Ik "fiets" even heel snel door de procedure heen waarbij het vooral even gaat om de keuze van de beschermende kleding....
Let op : dit is de (zover ik het nu uit mijn hoofd kan weergeven) procedure op basis van de landelijke leidraad ogs en de lesstof van de module 403 (obm gevaarlijke stoffen).
Ik weet dat er de laaste paar jaar ook best wel andere inzichten en ervaringen zijn (waarbij met een mindere bescherming wordt opgetreden) maar mijn vraag is dan vooral of je dan gedekt bent door een procedure/richtlijn en of die afwijkingen altijd gelden....
goed : daar gaan we
Voorlopige verkenningBij aankomst stopt de TS op 100 meter afstand van het incident (natuurlijk bovenwinds). De bevelvoerder stapt met één brandwacht uit. In bluskleding met aangesloten ademlucht en explosiemeter wordt een voorlopige verkenning uitgevoerd. Het incident wordt tot maximaal 25 meter genaderd.
Het doel is om snel in te schatten of een definitieve opstelplaats op 25 of op 100 meter moet komen (hangt af van o.a. windrichting, overzichtelijkheid, stof bekend of niet etc...). Daarnaast kunnen eventuele slachtoffers/omstanders weggehaald worden.
Door de keuze van de definitieve opstellijn op 100 of op 25 meter wordt deze fase 'afgesloten'.
Redding/verkenningVanaf de opstelplaats (dus op 25 of 100 meter) kan de bevelvoerder besluiten om een redding/verkenning uit te laten voeren door een verkenningsploeg. Deze ploeg kan optreden in bluskleding, chemiepakken of in gaspak (waarbij gaspakken normaal niet aanwezig zijn op de TS).
Deze keuze hangt uiteraard af van de soort gevaarlijke stof. Het Eric-kaarten boek is hierbij een hulpmiddel. Daarnaast kan ook het BOS-schema gebruikt worden.
Wanneer de gevaarlijke stof onbekend is wordt standaard verkend in chemiepakken! Natuurlijk is het dan extra belangrijk om tijdens de verkenning extra alert te zijn op brandgevaar.
Het discussiepunt is altijd (tijdens de opleiding) de situatie waarin bijvoorbeeld een slachtoffer ligt tussen de opstellijn en het incident. Volgens de procedure moet je dan in chemiepak het slachtoffer redden terwijl je direct met bluskleding/ademlucht zonder minuten vertraging het slachtoffer bovenwinds kan redden.....
Hier is geen gouden regel voor te verzinnen... de bevelvoerder zal deze situatie per geval in moeten schatten.....
InzetfaseVervolgens wordt een inzet gedaan om bijv. een lekkage te verhelpen of een situatie te stabiliseren.
De keuze van de beschermende kleding wordt hierbij (volgens de procedure) door de OvD gemaakt (die zich uiteraard weer kan laten adviseren door de AGS).
Het zou best zo kunnen zijn dat op basis van de Eric-kaarten is verkend in chemiepak, dat het ook echt lekt, maar dat op basis van de specifieke stofinformatie of hoeveelheid stof, er toch in bluskleding met ademlucht kan worden opgetreden.
Bluskleding onder chemiepakZover mijn kennis strekt..... is het altijd de bedoeling dat onder het chemiepak volledige bluskleding wordt gedragen. Dan hebben we het wel over de situatie waarin het chemiepak wordt gebruikt voor verkenning en/of redding.
De reden hiervoor is de snelheid van inzetten... je wilt zo snel mogelijk een snelle redding en/of verkenning uitvoeren. Dan is het makkelijk om je chemiepak over je bluskleding aan te trekken (soms zelfs ook over je ademluchttoestel, dat is nog sneller).
Daarnaast geeft de bluskleding bescherming tegen de situatie waarin je tijdens de redding en/of verkenning toch in een brand/explosie terecht zal komen.
Als het chemiepak wordt gebruikt tijdens de inzetfase (is dus een keuzeverantwoordelijkheid van de OvD) dan zou besloten kunnen worden om dit zonder bluskleding te doen.
Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb gegeven?
En anders hoor ik het graag!
groeten,
René de Caluwé