Wellicht is mijn vraagstelling in mijn verhaal niet duidelijk. Er wordt direct op de heup gekoeld met een klont ijs in een plastic bekertje. Het ijs wordt zonder tussenkomst van een doek of kompres op de huis geplaatst. Volgens mij is het niet juist om zo te handelen? Ik vraag mij ook af wat jullie zouden doen op het moment dat jij denkt dat een hulpverlener niet volgens de juiste richtlijnen handelt?
Hangt denk ik weer heel erg af van hoe groot het stuk ijs is, waren het 2 ijsblokjes uit de vriezer of was het een brok ijs van 10x10x10 cm....
Verder hangt het er heel erg vanaf hoe je het brengt. De manier van communiceren is enorm belangrijk. De zin "niet volgens de juiste richtlijnen" vind ik erg gevaarlijk. Want dan zit je al snel in de discussie, wat nou precies de juiste richtlijnen zijn en voor je het weet zit je in een Oranje Kruis versus Rode Kruis discussie.
Het feit dat jullie voor de ogen van het slachtoffer een discussie hadden was enorm slecht. Dat is van jullie beide niet professioneel.
In dit geval had ik wanneer het een klein stukje ijs was er niet zo heel veel mee gedaan. Zolang de hulpverlener het nog prima zelf in zijn handen vast kan houden zal de kou op het letsel ook wel mee vallen.
Wanneer het een groot stuk ijs was zou ik gewoon even hulp aangeboden hebben en iets in de zin van: "Goh heb je even een doek nodig om er tussen te doen? Asjeblieft hier heb je er een." Met de goede intonatie, vriendelijk maar doortastend en overtuigend, gaan de meeste dan wel mee. Eventueel had je je ook tegen het slachtoffer kunnen richten en vragen "Is dat niet een beetje te koud? Zullen we er even een doekje tussen doen?"
Je kunt het daarna altijd als het slachtoffer weer weg is even onder 4 ogen met de EHBO'er bespreken. Waarschijnlijk heeft hij zich nu enorm aangevallen gevoeld waardoor je eigenlijk bij voorbaat hem al niet meer kon overtuigen.
Je wilt ook niet weten hoe vaak mensen zich goedbedoeld beginnen te bemoeien met je handelen. Soms zeggen ze iets slims, maar vaak is het ook echt onzin waar omstanders mee komen.
Zelf ga ik ook absoluut niet met die omstanders in discussie, ik bedank ze vriendelijk voor hun input maar geef aan dat ik de boel onder controle heb en het wel zal laten weten als ik hulp nodig heb. Als ze willen weten waarom ik iets op een bepaalde manier doe mogen ze achteraf wel even komen kletsen, maar niet terwijl ik bezig ben, dan gaat het slachtoffer voor.