Zuurstof of toch niet ...?

Auteur Topic: Zuurstof of toch niet ...?  (gelezen 11331 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #50 Gepost op: 1 oktober 2005, 10:57:10
Geweldig Jacques, bedankt voor je geweldige uitleg. Iedereen die er mij tot nu toe over verteld heeft heeft wel uitgelegd dat het nodig is en dat het iets met belletjes was maar nooit zo duidelijk als dat jij dat nu gedaan heeft.
Je moet daar eens wat mee gaan doen! ;D
Nogmaals, bedankt!

Henk

Graag gedaan Henk !
En ik doe er al wat mij, hoor als duikinstructeur leer je je duikers de beginselen van duikongevallen
(hoe onstaat het, hoe herken je het, hoe behandel je het en als belangrijkste, hoe voorkom je het.)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #51 Gepost op: 1 oktober 2005, 18:55:04
Ik heb weer wat geleerd, dank je wel... ;)


... en gelukkig viel het met die natuurkunde erg mee. ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #52 Gepost op: 2 oktober 2005, 21:05:37
Jasques, uiteraard een goede een leerzame uitleg, maar het is niet realistisch om van een willekeurige EHBO'er te verwachten dat hij, denkend aan de belletjes, het slachtoffer plat neerlegd.

Het slachtoffer zelf heeft wel onderkend dat hij zuurstof nodig heeft, maar geeft niet aan dat hij plat neergelegd moet worden. Het ligt anders als hij aangeeft dat hij in de stabiele zijligging gelegd moet worden

Als ik, zoals ik al eerder zei, hem agetroffen had, dan zou ik hem hebben laten zitten. Ik weet dat dit in het overgrote deel van de gevallen de beste optie is.

In dit geval is het helaas een nadeel. En dat is een typisch geval van jammer voor het s.o.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #53 Gepost op: 2 oktober 2005, 21:31:27
Jasques, uiteraard een goede een leerzame uitleg, maar het is niet realistisch om van een willekeurige EHBO'er te verwachten dat hij, denkend aan de belletjes, het slachtoffer plat neerlegd.

Het slachtoffer zelf heeft wel onderkend dat hij zuurstof nodig heeft, maar geeft niet aan dat hij plat neergelegd moet worden. Het ligt anders als hij aangeeft dat hij in de stabiele zijligging gelegd moet worden

Als ik, zoals ik al eerder zei, hem agetroffen had, dan zou ik hem hebben laten zitten. Ik weet dat dit in het overgrote deel van de gevallen de beste optie is.

In dit geval is het helaas een nadeel. En dat is een typisch geval van jammer voor het s.o.
Inderdaad, ik neem het ook niemand kwalijk, als EHBO'er kun je het niet weten, maar nu weet je het wel, misschien kun je er ooit nog eens je voordeel mee doen.

Het was ook bedoeld om er iets van op te steken, niet als test van de kennis van het OK boekje.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources