Het gaat er niet om of "mijn" EHBO boek dikker is dan de "jouwe".
Het gaat om het verlenen van eerstehulp op een zo adequaat mogelijke wijze.
Welke richtlijnen van welke organisatie is niet interessant, want elke organisatie kent weer verschillende eindtermen op verschillende niveaus.
EHBO-ers opgeleid met de nieuwe OK/RK/NIBHV richtlijnen hebben niet geleerd hoe om te gaan met (levensbedreigende) stoornissen en letsels en de bijbehorende alarmering (of niet).
Bij het OK en RK leer je altijd direct 112 te bellen ongeacht het letsel of stoornis voordat er serieus eerstehulp wordt uitgevoerd, bij andere organisaties is het juist belangrijk dat je eerst inschat wat er is gebeurt vooraf de alarmering.
Als EHBO-er met welke vorm van EHBO opleiding en certificering dan ook, je loopt tegen een muur van uitvraagprotocollen bij de MKA waarin je niet "jouw" relevante informatie kwijt kan die je zou willen geven. Met nauwelijks eigen "input" bij een alarmering kan het aansturen van een ambulance ongetwijfeld sneller gaan maar dat heeft ook een behoorlijke keerzijde. Kost veel (meer) geld.
Het aantal ambulance ritten neemt toe. Een van die niet-onderkende factoren is dat EHBO-ers steeds minder leren en gebrek aan EHBO kennis hebben, daardoor geneigd zijn altijd 112 te bellen, en afhankelijk (dreigen te) worden van de telefonische helpdesk van de MKA hoe verder te handelen. Een flink aantal A1 ritten blijken dan ook onnodig te zijn.