Zuurstof of toch niet ...?

Auteur Topic: Zuurstof of toch niet ...?  (gelezen 11647 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 29 september 2005, 15:17:31
Het bellen van z'n buddy gaat denk ik een stap te ver, tenzij het slachtoffer daar zelf toestemming voor geeft. Indien nodig kan ik het telefoonnummer van de buddy doorgeven aan de CPA, zodat ik me mooi met het slachtoffer kan bezig houden en ook geen vervelende boodschappen over de toestand van de buddy aan het slachtoffer hoef te vertellen.

Wat betreft de zuurstof vind ik de opmerking van Anne eigenlijk wel geslaagd, gewoon advies aan de centralist vragen wat te doen.

Het liefste laat ik hem in zijn auto zitten, maar ik weet niet of dat gezien het mogelijke duikongeval verstand is. Het weer speelt uiteraard ook een rol hierin. Als het bewustzijn te veel gaat afnemen, dan toch maar het SO uit de auto halen, goed tegen afkoelen beschermen.

Ideaal trouwens als je in deze casus de nodige kennis over duiken hebt :).


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 29 september 2005, 18:14:03
Als je hem in de auto laat zitten kun je niet zo snel ingrijpen als z'n toestand verergert. We hebben het al eens gehad over reanimeren van een zittend slachtoffer: dat valt nog niet mee!

Met de zuurtof wacht ik geen seconde, hoe eerder hoe beter. Als mijn vermoeden niet klopt en het geen duikongeval blijkt te zijn geweest, moet ik mijn fles vullen terwijl het niet nodig was geweest. 15 euro over de balk. Daar kom ik wel over heen.

Wel geef ik natuurlijk door dat ik zuurstof aan het geven ben en waarom als ik alarmeer.

Als ie voedselvergiftiging heeft doet de zuurstof 'm ook wel goed.  ;D

Henk


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 29 september 2005, 20:59:55
Hihi, dat het hem goed doet wil ik best geloven :). Ik heb nog nooit eerder zuurstof toegediend, vandaar dat ik even extra advies in zou winnen bij de CPA, voor alle zekerheid :).

Inderdaad, buiten de auto gaat het allemaal wat makkelijker, dus, als de weersomstandigheden niet te bar zijn, uit de auto.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #33 Gepost op: 29 september 2005, 21:46:04
Hoe voor de hand liggend het 'duikgebeuren' ook is, ik ben toch meer geneigd de oorzaak ook elders te zoeken, een cva of aneurysma sluit ik ook niet uit... :-\


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 29 september 2005, 21:56:05
Hoe voor de hand liggend het 'duikgebeuren' ook is, ik ben toch meer geneigd de oorzaak ook elders te zoeken, een cva of aneurysma sluit ik ook niet uit... :-\
Heel goed om je niet blind te staren op 1 mogelijke oorzaak, niet alles is wat het lijkt te zijn !
Maar vraag je ook af of het optreden van een de andere mogelijke oorzaken consequenties zou hebben voor de hulp die je gaat verlenen.
Blijft de gewenste eerste hulp het zelfde dan is de preciese oorzaak verder niet zo van belang (voor ons).

Eerste hulp verlening is vooral gebaseerd op het bestrijden van de symptomen/gevolgen, het behandelen van de onderliggende oorzaak komt meestal pas later.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #35 Gepost op: 29 september 2005, 22:39:01
Heel goed om je niet blind te staren op 1 mogelijke oorzaak, niet alles is wat het lijkt te zijn !
Maar vraag je ook af of het optreden van een de andere mogelijke oorzaken consequenties zou hebben voor de hulp die je gaat verlenen.
Blijft de gewenste eerste hulp het zelfde dan is de preciese oorzaak verder niet zo van belang (voor ons).

Eerste hulp verlening is vooral gebaseerd op het bestrijden van de symptomen/gevolgen, het behandelen van de onderliggende oorzaak komt meestal pas later.

Ik aarzel om hem zuurstof te geven alhoewel ik wel de kennis beschik. Ik sta in dubio waarom kan ik niet aangeven. Ik denk dat ik in contact met de cpa wel de vraag zal voorleggen.

Verder zal mijn ehbo-handeling er voornamelijk op gericht zijn om de A B C te bewaken.
En ik verkies de auto boven buiten omdat aan het water er toch al snel sprake is van versnelde afkoeling.

Interventie kan je als EHBO-er toch haast niet en dat is ook mogelijk vaak zittend in de auto. muv reanimatie.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #36 Gepost op: 29 september 2005, 23:15:25
Is het niet verstandig om het slachtoffer neer te leggen? De literatuur beveelt een V-houding aan, het bovenlichaam 30 graden omhoog, hoewel de geleerden er nog niet helemaal over uit zijn. Schijnt iets te maken te hebben met een mogelijk bestaan van een gaatje in het harttussenschot (uit onderzoek blijkt dat 2/3 van de duikers met decompressieziekte zo een gaatje te hebben!). Of op de zij liggende, het liefst op de linker zij. Om te voorkomen dat er bubbeltjes in de hersenen verdwalen. In de ambulanceprotocollen wordt een linker zijligging voorgeschreven, zonder aan te geven of het slachtoffer wel dan niet bij bewustzijn moet zijn.

Ook de aandacht voor de buddy staat genoemd in het protocol, maar of de ambulancehulpverlener hier aan zal denken…….
In ieder geval neemt de (aanwezige) ambulance geen contact op met de buddy: althans het is geen protocol. Men kan bv te druk met het s.o. bezig zijn. Op individuele basis zal een verpleegkundige kunnen bellen, als hij daar tijd voor heeft. De meldkamer kan ook gevraagd worden de buddy te bellen.

Zuurstof is zeker geïndiceerd, dus personen die daar mee kunnen omgaan (opleiding, certificaat, etc) mogen zuurstof toedienen in deze casus.
En waarom zou je het hier niet over zuurstof toediening hebben: dit is nu net zo een doelgroep waar zuurstof eerste hulp voor geïndiceerd is. Ik denk zeker dat hulpverleners op en onder het water dit moeten beheersen, zeker omdat een ambulance nog niet over het water kan rijden ;D.
Is een heel ander item dan zuurstof bij COPD. Zuurstof eerste hulp ligt niet gevoelig, zolang het gebruikt wordt waarvoor het bedoelt is. (Ik vind overigens dat het ook afgelopen moet zijn met dit soort kinderachtige opmerkingen tussendoor >:().
Breed kijken: misschien is het wel en CVA of een aneurysma. Nou en? Veranderd dat iets aan de eerste hulpverlening? Indien er zuurstof wordt toegediend is dit in deze gevallen alleen mar goed. Gezien de klachten moet je het duikgebeuren echter wel op de eerste plaats zetten.

Kortom:
-   uit voertuig,
-   linkerzijligging
-   afkoeling voorkomen
-   zuurstof, indien voor handen en door gecertificeerden
Geef bij de melding duidelijk door dat het een duiker betreft, dan kan men ook alvast bellen met een Duik Medisch Centrum (decompressie).
VSAZ ambulancezorg


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #37 Gepost op: 29 september 2005, 23:23:02
Breed kijken: misschien is het wel en CVA of een aneurysma. Nou en? Veranderd dat iets aan de eerste hulpverlening?

Ik beweer ook niet dat dit in de hulpverlening iets verandert... ben alleen met casussen altijd geneigd naar het addertje onder het gras te zoeken. Zo van: het lijkt dit, dan zal het wel dat zijn. ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 29 september 2005, 23:31:21
Helder Trophy, het begin, het eind en alles wat er tussen zit!

En ik ben het er ook nog mee eens.

Citaat
het bovenlichaam 30 graden omhoog, hoewel de geleerden er nog niet helemaal over uit zijn.

Maar de geleerden zeggen eerst dat je spinazie moet eten, voor het ijzer dat erin zit. Dan weer komen ze tot de conclsie dat het ijzer niet door het lichaam wordt opgenomen, dat spinazie slecht voor je kan zijn vanwege de nitrit. Of dat suiker slecht voor diabetes is en koolhydraten niet geven. Later is suiker weer niet erg, maar koolhydraten weer wel. Ik hol er niet meer zo erg achteraan...

Tenzij ze Andy adviseren...

Henk


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #39 Gepost op: 29 september 2005, 23:35:57
Ik beweer ook niet dat dit in de hulpverlening iets verandert... ben alleen met casussen altijd geneigd naar het addertje onder het gras te zoeken. Zo van: het lijkt dit, dan zal het wel dat zijn. ;D

Wat ik bedoel is dat het goed is dat je breed kijkt, maar boven op je lijstje staat de meest waarschijnlijke. En daar richt je je behandeling op, totdat het tegendeel blijkt.
Voor wat de zuurstof betreft: komt bij al deze aandoeningen goed uit. Dus mocht in het ziekenhuis blijken dat het iets anders is, dan blijft het goed dat het is toegedient.

En dat van die geleerden: de conclusie kan zijn dat je het eigenlijk niet verkeerd kan doen.
VSAZ ambulancezorg