Ik vind het een walgelijke publicatie echter maakt het wel duidelijk dat het niet meer om de burgers of de brandweerzorg gaat maar om de eigen belangen van individuele brandweermannen en het ego van opperhoofd Littooij.
Het is soms wijsheid om te weten dat je stil moet zitten als je geschoren wordt.
De vrijwillig bevelvoerder vertelt doodleuk dat hij had moeten uitrukken maar zijn beroepsmaatje in zijn nest bleef liggen. Hij moest zijn maatje eerst wakker maken voor ze konden vertrekken.
Vervolgens een reutelverhaal dat een slachtoffer nog in leven was en hij zijn enige manschap (de chauffeur) adembescherming liet omhangen. Hij heeft met omstanders gepraat en geen straal ingezet. Hij maakt er een verhaal van dat het toch nuttig was terwijl het duidelijk maakt dat de brandweer ter plaatse moet komen met voldoende materieel en slagkracht, immers als er een TS6 ter plaatse was gekomen had de bevelvoerder zich niet beperkt tot gebabbel met omstanders en had hij niet afgezien van het inzetten van stralen.
Vervolgens ouwehoeren ze over de grote verrassing van een tankautospuit die ter plaatse kwam omdat ze op het verkeerde kanaal zaten waardoor ze de OvD niet hebben gehoord. Ik vind het persoonlijk onaanvaardbaar als een uitrukeenheid op het verkeerde kanaal zit waardoor ze niet in de verbinding zitten met de OvD. De geinterviewde jubelende brandweermannen vergeten voor het gemak even dat deze OvD (volgens het eigen onderzoeksrapport) namelijk met al zijn brandweerkundige wijsheid had besloten dat de tankautospuit zonder bevelvoerder in de kazerne had moet blijven (dus nooit ter plaatse had mogen komen) omdat hij beleid belangrijker vond.
Ik heb me in de eerste dagen al gestoord aan de vrijwilligers die boos reageerden in de media omdat zij wel op tijd op de brandweerkazerne waren en zich gekwetst voelden door de kritiek op de brandweer die te laat kwam. Schijnbaar beseffen deze mensen helemaal niet dat ze deel uitmaken van een team. Als brandweerteam en de brandweer als organisatie faal je namelijk collectief als het je niet lukt om met voldoende personeel ter plaatste te komen.
Men moet ook niet uithalen naar de brandweermensen die interne stukken hebben gelekt naar de media. Ze behoren zich eens af te vragen waarom brandweermensen besluiten deze informatie te lekken.
Als je peers (gelijkwaardige vakgenoten notabene uit je eigen land) ontzettend scherpe, harde kritiek leveren op het handelen bij deze brand is het verstandig om een pas op de plaatst te maken. Je moet je niet proberen te gaan verdedigen maar bedenken dat het helemaal niet past in een brandweercultuur in je eigen land om elkaar op deze manier de maat te nemen. De kritiek van andere Nederlandse brandweermensen kan je beter serieus nemen omdat het vakmensen zijn die je niet met een kluitje het riet in kan sturen met een beetje PR, eigen onderzoeksrapportjes of dit soort gejank in een vakblad.
Eigenlijk onstaan er elke keer meer vragen zodra deze regio weer een poging onderneemt om het eigen handelen goed te praten.