Vandaag hoorde ik over een auto die onbeheerd was achtergelaten langs een provinciale weg.
Toen de melding bij de provincie binnenkwam is er een WIS ter plaatse gegaan om te kijken of het voertuig een gevaar vormde voor het overige verkeer. Dat bleek het geval te zijn: het voertuig stond namelijk gedeeltelijk op de rijbaan.
Daarop heeft de WIS zijn voertuig achter de onbeheerde auto gezet, verkeerskegels neergezet en de op de drip een waarschuwing en snelheidsbeperking gezet.
Het was een weg zonder middenberm, met 1 rijstrook in beide richtingen dus tweezijdig aanrijdgevaar. Verkeer dat om de verlaten auto heen reed kwam erg dichtbij de middenstreep of ging er zelfs overheen.
De eigenaar was nergens te bekennen. Het voertuig zonder beveiliging / buffervoertuig laten staan was vanwege de verkeersveiligheid geen optie, daarop heeft de WIS (via de verkeerscentrale) om een berger gevraagd, zodat het voertuig afgesleept zou kunnen worden.
Maar: het was geen IM-Weg en de berger wilde daarom niet komen (iets met: "wie gaat dat betalen dan?").
Vanwege de verkeersveiligheid, en de ontbrekende bestuurder / eigenaar is de politie in kennis gesteld.
Die is na een goed half uur ter plaatse gekomen en heeft de gegevens van de eigenaar opgevraagd.
De eigenaar bleek bij telefonisch contact op eigen gelegenheid naar huis te zijn gegaan om een aanhanger te halen en de auto zelf af te slepen, maar het zou nog wel even duren voor hij weer terug was...
Daarmee was het voor de politie klaar en meer konden ze niet doen, waarop de politie is vertrokken.
Uiteindelijk heeft de auto van de WIS (met WIS erbij) noodgedwongen enkele uren achter het verlaten voertuig gestaan om het te beveiligen. De eigenaar heeft het voertuig uiteindelijk opgehaald met een aanhanger en is vertrokken.
Mijn vragen:
1. Wat zouden jullie doen in deze situatie? (blijven beveiligen of toch vertrekken? of een andere optie? En wellicht voor de blauwe kant: beboeten? Maar voor wat?)
2. Als dat voertuig op slot zit, deels op de rijbaan staat en verlaten is, hoe krijg je het voertuig dan weg? (en wie haalt hem weg + wie betaald dat?)
3. In dit geval was het een automaat, zou je anders handelen bij een automaat dan bij een handgeschakelde auto?
En los van deze vragen vroeg ik mij af:
Zou voor op provinciale wegen een klapbord met snelheidsbeperking (bijv. A01-50) handig zijn om neer te zetten voor het tegemoetkomend verkeer? De drip "kijkt" immers alleen naar het achterop komende verkeer...