pas toen de bevelvoerder van de SIV bij het voertuig in de uitrukhal bemerkte dat hij de chauffeur miste, werd de chauffeur alsnog door de bevelvoerder gewaarschuwd in zijn slaapkamer en werd hem duidelijk dat hij moest uitrukken voor de brand in de Gruttostraat.  

Degene die zijn pager snachts vergeet mee te nemen naar zijn slaapverblijf, mag als ernstig slordig worden ervaren. Ook al zit je al gekazerneerd, je dient dat gewoon in de gaten te houden.  Het is hetzelfde als een agent zijn dienstwapen vergeet mee te nemen tijdens een surveillance. Kwalijke zaak.

Pagers van kazerneringpersoneel van andere posten die de capcode niet in zijn pager heeft staan. Ook een kwalijke zaak. Ik kazerneer ook bij een andere post, en zet mijn capcode aan voor aanvang dienst. Is dit dan zo moeilijk om uit te voeren door de technische dienst om een capcode in een pager te programmeren? Naar mijn weten gewoon laks!

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1430152 date=1465987922

De tegenwoordige jongeren hebben een relatief goede opleiding en kunnen redelijk kritisch zijn, vroeger was men als men vrijwilliger werd wat gedwee. Brandmeester Koperbuik en brandmeester Bullebak maken betrekkelijk weinig indruk op jongeren, jongeren kijken eerder naar vakkennis, omgang met het personeel en mentaliteit in het algemeen. Het doodslaan van initiatief,creativiteit en innovatie door de brandweerleiding wordt bepaald niet gewaardeerd. Bovendien de vrijwilligers zijn vaak beter geschoold en betere banen dan de beroeps officieren.
De betere officieren/commandanten waar ik mee te maken had zijn voor het overgrote deel van baan veranderd bijv. naar een bedrijfsbrandweerkorps etc.

Maar we wijken af van het topic.