Borging kwaliteitseisen brandweer

Auteur Topic: Borging kwaliteitseisen brandweer  (gelezen 29797 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #40 Gepost op: 1 juni 2016, 16:56:29
oma,
Volgens jouw is het besluit veiligheidregio's waar de kwaliteitseisen in staan (o.a de basiseenheid en de opkomsttijden) dus geen wet.

Dan moet je toch eens even nalezen hoe de wetsopbouw in elkaar zit.
http://www.parlement.com/id/vh8lnhronvvv/wetgeving

Het besluit veiligheidsregio's is een wet in materiële zin en moet dus gewoon gevolgd worden.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 1 juni 2016, 17:03:40
Citaat van: joops link=msg=1427036 date=1464729385
Volgens het dekkingsplan 2.0 van de VRR moet in 80% aan de 8 min norm , welke voor deze brand de norm is, voldaan worden en in 95%  de volgende (10 min) norm tijd. Gehaald 87% en 98% volgens wat oudere gegevens. Over 2015 totaal gemiddeld 6 min bij alle branden. Hiermee is de VRR de snelste brandweer van Nederland. Volgens het laatste kwartaal overzicht wat ik gelezen heb (uit 2015) is de 64-1 sneller onderweg dan de 62-1 en zou bij deze brand  met  30 sec meldkamer vertraging 3 min later gemeld met 6,5 min opkomst/aanrijtijd de norm van 10 min gehaald kunnen hebben.

Dan heeft de brandweer aan het vastgestelde dekkingsplan voldaan en kan niemand iets verweten worden.

Maar we weten alleen dat de 62-1 vertraging door ????? had.

Keurig op tijd binnen de gestelde norm ter plaatse. Trots kunnen zijn op het feit dat ZE de snelste brandweer van Nederland zijn. Ik denk dat ze alleen minder trots moeten zijn op wat er na het ter plaatse zijn gebeurd. Ik ben liever een minuut later terplaatse met een volwaardige en slagvaardige TS en direct de inzet kunnen beginnen, dan een minuut eerder met 2 man en niks kunnen doen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 1 juni 2016, 17:08:33
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1427160 date=1464792989
oma,
Volgens jouw is het besluit veiligheidregio's waar de kwaliteitseisen in staan (o.a de basiseenheid en de opkomsttijden) dus geen wet.

Dan moet je toch eens even nalezen hoe de wetsopbouw in elkaar zit.
http://www.parlement.com/id/vh8lnhronvvv/wetgeving

Het besluit veiligheidsregio's is een wet in materiële zin en moet dus gewoon gevolgd worden.

Nee, het is een wet in materiele zin die geen formele wet is. Het gaat om algemeen verbindende voorschriften van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 1 juni 2016, 17:19:14
Citaat
Tijdelijke wet ambulancezorg

Wet van 26 april 2012, houdende tijdelijke bepalingen over de ambulancezorg (Tijdelijke wet ambulancezorg)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is nieuwe tijdelijke regels vast te stellen inzake de organisatie van de ambulancezorg;

Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

Citaat
Besluit veiligheidsregio’s

Besluit van 24 juni 2010, houdende regels inzake de organisatie en de taken van de veiligheidsregio’s en de gemeentelijke brandweer, alsmede de financiële bijdrage van het Rijk (Besluit veiligheidsregio’s)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #44 Gepost op: 1 juni 2016, 17:47:17
Citaat van: oma link=msg=1427164 date=1464793713
Nee, het is een wet in materiele zin die geen formele wet is. Het gaat om algemeen verbindende voorschriften van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Dus toch wel iets anders dan dat een richtlijn gebruikt wordt, en dat veiligheidsregio's zelf kunnen vaststellen wat snel en goed genoeg is? (zie je eerste post in dit topic).

Maar ook hier zal wel weer een ontwijkend antwoord op volgen  ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 1 juni 2016, 17:57:18
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1427172 date=1464796037
Dus toch wel iets anders dan dat een richtlijn gebruikt wordt, en dat veiligheidsregio's zelf kunnen vaststellen wat snel en goed genoeg is? (zie je eerste post in dit topic).

Maar ook hier zal wel weer een ontwijkend antwoord op volgen  ;)

Lees het besluit eerst maar eens door voor je verder wilt ouwehoeren. Een ander forumlid heeft het al wel gelezen en zelfs gepost op forum in simpele taal.

Vraag je ook eens af waarom er geen minister van volksgezondheid is die de ambulancezorg in een besluit kan regelen maar er zelfs noodzaak is voor een tijdelijke wet ter overbrugging tot de definitieve wet gereed is. De tijdelijke en definitieve wet ambulancezorg  moeten door de 2e en 1e kamer heen.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #46 Gepost op: 1 juni 2016, 18:15:59
In de tijdelijke wet ambulancezorg staan ook geen kwaliteitseisen genoemd voor de opkomst van een ambulance.

Deze staan in de Regeling tijdelijke wet ambulancezorg en de Beleidsregels uitvoering bij art. 6 lid 3 van de tijdelijke wet ambulancezorg.

Regelingen en beleidsregels zijn zelfs nog van een lagere orde dan een Besluit.

Dus jouw redenatie volgend dan zijn de ambulance kwaliteitseisen ook dus niet wettelijk geregeld.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #47 Gepost op: 1 juni 2016, 18:25:45
Via een algemene maatregel van bestuur (AMvB) worden door de rijksoverheid regels gegeven over uiteenlopende onderwerpen, bijvoorbeeld over woningbouw, gezondheidszorg, sociale zekerheid, asielbeleid, scholen en universiteiten, milieuvoorschiften of landbouwbeleid. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om de wijze van verdeling van financiële middelen over instellingen, over voorschriften waaraan apparatuur moeten voldoen en over de samenstelling van uitvoeringsorganen.
Een AMvB is een Koninklijk Besluit (KB) i van de regering en wordt, anders dan een wet, in principe zonder medewerking van de Staten-Generaal vastgesteld. Over een AMvB wordt advies uitgebracht door de Raad van State. Na vaststelling vindt publicatie plaats in het Staatsblad.
Dat een wet soms regels over uitvoering bevat via AMvB of ministeriële regeling is omdat het parlement zich niet met de technische uitvoering hoeft bezig te houden. Het parlement machtigt de regering om die uitvoering zelf te regelen op basis van de uitgangspunten die in de wet staan.

De meeste AMvB's berusten op een formele wet. We spreken dan van gedelegeerde wetgeving: de wet bepaalt dat regels nader mogen worden uitgewerkt in een AMvB.

het Besluit Veiligheidsregio's is een AMvB gebaseerd op de Wet Veiligheidsregio's.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #48 Gepost op: 1 juni 2016, 20:00:51
Citaat van: oma link=msg=1427175 date=1464796638
Lees het besluit eerst maar eens door voor je verder wilt ouwehoeren. Een ander forumlid heeft het al wel gelezen en zelfs gepost op forum in simpele taal.

Beide besluiten ken ik goed, die hoef ik nu niet te lezen.  
En inderdaad reageer je dus niet inhoudelijk. Klopt je eerste bericht van dit topic nu wel of niet?

Citaat
Vraag je ook eens af waarom er geen minister van volksgezondheid is die de ambulancezorg in een besluit kan regelen maar er zelfs noodzaak is voor een tijdelijke wet ter overbrugging tot de definitieve wet gereed is. De tijdelijke en definitieve wet ambulancezorg  moeten door de 2e en 1e kamer heen.

Waarom moet ik mij dat afvragen? Dat gaat over een andere casus in een andere branche waar andere belangen spelen (zoals publieke versus private ambulancediensten en de financiering door de zorgverzekeraars).
 
Ik heb liever gewoon antwoord op mijn vraag.


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Reactie #49 Gepost op: 1 juni 2016, 23:23:19
Wet op Veiligheidsregios:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0027466/2016-01-01#Paragraaf1

Geeft de inrichting van een Veiligheidsregio weer en wat zij dient te organiseren: ' houdende bepalingen over de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening' zoals de wet zelf zegt.


Besluit Veiligheidsregio's:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0027844/2016-01-01

Geeft aan hoe de veiligheidsregio dit dient te regelen en wat de rol van de andere belanghebbende is (bv de gemeenteraad).
In het besluit dat wel degelijk aangegeven hoe een brandweer basiseenheid eruit ziet. De rechtsgeldigheid van het Besluit is geregeld in de wet en is niets maar ook minder dan een nadere precisiering / invulling waar men zich aan dient te houden.


CONCLUSIE
1) er zijn eisen voor een basiseenheid
2) er is ruimte om af te wijken mits een gelijkwaardig niveau van zorg wordt behouden
3) er zijn eisen voor opkomsttijden  
4) er is ruimte om gemotiveerd af te wijken

Het zijn juist beide ruimtes die door de diverse brandweermanagers gebruikt dan wel misbruikt worden.

Lees je de andere artikelen dan klopt de OMA bijdrage: er wordt gebruik gemaakt van het feit dat je nooit alle burgemeesters en gemeenteraden op 1 lijn krijgt waardoor je als Veligheidsregio je gang kan gaan.
Daarnaast vertrouwd een gemeenteraad op de kennis en kunde van de brandweerorganisatie. Gemeenteraadsleden kunnen namelijk niet in alles waar zij over beslissen expert zijn. Ook dit vertrouwen wordt regelmatig handig gebruikt door de Veiligheidsregio's.

Als simpele burger met brandweerkennis weet je dat de boel gefopt wordt maar je staat machteloos.

Zet daarnaast de verdubbeling van de kosten bij mindere acute repressieve zorg en je hebt ook in brandweerland hetzelfde als wat we ook in andeer semi-overheid/privaat-publiekrechtelijke instellingen zien:
er komt een overkoepelende organisatie
er komen veel plannen
het gaat meer kosten
de werkvloer gaan we wegbezuinigen
de burger krijgt minder voor hogere kosten

Als je echt geeft om daar waar het om draait: de burger in nood helpen dan stopt men met deze onzin.
Weer fijn met echte eenheden uitrukken, desnoods 2 of 3 en schaalt af als het mee blijkt te vallen. Gewoon zoals vroeger toen het ook nog eens goedkoper was. Daar kan niemand tegen zijn - GOEDKOPER en BETER
Daarna ga je kijken naar nieuwe repressieve methodes, slim gebruik maken van bereidwillige medemensen (vrijwilligers) die graag een handje helpen.
Oefenen - misschien minder in frequentie maar wel intensiever (halve dag/hele dag)
Kwaliteit meetbaar beschrijven

Kan niets op tegen zijn tenzij je manager bent want dan heb je geen werk meer aan het maken van plannen.