Los van de kosten: als je de 1e TS beroeps maakt, blijven de vrijwilligers dan nog gemotiveerd om de 2e TS en HW te vullen? Ik heb geen zicht om het aantal uitrukken in Hellevoetsluis, maar hoe vaak heeft de HW en 2e TS een relevante inzet? Voor 1 of 2 keer per jaar een middelbrand, zou ik persoonlijk als vrijwilliger niet zo'n investering willen doen.
Wellicht wel als je vrijwilligers de kans geeft om ook diensten te doen als beroeps.
Ik heb een tijd in de V.S. gewoond in een buitenwijk van een miljoenenstad. In die buitenwijk was er een vrijwillig brandweerkorps.
Gebied van ongeveer 85 vierkante kilometer (iets groter dan bijvoorbeeld Groningen, maar veel beter te bereiken) , voornamelijk laagbouw, een grote snelweg en enkele kantoorparken binnen hun gebied.
Ze hadden daar 4 kazernes, op iedere kazerne 1 engine, daarnaast op 2 kazernes ook een ladderwagen en wat kleinere specialistische wagens zoals een pickup voor in het bos en een verzorgingswagen.
Daar was het beleid, de engine mag uitrukken zodra er minimaal 3 gediplomeerde firefighters op zaten, eventuele cadetten mochten boventallig mee. Maar er gingen altijd wel minimaal 2 engine's rijden bij het eerste alarm. Alle kazernes rukte uit voor het volledige dekkingsgebied. Ongeacht waar de melding binnen hun gebied was, alle operationele kazernes rukte uit.
Er waren altijd 2 kazerne's operationeel en daar zaten dan altijd minimaal 3 firefighters per kazerne (betaald) gekazerneerd.
Overdag hadden ze echter niet voldoende vrijwilligers daarvoor, tussen 8:00 en 18:00 huurde ze daarom beroeps firefighters (daar career firefighters genoemd) in bij omliggende korpsen, voornamelijk uit de aangrenzende metropool. Zij bemande op hun vrije dagen die kazernes om wat bij te verdienen. tussen 18:00 en 8:00 zaten de vrijwilligers gekazerneerd.
Belangrijk om op te merken is dus dat het echt een vrijwilligers korps was, het stond groot op hun wagens, shirts etc. zij hadden het voor het zeggen. De beroepskrachten werden gewoon ingehuurd om overdag aan voldoende mensen te kunnen komen. De bezetting was gewoon 2 van de 4 kazernes 24 uur per dag minimaal 3 man. 's avonds was het vaak drukker, vrijwilligers die geen dienst hadden kwamen wel gewoon op de kazerne langs om te eten of tv te kijken en de andere die wel dienst hebben gezelschap te houden. Als er ondertussen een melding kwam gingen ze ook gewoon mee op de wagen, immers toch plek voor 6.
Iedere vrijwilliger was gekoppeld aan een kazerne en deed in principe alleen op zijn eigen kazerne dienst. Het wisselde om de dag welke kazerne operationeel was, op maandag kazerne 21 en 23, op dinsdag 22 en 24 enzovoort.
Ze verdiende daar overigens een leuke zakcent mee, de gemiddelde vrijwilliger zat 2 avonden/nachten per week op de kazerne, dat leverde ze zo 800 tot 1000 dollar per maand op. Sommige van hen deden ook overdag diensten als het te combineren was met hun normale baan. Overigens zaten ze tijdens die diensten niet altijd vast op de kazerne, soms gingen ze bij de andere kazerne langs om te sporten, trainen, BBQ'en etc. dan namen ze de engine gewoon mee.
Oproepen vanuit huis/werk waren heel uitzonderlijk en kwamen slechts enkele keren per jaar voor.
Volgens mij kan zo een systeem ook prima werken in Nederland. Je hebt gewoon een hybride model tussen vrijwilliger en beroeps in. Je bent vrijwilliger, hebt gewoon een normale baan er bij, maar een aantal dagdelen per week zit je betaald in de kazerne. Wanneer je niet voldoende mensen hebt om een dienst te vullen huur je beroepskrachten van elders in om aan te vullen. Je hebt dan altijd voldoende mensen tegen een fatsoenlijke vergoeding gekazerneerd en je houdt je vrijwilligers gemotiveerd omdat ze gewoon met de eerste TS mee kunnen en deze niet kwijt zijn aan beroeps.