Nieuwe VW T6

Auteur Topic: Nieuwe VW T6  (gelezen 71646 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2016, 12:12:32
We waren blij eindelijk twee sirenespeakers in de bussen te hebben.... ik zie er nu, helaas,weer een..... :(
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2016, 12:35:50
We waren blij eindelijk twee sirenespeakers in de bussen te hebben.... ik zie er nu, helaas,weer een..... :(
Wat moet je met 2?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2016, 12:48:35
Citaat van: blauwblauw link=msg=1426313 date=1464455537

Ziet er mooi uit! Verplaatsing van het stopbord vind ik geen ramp, die dingen zijn van prutkwaliteit dus wellicht gaan ze nu wat langer mee.

Ben alleen wel een beetje sceptisch t.a.v. die sirenespeaker op die plek. Als er in het werk eens wat (functioneel) geraakt wordt, is dat vaak met de voorkant. Een kale bumper kan het meeste wel schadevrij opvangen, maar of dat nu ook zo is...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2016, 12:58:35
Mogen er eigenlijk wel zaken zo op een voertuig geplaatst worden? Uitstekende zaken mogen vaak toch niet omdat het bijvoorbeeld bij een aanrijding met een voetganger extra letsel kan veroorzaken? Zelfde als waarom bullbars toch niet mogen?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2016, 13:12:23
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1426407 date=1464519515
Mogen er eigenlijk wel zaken zo op een voertuig geplaatst worden? "Scherpe" Uitstekende zaken mogen vaak toch niet omdat het bijvoorbeeld bij een aanrijding met een voetganger extra letsel kan veroorzaken? Zelfde als waarom bullbars toch niet mogen?
En dan is door jurisprudentie ook nog de onderscheid gemaakt tussen "het wel of niet aannemelijk zijn dat dergelijke uitstekende delen verwondingen kunnen toebrengen door het aanbrengen."

Bijv. zacht kunststof snijdt niet zo makkelijk door de huid als hard kunststof.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2016, 13:31:43
Van de rdw.nl:

Wijziging Regeling Voertuigen mbt voorzieningen aan voorzijde voertuigen

09-10-2015

Per 1 januari 2016 wordt de Regeling Voertuigen op een aantal punten aangepast. Een van die punten betreft aanvullende bepalingen omtrent voorzieningen aan de voorzijde van voertuigen.

In de zogenoemde permanente eisen (Hoofdstuk 5) van de Regeling Voertuigen staan in artikel 5.3.48 voorschriften omtrent scherpe delen (lid 1) en uitstekende delen (lid 2) van bedrijfsvoertuigen.

Scherpe delen die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren zijn verboden, en uitstekende delen moeten zijn afgeschermd.

Nieuwe bepaling
Daar wordt nu een nieuwe bepaling (d.m.v. een nieuwe tekst voor lid 3) aan toegevoegd over voorzieningen aan de voorzijde van voertuigen: “bedrijfsauto’s mogen aan de voorzijde niet zijn voorzien van voorzieningen die in geval van botsing de kans op lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten.”
Op dit punt wordt niet gecontroleerd bij de APK; het is dus vooral een punt van handhaving door de politie.

Lieren, steunpoten, DIN-platen e.d. aan de voorzijde vielen al onder lid 2 van 5.3.48 en moeten dus zijn afgeschermd.

De nieuwe tekst (van lid 3) is op nadrukkelijk verzoek van de KLPD en het Openbaar Ministerie toegevoegd om andere gevaarlijke voorzieningen aan de voorzijde ook te kunnen verbieden.

‘Andere’ zijn dan voorzieningen die niet zozeer scherp (lid 1) of uitstekend (lid 2) zijn. ‘Gevaarlijke’ zijn niet af-fabriek aanwezige, dus later aangebrachte, voorzieningen of delen daarvan aan de voorzijde van een voertuig die letsel kunnen veroorzaken.

Dat wordt niet nader geconcretiseerd (net zo min als in lid 1 en 2), maar er worden door OM en politie mee bedoeld ‘voorzieningen’ (apparaten/onderdelen/…) waarvan iedereen inziet dat je als voetganger of fietser in geval van een aanrijding daar niet mee in aanraking wilt komen.

Een aanrijding is al ernstig genoeg; aan voetgangersveiligheid moet steeds meer worden gedaan door de autofabrikanten bij ontwerp van de voorkant; dat moet niet verergerd worden door extra gemonteerde voorzieningen die in geval van een aanrijding letsel kunnen veroorzaken.

De ‘voorzijde’ van een voertuig wordt ruim geďnterpreteerd: in principe het hele gebied tot aan de voorruit (bij niet-frontstuur cabines/voertuigen).

Wat dus wel en niet is toegestaan, is niet concreet aan te geven. Het blijft een punt van interpretatie, door de politieagent, het OM, de rechter. Maar ook wat scherp en/of uitstekend is, en wat (voldoende) afgeschermd is (lid 1 en 2) blijft een kwestie van interpretatie en subjectiviteit.

Bullbars op trucks vallen - in principe - in de ogen van KLPD en OM onder de bepaling van het nieuwe lid 3.

Ander voorbeeld: naar de mening van OM en politie zijn lastdragers/imperiaals die over het dak van een voertuig (bijv een pick-up) uitsteken tot boven de motorkap en met steunen bevestigd zijn aan de voorspatborden, niet meer toegestaan zodra de wetswijziging in werking is getreden. Dat focust in eerste instantie op de bevestigingsstangen; ook op het deel van de lastdrager dat voor het dak uitsteekt indien dit zich op minder dan twee meter boven het wegdek bevindt (lid 4, oude tekst van lid 3).

Bullbars bestelauto’s
Voor de volledigheid: bullbars op bestelauto’s zijn toegestaan mits EU-typegoedgekeurd. Dat staat in art. 5.3.50 van de Regeling Voertuigen. Dit is gebaseerd op Richtlijn 2009/78 (betreffende het gebruik van frontbeschermingsinrichtingen op motorvoertuigen), die van toepassing is op personen- en bestelauto’s.

Voor trucks is een dergelijke Richtlijn er niet, en daarom geldt art. 5.3.50 alleen voor bedrijfsauto’s tot 3500 kg GVW (‘bestelauto’s). Wat niet wil zeggen dat per definitie elke bullbar op een truck ‘gevaarlijk’ is.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2016, 13:34:43
Wil wel eens weten hoe ver hij uitsteekt. Kan het niet goed zien. Zit hij nog voor een deel in de bumper of is hij helemaal voor de bumper geschroefd.
En inderdaad, we kussen nog wel eens zachtjes, een ander voertuig, dan is dit ding het eerste wat er afbreekt.

Zijn er trouwens meer foto's?? Incl interieur?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2016, 14:00:28
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1426323 date=1464457410
Of heeft het mede te maken dat je te dicht achter de voorganger gaat rijden? Zodat het stopbord dus niet zichtbaar is in de spiegels?

Ja klopt! Maar ervaarde altijd meer problemen met het stopbord achter de ruit in een Transporter dan op het dak van een Touran.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2016, 17:24:04
Citaat van: Daniel! link=msg=1426388 date=1464514341
Ik meen mij te herinneren dat dit niet meer mag voor het geval een voetganger wordt aangereden, want 'vroeger' reden ze in Nederland ook zo ;)
Jammer maar begrijpelijk. En als men er in zou slagen een transparant te bouwen dat vlak op de motorkap is bevestigd? LEDjes kan je goed onder een hoek richten...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2016, 19:33:16
Ben wel benieuwd naar de gebruikerservaringen straks.
Misschien een kwestie van wennen als het bordje achter de ruit zit?