Intersection lights op nieuwe voertuigen VZA/Ambulance Amsterdam

Auteur Topic: Intersection lights op nieuwe voertuigen VZA/Ambulance Amsterdam  (gelezen 4959 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2016, 13:55:26
Citaat van: Bert65 link=msg=1425660 date=1464090580
Een Sprinter toch ook?
Het inderdaad met de wensen te maken hebben...

Niet als deze tussen andere busjes of vrachtwagens doorrijd.  En dan ga je natuurlijk de TS opnoemen...

Als een Sprinter naast een tram rijd dan zie je hem niet  998765

Een extra lampje op de neus heeft zeker wel meerwaarde, zeker op een kruising met druk verkeer.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2016, 14:10:37
Zo kan je meer verzinnen; een TS naast een tram of bus zie je ook niet en een Touran ook niet. Daar komt dan nog bij dat de intersection lights dan ook geen nut hebben. Als OGS bij een voorrangsvoertuig niet opvallen, helpen die extra lampjes ook niet.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2016, 14:17:07


Voor landelijk gebied is het discussieerbaar.
Want daar zijn geen kruisingen?


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2016, 16:55:07
In de VS al jarenlang standaard.

Intersection lights worden in Engeland en Skandinavische landen ook al meerdere jaren gebruikt en hebben het nut daar ruimschoots bewezen.
Zie het nu op meer ambulances ook hier verschijnen en juich het enkel toe. Enige wat ik verder nog zou willen zien is dat alles netjes gesynchroniseerd wordt.

Je valt veel beter op voor het verkeer op 90 graden, als je met je neus de kruising oversteekt. Zou wat mij betreft standaard mogen worden.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2016, 17:48:34
In de VS al jarenlang standaard.

Intersection lights worden in Engeland en Skandinavische landen ook al meerdere jaren gebruikt en hebben het nut daar ruimschoots bewezen.
Hoe is dat bewezen? Ook in die landen worden voertuigen met OGS op kruispunten niet opgemerkt.

Ik ben geen tegenstander van goede en duidelijke verlichting maar bekijk het zo;
Als men pas reageert op een voertuig met OGS op het moment dat ze een spatbord met een lampje voor zich op zien doemen, zijn ze al te laat. Buiten dat ziet de bestuurder van het voorrangsvoertuig de ander pas als het spatbord verder is want hij/zij zit achter de intersection lights.


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2016, 20:43:50
Citaat van: Bert65 link=msg=1425701 date=1464104914
Hoe is dat bewezen? Ook in die landen worden voertuigen met OGS op kruispunten niet opgemerkt.

Ik ben geen tegenstander van goede en duidelijke verlichting maar bekijk het zo;
Als men pas reageert op een voertuig met OGS op het moment dat ze een spatbord met een lampje voor zich op zien doemen, zijn ze al te laat. Buiten dat ziet de bestuurder van het voorrangsvoertuig de ander pas als het spatbord verder is want hij/zij zit achter de intersection lights.
Je kunt er toch niet van uitgaan, dat de Ambulance en de auto, elkaar op exact hetzelfde moment naderen? Als de Ambu een kruising op rijd, en de auto zit nog 100 meter verderop, dan werkt het wel, aangezien de auto dan reactietijd heeft.
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2016, 20:55:10
Je kunt er toch niet van uitgaan, dat de Ambulance en de auto, elkaar op exact hetzelfde moment naderen? Als de Ambu een kruising op rijd, en de auto zit nog 100 meter verderop, dan werkt het wel, aangezien de auto dan reactietijd heeft.
Met een afstand van 100 meter is het een stukje extra verlichting die niets extra's toevoegt. Op die afstand zie je het hele voertuig met OGS.
Zo kan je iedere keer wat nieuws verzinnen. Ik zoek een zinnig antwoord op de vraag wat de meerwaarde is van de intersection lights. Ik heb nog geen reactie gezien die daar aan voldoet.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2016, 21:01:40
20160520_001551 by Jeroen, on Flickr
20160520_001612 by Jeroen, on Flickr
20160520_003323 by Jeroen, on Flickr
20160520_003354 by Jeroen, on Flickr
Citaat van: Bert65 link=msg=1425750 date=1464116110


Met een afstand van 100 meter is het een stukje extra verlichting die niets extra's toevoegt. Op die afstand zie je het hele voertuig met OGS.
Zo kan je iedere keer wat nieuws verzinnen. Ik zoek een zinnig antwoord op de vraag wat de meerwaarde is van de intersection lights. Ik heb nog geen reactie gezien die daar aan voldoet.
Misschien moet die discussie in een ander topic plaatsvinden ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2016, 21:04:42
 O0 O0
Dat ziet er erg gelikt uit!

Citaat
Misschien moet die discussie in een ander topic plaatsvinden
Goed idee.


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2016, 10:35:45
Citaat van: CopVR3 link=msg=1425669 date=1464092227
Want daar zijn geen kruisingen?
Nee, omdat in de stad de gebouwen dichter langs de straat staan en je dan de neus met de intersection lichten als eerste ziet en er dan sneller gereageerd kan worden. De balk kun je dan soms maar laat zien.
Persoonlijk zie ik het ook liever op elke ambu en ander HV voertuig.