Een "Bouwbesluit" voor woonboten/arken

Auteur Topic: Een "Bouwbesluit" voor woonboten/arken  (gelezen 2696 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Gepost op: 28 september 2005, 09:41:47
Hierbij weer eens een verzoek aan een ieder;

Ik weet dat dit niet een bouwwerk is en geregeld wordt via de APV maar toch de vraag;

een vriend vraagt mij om eens op te zoeken of er in de nabije toekomst een soort "Bouwbesluit" komt voor woonboten cq woonarken.

Hij wil namelijk een nieuwe woonboot maken maar als straks in het "Bouwbesluit" wordt aangegeven dat de deuren 2,30 mtr. en het plafond 2,60 hoog MOETEN zijn (net zoals bij woningen) dan heeft hij een probleem.
De hoogte van zijn woonboot mag niet hoger zijn dan 4 mtr. boven de waterlijn. en hij wil perse niet lager in de kelder gaan zitten om zo tot twee volwaardige bouwlagen te komen.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 29 september 2005, 08:56:17
Als je 'iets' bouwt moet het aan de dan geldende regelgeving voldoen. Dus volgens mij hoef je niet te anticiperen.

Als hij de woonboot maakt zoveel mogelijk volgens de eisen van een woning zit je volgens mij goed!

De hoogte van een ruimte bepaald ook een deel het comfort van je gebouw en de leefbaarheid. Misschien kan hij de begane grond 'verdiept' aanleggen?

Totale hoogte 4 meter is per bouwlaag een verdiepingshoogte van:

4 - 2 *  minimaal 0,25 m (vloer/dakconstructie) / 2 = 1,75 meter  ;D ;D ;D

Ik hoop dat je vriend niet te groot is..... en geen plafonaires heeft.... Die kroonluchter kan hij wel vergeten.... ;D ;D ;D


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #2 Gepost op: 29 september 2005, 08:59:47
dat is juist zijn probleem..

hij wil boven wonen en beneden slapen.
En als hij de juiste "woonfunctie" hoogtes gaat gebruiken komt hij wel erg diep onder de waterlijn te zitten en dat wil hij niet. Mede omdat de ramen in zijn slaapkamers dan zo klein worden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2005, 09:11:08
Ik denk niet dat er een andere oplossing is. Als hij een meter zakt geeft dat al wat 'lucht'. Die meter is dan gelijk zijn borstwering voor de ramen. Persoonlijk zou ik het niet zo erg vinden dat de slaapkamer wat minder 'licht' zou hebben als ik daarvoor een mooie woonkamer voor terug zou krijgen! Waar breng je meer je tijd door (met je ogen open ;))  ;) ;D

Maar misschien is dit ook wat: http://www.livios.be/nl/_build/_guid/_exte/_koep/3769.asp?content=SunPipe%20brengt%20daglicht%20tot%20in%20de%20donkerste%20hoeken