Zuurstof of toch niet ...?

Auteur Topic: Zuurstof of toch niet ...?  (gelezen 11650 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 28 september 2005, 22:32:03
Weer een casus.
Je rijdt met je auto op een vrijdagavond omstreeks 22:00 uur over een wat afgelegen dijk langs de Oosterschelde.
Wanneer je een parkeerplaats nadert zie je iemand vanuit een auto naar je zwaaien en gebaren om te stoppen, ook wordt er heftig op de claxon gedrukt

Je stopt en loopt naar de auto toe.
De man, die een beetje onderuitgezakt in de auto zit, vertelt je dat het niet goed met hem gaat.

De man heeft moeite met praten maar vertelt je dat hij  die avond daar heeft gedoken en dat hij na de duik nog even is gebleven om te vissen. Zijn duikmaatje is inmiddels naar huis.
Hij voelde zich echter na een half uurtje helemaal niet lekker en wilde naar huis rijden, maar zover kwam het niet want toen hij op wilde staan had hij haast geen gevoel meer in zijn benen, hij kon nog bij de auto komen maar kon niet meer rijden.
Hij heeft nu geen gevoel meer in zijn rechter been  en voelt zich erg beroerd.

Hij vertelt je dat hij denkt dat het door het duiken komt want hij heeft lang en diep gedoken, hij vraagt je 112 te bellen en hem zuurstof te geven, de zuurstofkoffer ligt achter in zijn auto , hij zal je wel helpen door te vertellen hoe je het moet aansluiten en instellen
maar zelf voelt hij zich te zwak. Hij lijkt ook een beetje verward en klaagt over hoofdpijn

Wat doe je in dit geval
wat doe je met het slachtoffer, hij zit (hangt) nu in de auto op de bestuurdersplaats.

De man heeft zelf geen GSM bij zich maar jij hebt die wel, de aanrijtijd van een ambulance is daar ongeveer 15 minuten.


Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 28 september 2005, 22:50:41
Waarom worden hier allerlei casussen bedacht,terwijl we daar een hele mooie categorie hebben. ::)
En iemand zelf de casus kan modereren  ::)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 28 september 2005, 22:52:55
Waarom worden hier allerlei casussen bedacht,terwijl we daar een hele mooie categorie hebben. ::)
En iemand zelf de casus kan modereren  ::)
mag ook hoor, maar het zijn maar mini-casusjes, bedoelt voor de ehbo'ers onder ons.
Het EHBO forum werd een beetje stil, vandaar.
Maar mag van mij hoor als iemand hem kan verplaatsen ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 28 september 2005, 23:06:30
Weer een casus.
Je rijdt met je auto op een vrijdagavond omstreeks 22:00 uur over een wat afgelegen dijk langs de Oosterschelde.
Wanneer je een parkeerplaats nadert zie je iemand vanuit een auto naar je zwaaien en gebaren om te stoppen, ook wordt er heftig op de claxon gedrukt

Je stopt en loopt naar de auto toe.
De man, die een beetje onderuitgezakt in de auto zit, vertelt je dat het niet goed met hem gaat.

De man heeft moeite met praten maar vertelt je dat hij  die avond daar heeft gedoken en dat hij na de duik nog even is gebleven om te vissen. Zijn duikmaatje is inmiddels naar huis.
Hij voelde zich echter na een half uurtje helemaal niet lekker en wilde naar huis rijden, maar zover kwam het niet want toen hij op wilde staan had hij haast geen gevoel meer in zijn benen, hij kon nog bij de auto komen maar kon niet meer rijden.
Hij heeft nu geen gevoel meer in zijn rechter been  en voelt zich erg beroerd.

Hij vertelt je dat hij denkt dat het door het duiken komt want hij heeft lang en diep gedoken, hij vraagt je 112 te bellen en hem zuurstof te geven, de zuurstofkoffer ligt achter in zijn auto , hij zal je wel helpen door te vertellen hoe je het moet aansluiten en instellen
maar zelf voelt hij zich te zwak. Hij lijkt ook een beetje verward en klaagt over hoofdpijn

Wat doe je in dit geval
wat doe je met het slachtoffer, hij zit (hangt) nu in de auto op de bestuurdersplaats.

De man heeft zelf geen GSM bij zich maar jij hebt die wel, de aanrijtijd van een ambulance is daar ongeveer 15 minuten.

Niet moeilijk doen,  ik doe wat hij vraagt.
Ik doe niet uit eigener beweging, ik heb geen reden om aan zijn geestelijke vermogens ondanks de verwardheid, ik bel 112 leg de centralist uit wat het slachtoffer verteld heeft en geef aan dat ik van plan ben aan zijn verzoek te voldoen.

Hoor ik vanzelf wel sputteren als ze er het niet mee eens zijn  ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 28 september 2005, 23:07:36
mag ook hoor, maar het zijn maar mini-casusjes, bedoelt voor de ehbo'ers onder ons.
Het EHBO forum werd een beetje stil, vandaar.
Maar mag van mij hoor als iemand hem kan verplaatsen ?
Voor onderonse minicasussen ben ik altijd in  ;D ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 28 september 2005, 23:25:25
Niet moeilijk doen,  ik doe wat hij vraagt.
Ik doe niet uit eigener beweging, ik heb geen reden om aan zijn geestelijke vermogens ondanks de verwardheid, ik bel 112 leg de centralist uit wat het slachtoffer verteld heeft en geef aan dat ik van plan ben aan zijn verzoek te voldoen.

Hoor ik vanzelf wel sputteren als ze er het niet mee eens zijn  ::)

Wat doe je met je slachtoffer, laten zitten in de auto ? Haal je hem er uit ?
Nog speciale handelingen of voorzorgen ?
Wie van de al dan niet aanwezigen krijgt in dit geval speciale aandacht ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 29 september 2005, 00:17:10
Wat doe je met je slachtoffer, laten zitten in de auto ? Haal je hem er uit ?
Nog speciale handelingen of voorzorgen ?
Wie van de al dan niet aanwezigen krijgt in dit geval speciale aandacht ?


Nee hoor, ik laat hem als het even kan zitten.
Ik zal hem ongetwijfeld vragen of een andere houding prettiger is.
Als het beter was om hem te verplaatsen, dan had hij dat vast aangegeven.

Als ik met zuurstof aan de gang ga, moet de auto goed geventileerd worden en geen lopende motor omdat het verhoogde zuurstof gehalte een verhoogd brandgevaar in zich heeft.

Ik keeg de neiging om aan decompressie problemen te denken (en een duik in mijn kast leerde me dat de verschijnselen daar op kunnen wijzen.

Dus 112 laten komen vitale functies zo mogelijk veilig stellen en lekker laten zitten zolang het kan


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 29 september 2005, 00:29:17
Ik peroonlijk durf het hier niet meer over zuurstof eerste hulp te hebben.

Dat ligt hier te gevoelig.

Henk


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 29 september 2005, 08:02:42
Ik peroonlijk durf het hier niet meer over zuurstof eerste hulp te hebben.

Dat ligt hier te gevoelig.

Henk

Ook hier geldt voor wat mij betreft geen goed of fout.
Het is ook zeker niet de bedoeling om personen aan te vallen op het al dan niet helpen.
Ik ben zelf als duiker en duikinstructeur wel benieuwd wat je van een EHBO'er bij een duikongeval kunt verwachten.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 29 september 2005, 08:59:58
Ik bel de CPA om te vragen om een ambu + advies of ik hem de koffer moet aangeven.
Arts  www.alphalog.nl