Besluit Veiligheidsregio's
Besluit personeel veiligheidsregio's
Regeling personeel veiligheidsregio's
Best lastig he, verschil tussen wetten en besluiten/regelingen?
Niet te ver doorschieten. De zwaarwegende omstandigheden zitten vooral in de financiële afweging of de kosten van een brandweerpost opwegen tegen de baten van de risico's en dus niet in voorzienbare (tijdelijke) omstandigheden zoals tekort aan personeel of wegwerkzaamheden.
Voorbeeld: Een gemeente heeft een woonkern met 1 kazerne en 100 woningbranden per jaar. In 90% van de uitrukken wordt de norm gehaald. Daarnaast heeft de gemeente nog een gehucht met 10 boerderijen. Vanuit het gehucht komt gemiddeld 1 woningbrandmelding per jaar. De norm wordt in het gehucht met 2 minuten overschreden. De kans op uitbreiding bij een vrijstaande boerderij is nihil.
De kosten voor een brandweerpost in dat gehucht wegen niet op tegen die ene melding per jaar, die 2 minuten overschrijding en de kans op brandoverslag, los van de vraag of je structuur personeel beschikbaar hebt in dat gehucht) Het bestuur kan dan besluiten het risico te accepteren en de norm voor dat gehucht op 10 minuten te stellen i.p.v. 8. Je kan immers niet naast elke boerderij een kazerne bouwen. Zo heeft Drenthe de norm gesteld op 15 minuten in landelijk gebied.
Dat is nu precies het probleem. Het bestuur van de veiligheidsregio (niet transparant en niet democratisch gekozen) gaat bepalen wat zij beschouwen als landelijk gebied. Ze bepalen dat 15 minuten snel genoeg is voor Nederlandse burgers die in deze gebieden wonen of een bedrijf hebben. De democratisch gekozen overheid maakt op haar beurt geen enkel verschil waar je woont in Nederland, de burger in het landelijk gebied krijgt geen korting op de belasting. Burgers betalen via de belasting voor brandweerzorg en de veiligheidsregio bepaalt dat niet iedere burger gelijke brandweerzorg krijgt door postcodebrandweerzorg.
Als we het over financiele afwegingen hebben. Hoe kan het dat er minder branden zijn, vrijwilligers geen piketvergoedingen meer krijgen, brandweerposten gesloten worden, brandweerwagens op marktplaats zijn gezet en de kosten voor de brandweer verdubbeld zijn?
De managers bedenken een project uitrukken op maat om de kosten te drukken maar het lijkt mij verstandig om de bezem te halen door de 25 veiligheidsregio's met een project 'kantoren/managers op maat'.
In Nederland, minder brand, meer doden, minder reddingen en verdubbeling kosten brandweer
Het is in Nederland ook hoog tijd dat de overheid de bezem door de brandweerorganisatie haalt. Het is niet meer dan normaal dat je maximale rekenschap en verantwoording eist van iedere organisatie die met belastinggeld omgaat.
Je mag als burger ook verwachten dat de brandweer een efficiente en effectieve organisatie is.
RAV-en moeten bij spoed binnen 15 minuten ter plaatse zijn, ook in Drenthe zowel in Assen als in landelijke gebieden. Ze moeten zorgen dat heel Nederland binnen 15 minuten bereikbaar is vanaf een ambulancepost. Als de brandweer binnen 8 minuten ter plaatse hoort te zijn moet je zorgen dat brandweerposten het land afdekken op een wijze waardoor men de gestelde norm kan halen.
De normen uit de Tijdelijke wet ambulancezorg (Twaz) zijn overgenomen in het Toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw.
Norm 13 Toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw:
Norm 13: “Voor ambulancezorg geldt dat ten minste 97% van de bevolking binnen 15 minuten responstijd bereikt moet kunnen worden.”
Norm 13 wordt in in 2014 in alle regio’s gehaald. In de helft van de regio’s is het percentage 100%. De twee regio’s met de laagste dekkingsgraad zijn Gelderland-Zuid (98%) en Brabant-Zuidoost (98,7%). In totaal kan 99,6% van de Nederlanders binnen de 15 minuten bereikt worden.
De dekkingspercentages zijn gebaseerd op modelberekeningen. Hierin wordt op basis van afstand tussen standplaatsen en woonadressen, bepaald of inwoners van Nederland binnen 15 minuten bereikt kunnen worden. In de analyse hanteert het RIVM een rijtijdenmodel voor de spoedeisende ambulancezorg dat een schatting geeft van de verwachte rijtijd over een traject. De modelmatig berekende dekkingsgraden zijn gebaseerd op gemiddelde ambulancesnelheden en zeggen nog niet of de ambulance in werkelijkheid ook altijd binnen 15 minuten ter plaatse is. Er zijn factoren die de werkelijke responstijden beïnvloeden die niet (expliciet) in de modellen opgenomen kunnen worden, zoals extreme weersomstandigheden, wegomleggingen en de mogelijkheid dat er geen ambulance beschikbaar is.
Norm 13 heeft betrekking op de mogelijkheid dat 97% van de bevolking bereikt moet kunnen worden en kan daarom met een modelmatig berekende dekkingsgraag getoetst worden. Gezien het feit dat norm 13 door alle RAV’s ruim wordt gehaald, valt deze norm verder buiten de scope van dit onderzoek.
Bron: Rapportage Normoverschrijdingen responstijden ambulances - Nederlandse Zorgautoriteit
Misschien moeten we brandverzekaars maar vragen om de brandweermanagers te helpen door de normen uit het besluit veiligheidsregio's in een Toezichtkader zorgplicht brandverzekeraars Brandverzekeringswet te knallen.