Uit de oude doos: buitenland

Auteur Topic: Uit de oude doos: buitenland  (gelezen 77784 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #520 Gepost op: 1 maart 2006, 19:18:18
een foto uit het archief van kennis en medehobbyist Dennis Wetherhold. een Hahn autospuit uit 1980 van de brandweer van Washington.

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #521 Gepost op: 1 maart 2006, 19:32:43

De eerste is wellicht een uniek stuk geweest in België, nl. de oude Mercedes autopomp van Herenthout (carrosserie in zgn. Omnibusform).
Ik heb nog m'n twijfels over de opbouw : ik vermoed Metz maar ben niet zeker
Kan misschien iemand dit bevestigen ???

volgens mijn is dit inderdaad een door Metz opgebouwde wagen. hierbij een tweetal afbeeldingen uit een folder van Metz uit de jaren Vijftig. afkomstig uit het NBDC.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #522 Gepost op: 1 maart 2006, 19:34:43
in deze zelfde folder stond ook deze Ford F6 autoladder met Metz DL30 ladderpakket. welk volgens mijn aan een Belgisch brandweerkorps is geleverd. ook gezien het kenteken wat voorop zit.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #523 Gepost op: 1 maart 2006, 19:38:02
een andere Ford F5 met Metz omnibus aufbau is deze wagen welk volgens mijn ook aan een Belgisch brandweerkorps is geleverd. in indergeval lijkt hij heel erg op de nog bestaande wagen van brandweer Lommel. al heeft deze de twee monitors op het dak niet of niet meer. maar ik neem aan dat we wel een reactie uit Belgie kunnen verwachten.

Vatrogasci

• purchaser
  • Forum gebruiker
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #524 Gepost op: 1 maart 2006, 19:41:32
Inderdaad Louis  ;D
Naast Lommel had ook de brandweer van Gent zo'n Ford met Metz opbouw, dit voertuig werd nadien overgenomen door het korps van Hamme en ik vermoed dat die eveneens bewaard is gebleven.
De autoladder is wat moeilijker want verschillende Belgische brandweerdiensten hadden vroeger zo'n ladderwagen : Brussel, Doornik, Luik, Mechelen, Sint-Niklaas, ...
Andere grote steden zoals Antwerpen en Gent kozen eveneens voor Metz ladders maar dan op Mercedes chassis

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #525 Gepost op: 1 maart 2006, 19:49:00
hierbij als vergelijkings materieel een paar foto's van de Ford F5 met Metz omnibus aufbau van brandweer Lommel.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #526 Gepost op: 1 maart 2006, 19:49:30
en de achterkant van deze wagen. en kijk terwijl ik bezig was de foto's van de huidige toestand geplaatst meteen al een reactie uit Belgie. prachtig, nu weten we dat er meer dan één van deze wagens was. alleen welke staan er nu in die folder.

Vatrogasci

• purchaser
  • Forum gebruiker
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #527 Gepost op: 1 maart 2006, 20:00:20
Ik ben net eens gaan kijken tussen m'n zwart/wit negatieven en ja hoor die van Hamme (dus ex Gent) had/heeft twee waterkanonnen op het dak !!!  ;)

mr blue sky

• Gast
Reactie #528 Gepost op: 1 maart 2006, 20:43:21
Ik dacht dat de Ford Metz ladder en het exemplaar van Lommel beiden op een Ford F7 was gebouwd.

Vatrogasci

• purchaser
  • Forum gebruiker
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #529 Gepost op: 4 maart 2006, 15:51:16
een andere Ford F5 met Metz omnibus aufbau is deze wagen welk volgens mijn ook aan een Belgisch brandweerkorps is geleverd. in indergeval lijkt hij heel erg op de nog bestaande wagen van brandweer Lommel. al heeft deze de twee monitors op het dak niet of niet meer. maar ik neem aan dat we wel een reactie uit Belgie kunnen verwachten.

Hierbij enkele foto's van de Ford uit Hamme