aanpassing leerstof OK

Auteur Topic: aanpassing leerstof OK  (gelezen 9584 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 29 september 2005, 14:40:45
Het OK past de leerstof aan:

De eindtermen voor het Diploma Eerste Hulp schrijven voor: ‘bij een slachtoffer met een belemmerde luchtweg, dat bij bewustzijn is de luchtweg vrij te maken door het toepassen van de daartoe geeïgende handgrepen, waaronder de handgreep van Heimlich’. Deze is niet nader gespecificeerd. Het College van Deskundigen heeft in de vergadering van 19 september jl. besloten dat de Handgreep van Heimlich bij een liggend slachtoffer dat (nog) bij bewustzijn is (pagina 45 van het Oranje Kruis Boekje) niet behoort tot de basisstof voor het diploma Eerste Hulp.
Deze pagina komt hiermee geheel te vervallen. Deze handeling hoeft dus niet bij de cursus te worden aangeboden en wordt niet geëxamineerd.
Gebleken is dat deze bladzijde aanleiding kan zijn voor verwarring over het juiste handelen bij verslikking.
In de boekjes zal de volgende erratumtekst worden bijgesloten:

Pagina 45, de handgreep van Heimlich bij een liggend slachtoffer dat (nog) bij bewustzijn is, behoort niet tot de basisstof voor het diploma Eerste Hulp.
Deze pagina komt geheel te vervallen.




[verwijderd door de admin]




Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #1 Gepost op: 29 september 2005, 14:51:49
Ik heb gestemd op "maakt me niet uit"

Ik heb even zitten denken wat het alternatief zou kunnen zijn. Want wat ga je nu doen als je een liggend s.o. vindt met verstikking.

Je kan het s.o. in half zittende houding helpen of vragen dat hij het zelf doet. (Ga er van uit dat het s.o. niet in staat is te gaan staan) En dan handelen zoals pagina 44 aangeeft. Maar dan op de knieën achter het s.o.

Groet Anne
Groet Anne


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 29 september 2005, 15:16:37
De heimlich bij een liggend slachtoffer is vervangen door gewone borstcompressies, net als bij de reanimatie..

De techniek is net zo effectief als de heimlich bij een liggend slachtoffer, waarom zou je mensen in de basis dus iets extra leren..  (en dat uit mijn mond... ;D ;D) terwijl ze al een handeling kennen die ook erg effectief is.


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2005, 15:30:02
De heimlich bij een liggend slachtoffer is vervangen door gewone borstcompressies, net als bij de reanimatie..

De techniek is net zo effectief als de heimlich bij een liggend slachtoffer, waarom zou je mensen in de basis dus iets extra leren.. (en dat uit mijn mond... ;D ;D) terwijl ze al een handeling kennen die ook erg effectief is.

Maar de heimlich bij een liggend slachtoffer is ook verdwenen wat blijft er dan over.

groet Anne
Groet Anne


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 29 september 2005, 16:00:27
Het verschil tussen optie 2 en 4 is mij niet duidelijk, voor mij lijken ze het zelfde  ???

Het uitvoeren van thoraxcompressies (of evt  buikkompressies) zittend boven het slachtoffer vereisen m.i. de volledige medewerking van het slachtoffer, het s.o. zal toch een tijdje stil te liggen terwijl er flink op zijn borst/buik gedrukt wordt, ik denk niet dat dit soepel gaat verlopen, je s.o. is immers nog steeds bij bewustzijn en in doodsangst.

Bij de greep van Heimlich (redder staat of ligt aan de achterzijde van het s.o.) heeft de redder meer controle over het slachtoffer en dit lijkt mij dus in de praktijk iets minder moeilijk uitvoerbaar.

Het alternatief is wachten tot het s.o. het bewustzijn heeft verloren en verslapt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 september 2005, 18:30:40
Ze zijn bij het OK nog slechts een kleine stap verwijderd van helemaal niets doen en wel een diploma krijgen.  :-\


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 29 september 2005, 20:56:28
Het verschil tussen optie 2 en 4 is mij niet duidelijk, voor mij lijken ze het zelfde  ???

Het uitvoeren van thoraxcompressies (of evt  buikkompressies) zittend boven het slachtoffer vereisen m.i. de volledige medewerking van het slachtoffer, het s.o. zal toch een tijdje stil te liggen terwijl er flink op zijn borst/buik gedrukt wordt, ik denk niet dat dit soepel gaat verlopen, je s.o. is immers nog steeds bij bewustzijn en in doodsangst.

Bij de greep van Heimlich (redder staat of ligt aan de achterzijde van het s.o.) heeft de redder meer controle over het slachtoffer en dit lijkt mij dus in de praktijk iets minder moeilijk uitvoerbaar.

Het alternatief is wachten tot het s.o. het bewustzijn heeft verloren en verslapt.

Als het slachtoffer niet toelaat dat je compressies doet, zie dan wel kans om liggend achter het s.o. de heimlich toe te passen ?

2 is positief, maar geen hals zaak, 4 is negatief en ook geen halszaak


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 29 september 2005, 21:14:35
Ik vind eigenlijk wel dat het bij de basis hoort...er vervalt al steeds meer....


Ik kreeg notabene gisteren bij de herhaling te horen dat er dit jaar niks zou veranderen!  :-\
  Ta


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 29 september 2005, 21:20:28
Als het slachtoffer niet toelaat dat je compressies doet, zie dan wel kans om liggend achter het s.o. de heimlich toe te passen ?

Als je achter het slachtoffer staat/ligt heeft het slachtoffer nog de ruimte om te bewegen, je kunt heimlich met je armen om een s.o. heen uitvoeren ook wanneer een s.o.  tegenstribbelt, je blijft buiten bereik van de armen en benen van je SO.
Het zal je niet lukken om bij je slachtoffer op juiste manier en plaats thoraxcompressie uit te voeren wanneer het slachtoffer tegenstribbelt.

Gaam maar eens stoeien met je vriendin dan zul je het verschil wel merken  ;D

Citaat
2 is positief, maar geen hals zaak, 4 is negatief en ook geen halszaak
"Liever wel maar moet niet"  tegenover "liever niet maar mag wel" als ik het goed begrijp , maar is verder niet belangrijk hoor........
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 29 september 2005, 21:32:14
Ze zijn bij het OK nog slechts een kleine stap verwijderd van helemaal niets doen en wel een diploma krijgen.  :-\
Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen of misschien al wel hebt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources