De twee brandweermensen mogen zelf wel een bluspoging doen van de baas. Zolang ze de eigen veiligheid maar waarborgen.
100 liter water is niet juist. De Snelle Interventie Voertuigen van de VRR beschikken over 300 liter water.
SIV vervangen door agenten met een brandblusser.... goede vergelijking
Ik denk dat een SIV wel degelijk een meerwaarde kan hebben. Zeker met de juiste mensen op dat voertuig. En nee, een uitslaande brand is met een SIV niet te blussen, dat snapt iedereen.
Volgens mij is een reddingspoging iets anders dan een bluspoging.
Bij felle woningbrand is effect van bluspoging met paar honderd liter water door twee brandweermannen ongeveer gelijk aan de bluspoging van twee agenten die ter plaatse een brandblusser leegspuiten. Beide zijn gefaalde bluspogingen, verschil is dat de gefaalde poging van de politie weinig kost. Een brandblussertje hervullen kost de kop niet. Er hangt een ander prijskaartje aan een speciaal snel interventievoertuig.
Ik kan de meerwaarde van een snel interventie voertuig niet bedenken. Het is misschien aardig om er een afvalbrandje mee te blussen echter in dorpen waar men nauwelijks branden heeft kan het al goedkoper zijn om uit te rukken met de bestaande tankautospuit om een afvalbrandje te blussen.
Snel interventievoertuig met redsetje aan boord om een slachtoffer uit een wrak te bevrijden zou ik wel mooi vinden. Bij veel ongevallen met beknelling is het prettig als een klein voertuig met 2 man snel door druk verkeer kan komen. In druk verkeer zie je dat politie en ambulancedienst makkelijker door verkeer komen dan de grote vrachtwagens van de brandweer.
Het kost soms mensenlevens als ambulancedienst moet wachten op de brandweer voor een slachtoffer de medische zorg kan krijgen of met grote spoed naar de operatiekamer in traumacentrum moet worden gebracht. Bij ons rukt de brandweer met het snelle interventievoertuig uit bij ongevallen met beknelling (techResc unit) en de reguliere brandweer rukt uit met de tankautospuit, hulpverleningswagens enz. In praktijk komt het bij ons vaak voor dat de bemanning van het snelle voertuig een portier even open heeft gemaakt met de spreider en ze de andere brandweerwagens die nog onderweg zijn doorgeven dat ze weer retour kazerne kunnen.
Het is voor het slachtoffer ontzettend belangrijk en als ambulancedienst/traumacentrum vinden wij dat we veel betere zorg kunnen verlenen omdat we weten dat we vaak met een patient al onderweg zijn naar traumacentrum op een moment dat de reguliere brandweer met de standaard brandweerwagens nog onderweg is.
Het voordeel bij ons is dat we de brandweer gemakkelijk onder druk kunnen zetten. Onze ambulancedienst heeft voldoende HART (hazardous area response teams) en de meeste leden van de veiligheidspolitie hebben een brandweeropleiding doorlopen. De ambulancedienst wil zo snel mogelijk goede medische zorg bieden aan slachtoffers en de politie wil zo snel mogelijk de openbare orde weer herstellen. De ambulancedienst en politie willen niet dat wij onze doelstellingen in belang van slachtoffers en de samenleving niet goed kunnen realiseren omdat de brandweer roept dat iets niet kan, mag of dat het iets langer duurt.
Het komt er op neer dat de brandweer kan kiezen of delen, ze gaan leveren wat politie en ambulancedienst vragen of ze blijven lekker in de kazerne. Bij ons was zowel de politie als HART bereid om redsetjes aan te schaffen om voertuigwrakken open te knippen. De brandweer heeft gekozen om oude doctrine overboord te gooien en techResc eenheden in te voeren. Het brandweerzusje van HART.
In UK zie je soortgelijke ontwikkelingen omdat je momenteel ook de situaties krijgt dat er een parachutist in een GSM-mast hangt, ambulancebroeders van HART de medische urgentie goed beseffen en direct besluiten om de mast in te klimmen (rope rescue). Het is niet meer van deze tijd als enkele minuten later de brandweer ter plaatse komt, de boel eens gaat bestuderen, staat te ouwehoeren om een enorme hoogwerker of ladderwagen dicht bij de mast te krijgen, een kwartier staat te mikken en klooien om het ding omhoog te krijgen om vervolgens tot de ontdekking te komen dat het ding net niet hoog genoeg is.
Het moet zo zijn dat de brandweer net als de ambulancedienst haar eigen HART variant met specialisten heeft. Ze moeten net zo snel ter plaatse kunnen zijn als HART, immers als de ambulancedienst het kan kan de brandweer het ook. De mentaliteit moet precies zo zijn als bij de ambulancedienst, als HART paramedics bepalen dat het gaat om een urgente medische spoedsituatie trek je klimpakje aan en klimt naar slachtoffer toe.
Met andere woorden ik zie de meerwaarde niet van een snel interventie voertuig om branden te bestrijden. Ik zie de meerwaarde van snelle interventie voertuigen alleen als de bemanning ingezet kan worden voor reddingen (zowel uit autowrakken, op hoogte, op het water, bij instorting/bedelving, etc).