Ja dat laatste, het is zo makkelijk om de schuld te leggen bij de brandweer, uiteindelijk steken ze veel geld in preventie (voorkomen, snel doorhebben & wat je zelf kunt doen tijdens een brand). Echter is het zo dat veel huishoudens rookmelders missen, of deze wel hebben maar met lege batterijen (bijv. rookmelder geeft aan dat deze leeg is, vrouwlief haalt batterij eruit en vervangt deze niet). Veel mensen denken 'dat zal bij mij niet gebeuren'... tot het je echt een keer voorkomt. Zelfde geldt voor inboedelverzekering, alles van telefoon weg omdat deze crasht of kwijtraakt, inbraak en noem maar op. Het liefst zou de brandweer ook aan elk huishouden een set rook- en koolmonoxidemelders gratis willen verstrekken maar daar is gewoon geen geld voor. Probeer dit eerst eens in orde te maken. Studentenhuizen, bedrijven etc. worden wel gecontroleerd op (brand)veiligheid, zouden ze voor de gein ook eens bij huishoudens moeten doen.
Ja eens, maar helaas wordt het allemaal weggeschoven onder eigen verantwoording, want er is geen geld meer voor controles. Vrijwel dagelijks loop je tegen dit soort zaken aan, overal bejaardentehuizen, studentenhuizen, daklozen opvang, maar zeker ook bij de mensen thuis. Dus ik begrijp je stelling, maar controle is er gewoon niet en wordt ook minder. Het is dus en en en, eigenlijk creëren we onze eigen wet van murphy!
Dat is ook de reden dat het in mijn optiek alleen maar te regelen is door een goede operationele dienst dus, dat werkt goedkoper dan al die andere maatregelen bij elkaar. Als je het repressief goed dichttimmert is het plaatsen van rookmelders en andere bewustwording alleen maar winst, want het daarmee dichttimmeren red je het niet.
Daarom blijft ook de vraag bij dit incident onbeantwoord, als de brandweer goed in zijn repressieve jasje had gezeten, zou het dan voorkomen kunnen worden? We zullen het helaas nooit weten, maar er is wel alles aan gelegen om het beter te organiseren.