Ah, we komen al wat dichter in de buurt van de kern van jouw zorg.
Even een andere context, maar wel in dezelfde zorg-hoek. Net was op het nieuws dat 101 baby's sterven door medische missers. Als dit nou komt door bezuinigingen in de zorg opgelegd door het ministerie. Wie klaag je dan aan? De minister? En moet die dan ook enkele dagen in een politiecel doorbrengen? Of pak je de minister van financiën? Of de adviseurs aldaar?
Als er 101 babies gestorven zijn door een medische misser horen er 101 artsen of eventueel verloskundigen zich te verantwoorden voor de tuchtrechter. De minister maakt namelijk geen medische missers, de beroepsbeoefenaar wel. Bezuinigingen in de zorg zijn er al ontzettend lang. Ik ken geen enkele medische tuchtzaak met medische missers waar bezuinigingen gebruikt zijn als verweer omdat het per definitie zal falen.
Daarbij is in jouw voorbeeld iets anders aan de hand. Jij en je team brengen iemand in een risicovolle omstandigheid, maar zijn optimaal geprepareerd en hebben de beste spullen. Stel we pakken dit voorbeeld en jouw vaste anesthesist is ziek en wordt vervangen. Deze vervanger maakt een fout (maakt even niet uit wat) vanwege miscommunicatie (oorzaak geen gewenning in het team), waardoor de patiënt overlijdt. Gooi je die dan ook een paar dagen in de cel?
Vergeet alsjeblieft niet dat de Brandweer deze brand niet heeft aangestoken of heeft veroorzaakt, dat de Brandweer niet de vuurlast tot onnodige pieken brengt in zo een klein compartiment en dat jij ook niet jouw patiënt ziek hebt gemaakt.
Stel jij werkt standaard met 10 man, maar moet het door omstandigheden met 8 doen waarbij de overige 2 later komen. Wat ga jij dan doen?
Ja, als ik een hoogrisico ingreep normaal gesproken doe met een decicated anesthesioloog en hij door ziekte niet de anesthesie kan verzorgen dien ik mij te vergewissen of zijn vervanger bekwaam is om deze ingreep samen met mij uit te voeren. Als deze anesthesioloog nog nooit anesthesie heeft verzorgd bij deze ingreep stel ik de ingreep uit tot de dedicated anesthesioloog weer beter is of ik plaats de patient over naar een ander ziekenhuis waar een competent team de ingreep doet.
Als ik het anders zou doen en de patient zou komen te overlijden weet ik zeker dat de toezichthouder en de tuchtrechter mij deze vragen zal stellen. De anesthesioloog weet ook dat hij deze vragen zal krijgen. We weten allebei dat we dan al te laat zijn en er geen goed antwoord meer mogelijk is. Miscommunicatie in de operatiekamer tussen chirurg en anesthesioloog is iets wat beide artsen zwaar zal worden aangerekend.
Voor een kleine (spoed) ingreep op de operatiekamer heb je behalve de chirurg en anesthesioloog een team nodig (anesthesie-assistent, assisterende, instrumenterende en omloop). Als de anesthesie-assistent en de omloop opgeroepen zijn tijdens een bereikbaarheidsdienst en niet op komen dagen ga je niet beginnen met de ingreep ondanks dat ik weet dat ik me prima zonder die twee kan redden en de anesthesioloog het ook wel weet. Het punt is dat we weten dat we in grote problemen komen zodra er zich iets onverwachts voordoet tijdens de ingreep. We weten wederom dat het ons ontzettend zwaar zal worden aangerekend omdat de tuchtrechters ons zullen vragen wat we in ons hoofd hebben gehaald om met een niet compleet team een chirurgisch ingreep te beginnen op een operatiekamer.
Traumapatienten komen soms op de spoed-OK terecht omdat ze in direct levensgevaar zijn. De landelijke traumacentra zijn verplicht om de chirurg, anesthesioloog, een OK-team en een operatiekamer beschikbaar te hebben. Ze doen dat niet met vrijwilligers maar moeten betaalde krachten 24/7 beschikbaar houden.
Het is raar als ziekenhuizen verplicht zijn personeel in dienst te nemen en ze beschikbaar te houden om levens van traumapatienten te redden terwijl de brandweer nodig is om traumapatient snel te bevrijden als ze bekneld zitten in autowrakken. De brandweer hoeft namelijk niemand 24/7 beschikbaar te houden en te betalen voor de beschikbaarheid. De brandweer mag zelfs zeggen dat mensen die vrijwillig beschikbaar willen zijn om snelle brandweerzorg te kunnen leveren dat ze mogen opdonderen als ze er een kleine onkosten (piket)-vergoeding voor willen.
Het is raar dat slachtoffers ter plaatse mogen dood gaan omdat de brandweer te laat is of niet bekwaam genoeg is om ze snel te bevrijden terwijl de eisen hoog zijn zodra het slachtoffer patient is geworden en in de keten ambulance-traumacentrum terecht is gekomen.