GRIP 1 (wateroverlast) diverse plaatsen - Boxmeer 02-06-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (wateroverlast) diverse plaatsen - Boxmeer 02-06-2016  (gelezen 3990 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2016, 20:38:47
Politie Boxmeer 1 min. ·
Boxmeer - Naar aanleiding van het noodweer zijn er diverse kentekenplaten aangetroffen. Deze blijven aankomende week nog op het politiebureau te Boxmeer. Daarna zullen de kentekenplaten worden overdragen aan Stichting Actief.
Wij zullen zoveel mogelijk proberen om de eigenaren van de kentekenplaten in kennis te stellen.
U kunt zich ook melden op het politie bureau:
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 2 juni 2016, 20:54:23
Politie Den Bosch eo ‏@PolitieOBN  4 minuten geleden
#Boxmeer #wateroverlast. Fikse hoosbui leidde tot 128 meldingen. Vooral ondergelopen kelders. Brandweer nog bezig met leegpompen ervan.
Politie Den Bosch eo ‏@PolitieOBN  2 minuten geleden
#Boxmeer #wateroverlast. Togangswegen naar Boxmeer zijn weer toegankelijk. Geen meldingen van gewonden, wel sprake van materiële schade.

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2016, 21:03:19
Veelgestelde vragen over wateroverlast

Vandaag heeft het extreem veel geregend. Daardoor is er op diverse plaatsen wateroverlast ontstaan. Als gevolg hiervan worden bij de gemeente veel vragen gesteld. Een aantal hiervan staan hieronder vermeld.

Wat moet ik via het meldpunt melden bij de gemeente?

Via de website of de mijngemeente app kunt u alle gebreken aan de openbare ruimte melden. Ook van het riool. Gelet op de grote hoeveelheid meldingen is het niet mogelijk om iedereen persoonlijk terug te bellen of mailen. Wat kunt u melden via het Meldpunt?

Kolken die verstopt zijn in de straat. Deze meldingen worden doorgegeven aan de aannemer om te ontstoppen. U krijgt hierover geen terugmelding.
Water op straat, maar tussen de trottoirbanden. Deze meldingen worden meegenomen bij eventuele aanpassingen van de riolering. Kloppen de berekeningen die we hebben uitgevoerd? Waar kunnen we met beperkte middelen iets verbeteren? U krijgt hierover geen terugmelding.

Wat hoef ik niet via het meldpunt te melden?

Verstopping van de aansluitleiding van uw huis op de riolering.
Schade in huis. Informeer uw verzekeringsmaatschappij.

Ik heb bij de regenbui water binnen gehad. Waar kan ik de schade verhalen?

Neem contact op met uw eigen verzekeringsmaatschappij.

Wat kan ik verder doen om wateroverlast in mijn woning te voorkomen?

U kunt op twee manieren helpen. U kunt besluiten om zelf geen regenwater meer op de riolering te lozen (afkoppelen). Het regenwater wat op uw perceel valt, verwerkt u dan op uw eigen terrein. Bijvoorbeeld door te lozen in een grindkoffer, een vijver of ondergrondse opslag. Deze laatste optie geeft u ook de mogelijkheid om dit regenwater te gebruiken voor bijvoorbeeld het besproeien van de tuin of wassen van de auto.
Een tweede optie is het aanbrengen van een zogenaamde ontlastput. Hierdoor wordt regenwater van bijvoorbeeld het dak bij een verstopping van de aansluitleiding via de tuin geloosd, in plaats van via een putje of toilet in uw woning. Qua uitvoering zijn er verschillende mogelijkheden.

Ik wil met de auto door een straat rijden die onder water staat. Mag dat?

Ja, dat mag. Maar het is niet verstandig.
De gemeente en de hulpdiensten roepen iedereen op om niet met de auto door ondergelopen straten te rijden. Dit veroorzaakt namelijk een golfslag en dat zorgt voor nog meer wateroverlast en schade in woningen en andere gebouwen. Ook kunnen er putdeksels weggespoeld zijn, waardoor u met het wiel van uw auto in een put kunt rijden. Dit kan flinke schade aan uw auto opleveren.

De straat voor mijn woning heeft helemaal blank gestaan. Hoe komt dat?

Van oudsher wordt via de riolering naast afvalwater ook regenwater afgevoerd naar de rioolwaterzuivering. De omvang van deze buis wordt met name bepaald door de hoeveelheid regen. Als het harder regent dan waar in de berekening van is uitgegaan dan blijft het water op straat staan. Over het algemeen is na afloop van de regenbui binnen een kwartier tot een half uur alles weer weg.

De kolk/put in de straat loopt niet door. Hoe kan dat?

Hier zijn een aantal mogelijke redenen voor:

De riolering zit vol. Het water kan gewoon niet weglopen in de riolering. De enige remedie hiervoor is wachten tot het water in het riool zakt. Dan kan de kolk ook weer water afvoeren naar het riool.
Er zit veel blad en ander vuil voor de opening van de kolk. Als gevolg hiervan kan het water slechts langzaam of helemaal niet naar de riolering lopen. Als u het blad verwijderd kan de kolk weer water afvoeren.
De kolk of de leiding van de kolk is verstopt. Hier kunt u niets aan doen. Meld de kolk via het ‘melding doen’ op internet bij de gemeente.
Tijdens de regenbui borrelde het water in het toilet / douche / afvoerput. Wat is hiervan de oorzaak?

Dit kan duiden op meerdere oorzaken. Een mogelijke oorzaak is dat de leiding tussen uw woning en het riool in de straat gedeeltelijk is verstopt. In dat geval is het aan te raden om de leiding door te (laten) spuiten.

Het water stroomde tijdens de regenbui via een schrobputje mijn huis/tuin in. Wat kan ik hier aan doen?

Als het water via een schrobputje omhoog komt zijn er twee mogelijkheden:

u plaatst een zgn. terugslagklep tussen de riolering en de schrobput. Hierdoor kan er geen water meer uit de riolering richting uw huis/tuin stromen. Nadeel hiervan is dat deze niet altijd even betrouwbaar werken.
als het vaker gebeurt kunt u ook besluiten om de put af te sluiten.

Stroomstoring?

Neem contact op met uw energieleverancier.

Landelijk nummer Enexis: 0800-9009

Bron: http://www.boxmeer.nl/inwoners/veelgestelde-vragen-over-wateroverlast_42158/

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2016, 21:07:17
Gemeente Boxmeer ‏@Boxmeer  8 minuten geleden
Het algemene nummer is bereikbaar voor dringende meldingen en vragen over de openbare ruimte vanwege de wateroverlast. 0485 585911