Hoewel de uitzending van EenVandaag wel erg eenzijdig is moeten we onze ogen er niet voor sluiten dat dit gebeurd. Geld corrumpeert en helaas kunnen ook mensen bij de politie en justitie dit niet altijd weerstaan. Dat blijkt ook wel uit veroordelingen van medewerkers in beide takken. Het lijkt mij volstrekt duidelijk dat er voor dit soort mensen geen plek is binnen de veiligheidsdiensten.
Een effectieve aanpak is om alles onder het vier-ogen principe te behandelen. Dat maakt de kans op fouten veel kleiner. Helaas kost dat capaciteit en geld.
Ben ik helemaal met je eens, ook diefstallen komen voor binnen de politie en voor zulke 'collega's' is alleen ontslag de juiste remedie. Het 4-ogen principe werkt goed (bij kluizen moet je die zelfs met minimaal 2 man openen) maar is ook niet feilloos.
Bovendien denk ik dat de administratieve rompslomp van in beslaggenomen goederen ook bijdraagt aan het kwijt raken van goederen, want laten we eerlijk zijn: heus niet alles wordt gejat maar slingert soms zoveel rond dat het kwijt raakt.
Dankzij de administratieve lasten die gemaakt zijn om het kwijtgaan tegen te gaan ben je een half uur bezig om 1 gram wiet in beslag te nemen. Dat is... als je weet hoe het werkt, want de procedures veranderen wekelijks.
Moet je nagaan hoelang je bezig bent als je een tientallen soorten drugs en geld aantreft, dat kost je gewoon een hele dienst met meerdere mensen alleen al om het op de juiste manier administratief te verwerken, te verpakken, op te bergen en aan te melden bij het beslaghuis.
Oja, voordat je daar aan begint moet het natuurlijk ook gewogen en getest worden.