Sollicitanten Politiekundige start februari 2017

Auteur Topic: Sollicitanten Politiekundige start februari 2017  (gelezen 96508 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #340 Gepost op: 29 september 2016, 08:52:53
Leuke cijfers.
Wel erg frappant dat er zoveel uit zouden vallen na het intakegesprek en voorlichting. Meer dan 30%, kan t me haast niet voorstellen. Althans... met het intakegesprek bedoelen ze de bewust blauw dag neem ik aan.


Sheppard

  • Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 215
Reactie #341 Gepost op: 29 september 2016, 10:18:48
Citaat van: Proost link=msg=1449894 date=1475131973
Leuke cijfers.
Wel erg frappant dat er zoveel uit zouden vallen na het intakegesprek en voorlichting. Meer dan 30%, kan t me haast niet voorstellen. Althans... met het intakegesprek bedoelen ze de bewust blauw dag neem ik aan.

Nee Intake gesprek is nog van paar jaartjes terug.
Toen ik 4 jaar geleden solliciteerde ging je naar een voorlichting ( powerpoint presentatie) en daarna ging je met iemand van W&S praten. Dan wilde die al wat dingen van je weten en kijken of jij al wat wist van de politie en daarop konden ze al mensen afkeuren. Is dus een andere opzet dan bewust blauw.
Al moet ik zeggen dat ik het cijfer voor dat onderdeel erg hoog vind.

Aangezien de opzet nu anders is, zullen die cijfers niet representatief zijn.


PokuPro

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • Sollicitante PoKu verkorte route EH RDAM
Reactie #342 Gepost op: 29 september 2016, 14:36:34
Citaat van: Kenar95 link=msg=1449880 date=1475125711


Voor mensen die het interessant vinden, hier nog wat 'leuke' cijfertjes over het uitvalpercentage tijdens de verschillende selectie onderdelen.

*En we staan weer met beide voetjes op de grond*

Heb jij dat onderzoek ook gelezen van de universiteit ihkv selectie aspirant agenten? Volgens mij komt dat daar uit?
Sollicitatie Politiekundige Eenheid Rotterdam [img]http://forum.infopolitie.nl/images/


Kenar95

  • Sollicitant Politiekundige Oost-Nederland verkort
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #343 Gepost op: 29 september 2016, 14:49:10
Citaat van: PokuPro link=msg=1449935 date=1475152594
Heb jij dat onderzoek ook gelezen van de universiteit ihkv selectie aspirant agenten? Volgens mij komt dat daar uit?

Als dat het onderzoek is waar je deze tabel bent tegengekomen is dat hetzelfde onderzoek ja  ;)
Is wel een wat verouderd onderzoek, maar geeft leuke inzichten in de theorie achter de selectieprocedure!
Sollicitant Politiekundige


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #344 Gepost op: 29 september 2016, 15:01:42
Waar is dat onderzoek terug te lezen? Ben er ook wel benieuwd naar (vooral hoe ze bij die cijfers komen).


Kenar95

  • Sollicitant Politiekundige Oost-Nederland verkort
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #345 Gepost op: 29 september 2016, 15:15:33
Het onderzoek:

https://www.wodc.nl/images/2224-volledige-tekst_tcm44-520866.pdf

Nu we toch op de onderzoekstour zijn, hierbij een interessant onderzoek over de parate wetskennis van de dienders op straat.
Dit onderzoek is nog vrij recent (2014) en zal ook wel gevolgen hebben voor de opleiding (n.a.v. de uitkomsten van het onderzoek een nog grotere focus op wetskennis).

Hier dit onderzoek:

https://www.ivenj.nl/Images/parate-kennis-bevoegdheden-politie_tcm131-586832.pdf

Zo, jij hoeft je komend weekend niet te vervelen  0098
Sollicitant Politiekundige


nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #346 Gepost op: 29 september 2016, 17:18:51
Ik heb dit document vorig jaar redelijk grondig doorgelezen; vind met name de volgende conclusie stuitend:

"Een algemene bevinding van het empirisch onderzoek was dat geen van de gebruikte selectie‐
instrumenten een sterke voorspellende waarde liet zien voor de opleidingscriteria. De
cognitieve capaciteitentest vertoonde bijvoorbeeld geen voorspellende waarde voor
opleidingsprestatie of uitval. De voorspellende waarden van persoonlijkheid en competenties,
zoals gemeten in het selectiegesprek en de praktijkproef, waren vaak niet significant. Indien er
wel significant voorspellende waarden werden gevonden waren de effectgroottes over het
algemeen laag."

