Als het ingevuld wordt hebben ze dat ook. o.a in Hellevoetsluis wordt gewerkt met brandweerrooster.nl. Hier kunnen de vrijwilligers aangeven of ze wel of niet beschikbaar zijn. Bij te weinig personeel krijgt de coördinerend bevelvoerder een bericht van de meldkamer en kan personeel van de andere ploeg vragen die gemeld hebben dat ze beschikbaar zijn.
Ik begrijp niet waarom vrijwilligers van alles moeten. Waarom moeten deze mensen bij elke scheet die ze laten op brandweerrooster.nl aangeven of ze beschikbaar zijn.
Ik vind dat de brandweermanagers van alles moeten. Ze hebben hun baantje te danken aan burgers en krijgen hun inkomen door geld van burgers.
Zij zijn er voor om de burgers te garanderen dat er het hele jaar brandweer is. Zij verrekken het omdat ze vrijwilligers te duur vinden en kiezen voor vrije instroom.
Als je daar voor kiest weet je ook dat je de kans loopt dat mensen niet komen of de brandweer niet meer zo belangrijk vinden om er altijd rekening mee te houden.
Het aan- en afmelden op welke manier je het ook doet zorgt niet voor enige continuiteit.
De vrijwilliger die beschikbaar staat in het systeem kan zich afmelden na een alarmoproep als hij Studio Sport op dat moment interessanter vindt dan de brandweermelding. Andersom kan natuurlijk ook de vrijwilliger die vandaag geen had en afgemeld staat kan zich inmelden zodra hij merkt dat er een grote brand in dorp is.
Ik vind dat al die brandweerbazen in de 25 veiligheidsregio's rekenschap horen af te leggen en behoren te garanderen dat ze altijd kunnen leveren.
Ik stoor me aan de flauwekul dat Rotterdam Rijnmond bij deze brand geen brandweermensen ter plaatse kon krijgen en ze gisteren prima in staat waren om met Grip-1 (informatiemanager, OvD scheepvaartzorg, commandant geneeskundig en de rest van het zootje) bij een lekke waterleiding op eenindustrieterrein paraat te zijn.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98132