Zuurstof of toch niet ...?

Auteur Topic: Zuurstof of toch niet ...?  (gelezen 11654 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 29 september 2005, 09:04:48
Ook hier geldt voor wat mij betreft geen goed of fout.
Het is ook zeker niet de bedoeling om personen aan te vallen op het al dan niet helpen.
Ik ben zelf als duiker en duikinstructeur wel benieuwd wat je van een EHBO'er bij een duikongeval kunt verwachten.


Nou, ik heb de koffer meestal mee en van mij kreeg je meteen zuurstof in een zo hoog mogelijke concentratie (dat is een éénmansskill  ;D  ;) ) en ik zou de CPA bellen met mijn vermoeden dat het om een duikongeval gaat en dat ik zuurstof aan het geven ben. Maarja, mijn opleiding heeft DAN ook een achtergrond van bestrijding duikongevallen.

Henk


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 29 september 2005, 10:34:36
Nou, ik heb de koffer meestal mee en van mij kreeg je meteen zuurstof in een zo hoog mogelijke concentratie (dat is een éénmansskill  ;D  ;) ) en ik zou de CPA bellen met mijn vermoeden dat het om een duikongeval gaat en dat ik zuurstof aan het geven ben. Maarja, mijn opleiding heeft DAN ook een achtergrond van bestrijding duikongevallen.

Henk

Met jouw DAN achtergrond Henk, wat doen we met het slachtoffer, laten ziiten of uit de auto halen en waarom ?
Ik mis nog een potentieel slachtoffer of niet ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 29 september 2005, 10:47:42
Kort en wel,

Situatie beoordelingen
Organiseer me hulpverlening 112 melding doen..

slachtoffer uit de auto helpen.. warm houden, laten liggen..  Help hem met de zuurstofkoffer
100% zuurstof, non-rebreather masker, (wijst zich redelijk van zelf) 15 liter per minuut.

Vraag precies uit wat er volgens hem gebeurd is..

Informeren naar zijn buddy.. naam, nummer..

Duikcomputer,dieptemeter etc.  indien vindbaar klaar leggen voor ambu-team
Informatie opschrijven over duiker en buddy.. (stel dat toestand verergerd, heb wat info bij de hand..)

Belangrijk !!!, informeer wat slachtoffer gegeten en gedronken heeft (wees verdacht ook op andere mogelijkheden voor deze symptomen zoals bijvoorbeeld  voedselvergiftiging.. )


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 29 september 2005, 11:52:06
Met jouw DAN achtergrond Henk, wat doen we met het slachtoffer, laten ziiten of uit de auto halen en waarom ?
Ik mis nog een potentieel slachtoffer of niet ?

Ja je hebt natuurlijk gelijk, z'n buddy heeft mogelijk dezelfde diepe duik met te snelle opsteiging gemaakt en zal er mogelijk hetzelfde of zelfs slechter aan toe zijn. Ik haal het SO er uit en leg 'm op z'n rug. Vraag dus indien mogelijk het adres van de buddy en geef dat ook door. Ik heb een sticker in mijn auto waar alle telefoonnummers op staan, maar als ik duikongeval noem hoort de AC al het bijbehorende protocol op te hoesten met decompressietank lokatie enz. Goed dat je de buddy nog even inbouwt, dat houdt je scherp.

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 29 september 2005, 12:34:01
Goed dat je de buddy nog even inbouwt, dat houdt je scherp.

Henk

slik  :-\


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 29 september 2005, 13:45:20
Waar blijven de reacties van de overige EHBO'ers ?
Veel mensen die het artikel lezen maar 5 % die reageert. Schroom niet, vertel wat je zou doen.......
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #16 Gepost op: 29 september 2005, 13:50:36
wat is een buddy?
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 29 september 2005, 13:59:50
wat is een buddy?
Duikers duiken als het goed is altijd is paren, de gene met wie je duikt noem je je buddy of soms duikmaatje.
Beide duikers maken dus over het algemeen precies de zelfde duik
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #18 Gepost op: 29 september 2005, 14:02:35
oooooo zeg dat dan :P



ik denk dat ik de man in de auto zal laten zitten en desnoods zijn stoel wat naar achter zal doen en dan contact op nemen met cpa om te vragen of de zuurstof aangelegd mag worden.als je het slachtoffer uit de auto haald en op de grond ligt koelt deze sneller af door de koudte van onderaf
flappus  niet elke verandering is een verbetering


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 29 september 2005, 14:20:15
Waar blijven de reacties van de overige EHBO'ers ?
Veel mensen die het artikel lezen maar 5 % die reageert. Schroom niet, vertel wat je zou doen.......

Ik vrees dat mensen niet durven reageren, omdat ze bang zijn om stomme dingen te zeggen.

Zoals je gemerkt hebt, ben ik met al mijn kennis en ervaring de buddy vergeten. Ik heb weer iets geleerd.

Ik wil de mensen die aarzelen voor ogen houden dat je nooit kon leren lopen als je koste wat kost niet wilde vallen.

Ik kan goed uit de hoek komen en door sommige daar ook weer even vlug terug in geschopt worden.

Ik ben er van overtuigd dat het vuur waarmee onderwerpen verdedigd worden, vooral gevoed wordt door een grote betrokkenheid met de materie en zeker niet bedoeld is om mensen monddood te maken.
En als het buiten proportie is, dan hebben we de moderatoren nog die daar iets aan kunnen doen.

Daarnaast pleit ik er voor om deze casussen ook op het EH nivo, tot aan de komst van de professionele hulp te houden. Uiteraard zijn opmerkingen van de proffesionele collega's van harte welkom, maar wel beperkt tot deze eerste schakel van de hulpverlening.
Dat wil niet zeggen dat er aan een casus de zich afspeeld op een georganiseerde oefening geen aanvullende eisen t.a.v. deskundigheid gesteld mogen worden.

Ik zou graag zien dat naast "voeg citaat toe" standaard "melding aan moderator"  wordt toegevoegd, waar mensen die zich onheus bejegend voelen hun verhaal kunnen neerleggen.