En ja ik heb verder gelezen,maar ik vind het alsnog redelijk schikbarend dat er tot dusver vrij weinig mee is gedaan. Waar ik met name mee zit is:

"Los van mogelijk conceptuele overlap tussen competenties is er ook de vraag in hoeverre de
selecteurs zelf in staat zijn om een groot aantal verschillende competenties te beoordelen. Het
cognitieve verwerkingsvermogen van mensen beperkt vaak het aantal kenmerken waar men
tegelijk op kan letten. Als er teveel kenmerken zijn waarop een psycholoog moeten letten
wordt de cognitieve verwerkingslast erg hoog waardoor de kwaliteit van de beoordeling omlaag
gaat. Dit is een bekend verschijnsel in de literatuur (bijv: Lievens, 1998). "

Het lijkt nu alsof ik heel erg biased bent, want ik ben natuurlijk afgewezen op het feit dat ik een totaalscore van 32 had en niet 34. Ik las dit stuk vorig jaar dus ook al en toen verbaasde ik mij hier al over. Al helemaal de psycholoog die zit bij het nep gesprek met acteur, kan in mijn optiek onmogelijk op alle competenties tegelijk letten.

Maar goed, over en uit. Misschien tot over een paar jaar :)


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #347 Gepost op: 29 september 2016, 18:26:21
De conclusies uit dit onderzoek kunnen wellicht goed onderbouwd worden, een open deur is het natuurlijk wel een beetje. Dut kun je namelijk van alle selectie processen zeggen. Evenals dat mensen er door komen die bijvoorbeeld ernstig te kort schieten op bepaalde competenties maar dat dit in de selectie niet naar boven komt (neem bijvoorbeeld Mark M....) zo'n procedure is onmogelijk sluitend te maken. Er blijft een goede marge aanwezig.

Overigens ben ik wel benieuwd welke aanbevelingen de onderzoekers zouden hebben ter verbetering van de procedure. Buiten de algemene proces verbeteringen heb ik nog weinig significants gelezen


PokuPro

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • Sollicitante PoKu verkorte route EH RDAM
Reactie #348 Gepost op: 30 september 2016, 08:15:56
Citaat van: Kenar95 link=msg=1449946 date=1475154933
Het onderzoek:

https://www.wodc.nl/images/2224-volledige-tekst_tcm44-520866.pdf

Nu we toch op de onderzoekstour zijn, hierbij een interessant onderzoek over de parate wetskennis van de dienders op straat.
Dit onderzoek is nog vrij recent (2014) en zal ook wel gevolgen hebben voor de opleiding (n.a.v. de uitkomsten van het onderzoek een nog grotere focus op wetskennis).

Hier dit onderzoek:

https://www.ivenj.nl/Images/parate-kennis-bevoegdheden-politie_tcm131-586832.pdf

Zo, jij hoeft je komend weekend niet te vervelen  0098


Oh fijn een wat recenter stuk! Bedankt voor het vullen van het weekend ;)
Sollicitatie Politiekundige Eenheid Rotterdam [img]http://forum.infopolitie.nl/images/


Charlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #349 Gepost op: 30 september 2016, 11:42:54
Citaat van: Proost link=msg=1449976 date=1475166381
De conclusies uit dit onderzoek kunnen wellicht goed onderbouwd worden, een open deur is het natuurlijk wel een beetje. Dut kun je namelijk van alle selectie processen zeggen. Evenals dat mensen er door komen die bijvoorbeeld ernstig te kort schieten op bepaalde competenties maar dat dit in de selectie niet naar boven komt (neem bijvoorbeeld Mark M....) zo'n procedure is onmogelijk sluitend te maken. Er blijft een goede marge aanwezig.

Overigens ben ik wel benieuwd welke aanbevelingen de onderzoekers zouden hebben ter verbetering van de procedure. Buiten de algemene proces verbeteringen heb ik nog weinig significants gelezen

Het begint al met de eis je motivatie in 80 woorden te geven. Ik vind dit veel te weinig. Met zoveel aanmeldingen hebben ze ongetwijfeld niet genoeg mankracht om zich door al die tekst heen te worstelen. Er valt wat voor te zeggen als je bondig je gedachten kunt weergeven, maar dit gaat om een belangrijke levenskeuze, niet om wat je van het laatste nummer van Martin Garrix vindt  ^-^
Het is niet moeilijk om het verdere selectieproces te verbeteren: bijvoorbeeld, alle kandidaten een week of twee op een selectiekamp/bivak te sturen waar ze worden getest op teamgeest, oplossingsgerichtheid, intelligentie, doorzettingsvermogen, stressbestendigheid en wat ze maar willen. Gaat nooit gebeuren, weet ik ook wel  :D En is ook niet waterdicht, maar wel waterdichter.
Aspirant