Zembla heeft de ernstige neiging zaken zeer eenzijdig te belichten. Hoewel vaak goed geïnformeerd willen ze de plank nog wel eens compleet mis slaan wat dat betreft.
Ik heb geen zicht op de financiële recherche. Ik heb in mijn kritiek op de recherche ook niet zo zeer de medewerker zelf bedoeld, maar meer de hogere legerleiding die de recherche een ernstig lage prioriteit geeft. Als ik kijk dat meer als de helft van de rechercheurs in mijn basisteam daar zit omdat zij langdurig ziek zijn of om een andere reden tijdelijk niet meer op straat werkt dan snap je dat de motivatie snel zakt. Die mensen ga je geen dure opleidingen geven aangezien het zo kan dat ze over een week, een maand of een jaar weer de straat op gaat.
Het is de leiding die ernstig bezuinigd heeft in materieel, opleidingen en personele voorwaarden voor het personeel dat wel gemotiveerd is. Waarom mocht een rechercheur niet meedoen aan HAP-2 (een regeling waarbij goed functionerende medewerkers brigadier konden worden), waarom moet zij zoveel salaris inleveren en krijgt daar geen enkele compensatie voor? Ik weet dat er genoeg toegewijde en goede rechercheurs in de dop zitten die het niet doen omdat zij niet een paar honderd euro in de maand willen inleveren.