aanpassing leerstof OK

Auteur Topic: aanpassing leerstof OK  (gelezen 9700 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #10 Gepost op: 29 september 2005, 23:16:39
Ik denk dat het een slechte zaak is dat het OK de eerste hulpverlening zo aan het uitkleden is.
Een EHV-er moet op de hoogte zijn van de diverse mogelijkheden en deze naar omstandigheid kunnen toepassen.

Ik stem dus voor hoort thuis in de basis.
VSAZ ambulancezorg

Leon

• Forum gebruiker
  • EHV'er
Reactie #11 Gepost op: 30 september 2005, 01:06:02
Zucht... Alweer iets uit de basis gehaald. Straks bestaat de basis alleen uit de 5 punten en zit elk andere hoofdstuk in een aparte module (elk module natuurlijk met duur boekje, cursus- en examengeld  :-\). Heb dus voor optie 1 gekozen.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 30 september 2005, 10:33:12
Tja, het oranje kruis zoekt voor de basis opleiding aansluiting bij internationale standaards voor First Aid opleidingen voor alleengaande passanten hulpverlening..
Daarom pleit ik voor een training die ook geschikt is voor georganiseerde hulpverlening.. Dat mag van mij een los staande opleiding zijn..
De "nieuwe" brandweer eerste hulp opleiding (LPLHB1.2) vind ik een daarvoor een zeer goede start..

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 30 september 2005, 10:54:40
Tja, het oranje kruis zoekt voor de basis opleiding aansluiting bij internationale standaards voor First Aid opleidingen voor alleengaande passanten hulpverlening..
Daarom pleit ik voor een training die ook geschikt is voor georganiseerde hulpverlening.. Dat mag van mij een los staande opleiding zijn..
De "nieuwe" brandweer eerste hulp opleiding (LPLHB1.2) vind ik een daarvoor een zeer goede start..

Het zou wat mij betreft best een soort Oranje Kruis vervolgmodule kunnen zijn uitgaande van de basismodule.
Het Oranje kruis kan bijvoorbeeld in samenwerking met de SOSA de eindtermen opstellen en de lesstof ontwikkelen. Voordeel van deze benadering is dat je een intermediate hulpverlener opleiding ontwikkelt die qua kennis en vaardigheden goed aansluit op het basis OK nivo en die hulp laat verlenen die weer goed aansluit op de reguliere professionele hulpverlening.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 30 september 2005, 12:15:45

Die bestaat al c.q. nog want het boekje de geoefende EHBO'er is nog steeds van kracht.

Ik ben het niet eens met de stelling dat het LPLHB een goede start zou zijn. Dit is specifiek geschreven op de eerste hulp door brandweermensen tijdens brandweer inzetten.

Een op de EH gerichte versie van dat concept vind ik wel een stap in de goede richting.

Kanarie

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 30 september 2005, 19:14:12
Zucht... Alweer iets uit de basis gehaald. Straks bestaat de basis alleen uit de 5 punten en zit elk andere hoofdstuk in een aparte module (elk module natuurlijk met duur boekje, cursus- en examengeld  :-\). Heb dus voor optie 1 gekozen.

Helemaal mee eens.
Het werkt bovendien niet; wat ik eerder in een jaar kreeg omdat het bij de basis hoorde, krijg ik nu, als ik geluk heb, in 5 jaar want de basismodule wordt eerst herhaald en dan wordt gekeken naar (dure) vervolgmodules.

En zolang er nog mensen moeite hebben met de basis (dat hou je altijd, al is het juist ómdat het zo weinig inhoudt en je dus niet meer kunt beredeneren), zullen de vervolgmodules op de "dat doen we volgend jaar of het jaar erna" geschoven worden.

Zit echt geen uitdaging meer aan de opleiding zo, en dat het er nou gemakkelijker op wordt, nu alle diepgang eruit gaat.....

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 30 september 2005, 21:08:25
Zit echt geen uitdaging meer aan de opleiding zo, en dat het er nou gemakkelijker op wordt, nu alle diepgang eruit gaat.....

Precies, idiot-proof is niet altijd beter, zeker niet voor mensen die zich wat meer met de EHBO bezig houden. Ik ben het met Peter eens, tijd voor een opleiding die meer gericht is op georganiseerde hulpverlening.
Ik verbaas me er zeer over dat het Rode Kruis zelf niet een dergelijke opleiding heeft opgezet.

helm

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 30 september 2005, 22:13:24
Zo'n "nieuwe" opleiding tot allround hulpverlener bij slachtoffers is er cq. geef ik al jaren.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 30 september 2005, 22:24:31
Ik geef ook diverse opleidingen ? op dit gebied ? voor verschillende opleidingen..

Maar een in nederland geaccepteerde Intermediate Life Support opleiding is er nog niet... (Tenminste niet een waarvan de Ambulancehulpverleners direct zeggen zo zou het moeten..)

Als je de bijvoorbeeld de Meduca opleiding, combineert met DAN advanced zuurstof eerste hulp en spinal care komen we een heel eind dat geloof ik wel..

Maar de eilandjes willen nog niet bij elkaar komen.. want ze gooien dan deels hun eigen glazen in...
De meningen zijn hier over nog te verdeeld..

helm

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 1 oktober 2005, 09:30:06
Als je de bijvoorbeeld de Meduca opleiding, combineert met DAN advanced zuurstof eerste hulp en spinal care komen we een heel eind dat geloof ik wel..

Als blijkt dat daar een breed draagvlak voor is, dan kan het als voorstel op de agenda komen van het CvD van NedCert. Het CvD kan dan beslissen om het op te nemen als exameneis. Dat is nou het mooie van een RvA geaccrediteerde CI als NedCert, dat alle belanghebbenden inspraak hebben.