Zuurstof of toch niet ...?

Auteur Topic: Zuurstof of toch niet ...?  (gelezen 11646 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 29 september 2005, 14:39:32
Ik vrees dat mensen niet durven reageren, omdat ze bang zijn om stomme dingen te zeggen.

Ik zal in ieder geval als de casus een paar dagen oud is vertellen hoe ik het zou doen en waarom, zonder de acties van anderen te veroordelen.  Duikongevallen is toch weer een beetje specifiek en zo leren we misschien weer wat nieuws.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #21 Gepost op: 29 september 2005, 14:40:56
goed plan
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #22 Gepost op: 29 september 2005, 14:41:45
Nou vooruit..

Ik denk dat ik het s.o. ook in de auto zou laten zitten tot het probleem van de ademhaling echt een probleem wordt. Wat betreft de zuurstof daar twijfel ik. Zoals gesteld reageert het s.o. verward, weet hij dus goed te vertellen hoe ik de zuurstof moet toedienen. Zelf ben ik er absoluut niet mee bekend. Misschien dat de mensen van de alarmlijn mij kunnen helpen.

Aan de buddy  en het apperatuur zou ik niet gedacht hebben hopelijk de mensen van de professionele hulpverlening wel.

Groet Anne
Groet Anne


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #23 Gepost op: 29 september 2005, 14:43:08
ik denk dat je als ehboer niet zomaar zijn duikmaatje moet gaan bellen ik vind dat het meer iets is voor het ziekenhuis maar niet jij als "vreemde
flappus  niet elke verandering is een verbetering


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 29 september 2005, 14:44:40
Zoals gesteld reageert het s.o. verward, weet hij dus goed te vertellen hoe ik de zuurstof moet toedienen. Zelf ben ik er absoluut niet mee bekend. Misschien dat de mensen van de alarmlijn mij kunnen helpen.

Voor dit onderdeel krijg je van mij tien punten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 29 september 2005, 14:47:00
Ik vrees dat mensen niet durven reageren, omdat ze bang zijn om stomme dingen te zeggen.

Zoals je gemerkt hebt, ben ik met al mijn kennis en ervaring de buddy vergeten. Ik heb weer iets geleerd.

Ik wil de mensen die aarzelen voor ogen houden dat je nooit kon leren lopen als je koste wat kost niet wilde vallen.

Ik kan goed uit de hoek komen en door sommige daar ook weer even vlug terug in geschopt worden.

Ik ben er van overtuigd dat het vuur waarmee onderwerpen verdedigd worden, vooral gevoed wordt door een grote betrokkenheid met de materie en zeker niet bedoeld is om mensen monddood te maken.
En als het buiten proportie is, dan hebben we de moderatoren nog die daar iets aan kunnen doen.

Daarnaast pleit ik er voor om deze casussen ook op het EH nivo, tot aan de komst van de professionele hulp te houden. Uiteraard zijn opmerkingen van de proffesionele collega's van harte welkom, maar wel beperkt tot deze eerste schakel van de hulpverlening.
Dat wil niet zeggen dat er aan een casus de zich afspeeld op een georganiseerde oefening geen aanvullende eisen t.a.v. deskundigheid gesteld mogen worden.

Ik zou graag zien dat naast "voeg citaat toe" standaard "melding aan moderator"  wordt toegevoegd, waar mensen die zich onheus bejegend voelen hun verhaal kunnen neerleggen.
Ik wil hier best op reageren  ;)
Ik denk dat EHBOer hier een spijker op de kop slaat.Door alle gebeurtenissen van de afgelopen tijd bedenken veel mensen zich wel een keer,voordat ze ergens een reactie op geven.En dat is heel erg jammer,want diezelfde mensen kunnen misschien wel een zeer goede bijdrage  leveren aan een discussie.

We zien als moderators dat forumleden ons steeds vaker weten te vinden,en gelukkig maar,zo kunnen pittige discussies in goede banen verder gaan  8)
Maar laten we bij de casus van jaqcues blijven,eventuele opmerkingen over bovenstaande kunnen via de PM aan mij  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 29 september 2005, 14:51:55
ik denk dat je als ehboer niet zomaar zijn duikmaatje moet gaan bellen ik vind dat het meer iets is voor het ziekenhuis maar niet jij als "vreemde

tebby

Je legt je vinger op een geweldig dilemma.
Want hoe moet je de buddy waarschuwen.

Als je naar huis belt en hij is niet thuis, wat zeg je dan.
Misschien wordt de ambulance opgehouden door de budsdy die een kilometer verder dwars op de weg heeft geparkeerd ?

Of heeft hij inmiddels langs andere weg al hulp gekregen ?

Of heeft hij net deze dans ontsprongen en heeft hij nergens last van ?

Het is volgens mij geen taak van het ziekenhuis omdat de tijd een probleem kan zijn.

Ik wil hier best op reageren  ;)
Ik denk dat EHBOer hier een spijker op de kop slaat.Door alle gebeurtenissen van de afgelopen tijd bedenken veel mensen zich wel een keer,voordat ze ergens een reactie op geven.En dat is heel erg jammer,want diezelfde mensen kunnen misschien wel een zeer goede bijdrage  leveren aan een discussie.

We zien als moderators dat forumleden ons steeds vaker weten te vinden,en gelukkig maar,zo kunnen pittige discussies in goede banen verder gaan  8)
Maar laten we bij de casus van jaqcues blijven,eventuele opmerkingen over bovenstaande kunnen via de PM aan mij  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 29 september 2005, 14:53:10
Ik wil hier best op reageren  ;)
Ik denk dat EHBOer hier een spijker op de kop slaat.Door alle gebeurtenissen van de afgelopen tijd bedenken veel mensen zich wel een keer,voordat ze ergens een reactie op geven.En dat is heel erg jammer,want diezelfde mensen kunnen misschien wel een zeer goede bijdrage  leveren aan een discussie.

We zien als moderators dat forumleden ons steeds vaker weten te vinden,en gelukkig maar,zo kunnen pittige discussies in goede banen verder gaan  8)
Maar laten we bij de casus van jaqcues blijven,eventuele opmerkingen over bovenstaande kunnen via de PM aan mij  ;)
strak plan  ;D


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #28 Gepost op: 29 september 2005, 14:55:42
tebby

Je legt je vinger op een geweldig dilemma.
Want hoe moet je de buddy waarschuwen.

Als je naar huis belt en hij is niet thuis, wat zeg je dan.
Misschien wordt de ambulance opgehouden door de budsdy die een kilometer verder dwars op de weg heeft geparkeerd ?

Of heeft hij inmiddels langs andere weg al hulp gekregen ?

Of heeft hij net deze dans ontsprongen en heeft hij nergens last van ?

Het is volgens mij geen taak van het ziekenhuis omdat de tijd een probleem kan zijn.


ik vind het ook geen taak voor de ehboer
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 29 september 2005, 15:12:04
Naar mijn mening hoef de buddy niet te bellen, maar het is wel verstandig om die gegevens te verzamelen en door te geven aan de ambulancedienst..

Stel even dat een Zeeland duiken maar in Zwolle wonen is de rijtijd langer dat half uur.., Dan is het misschien ook verstandig dat de ambulancedienst daar actie op onderneemt eventueel via de politie..

Het slachtoffer uit de auto en half liggend neerleggen, heeft als voordeel dat het slachtoffer goed toegankelijk is voor als de situatie verergerd.. Misschien moet je straks een bewusteloze er uitslepen, en dan kost meer energie.., Een duiker heeft vaak een mat achter in de auto, waarop hij zich omkleed.. Dus het is misschien wel handig om iets ze zoeken waar je hem op kan leggen en inleggen..
Een duiker die een zuurstof set bij zich heeft, heeft vaak ook een EHBO kit bijzich.. (misschien wel in de zelfde koffer.) Daar vind je misschien ook wel een aluminium deken.
Met een beetje improviseren kom je een heel eind.., Afkoelen voorkomen is een goed idee..