Ja, dat is dus precies het dilemma. Of een SIV 9 van de 10 meldingen laten afhandelen of vaak geconfronteerd worden met opkomstproblemen en dan helemaal niets afhandelen. Vandaar ook beter iets dan niets.
In dit geval (of eigenlijk in alle gevallen), had gewoon de TS4 er achter aan kunnen komen. Dat was dan ook in de bedoeling van het Besluit VR geweest (basiseenheid: TS6 verdeeld over twee voertuigen)
Er hoeft helemaal niet vaak geconfronteerd te worden met opkomstproblemen als de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond de piketvergoeding niet had afgeschaft. Ik begrijp niet waarom de VRR de piketvergoeding afschaft bij een post welke in de regio bekend staat als een post met veel bezettingsproblemen. Ja, de piketvergoeding kost geld. Maar als ik de begroting van de VRR er op na sla is de algemene reserve brandweer op dit moment groot genoeg om de komende 50 jaar de piketvergoeding voor Hellevoetsluis in stand te houden.
Je kunt bij een post met bezettingsproblemen gewoon geen stap terugzetten in maatregelen om de bezettingskans te verhogen. Daarmee zet je levens op het spel. Dus waarom is die piketvergoeding überhaupt afgeschaft? Moeten alle posten weer gelijk getrokken worden en allemaal hetzelfde behandeld worden? Dat deed de VRR met hun voertuigen ook al, en kijk eens rond. Iedere brandweerman klaagt steen en been over het materieel en hoe slecht er mee te werken valt.