Dag leden,
Ik heb een vraag over de cognitieve capaciteitentest. Wordt deze als lastig ervaren? Als ik het hier doorneem: https://www.kombijdepolitie.nl/lerenenwerkenalsagent/documents/cctoefeningen.pdf dan vrees ik dat het een hele lastige test is. Ik kan niet eens antwoorden geven op de voorbeeldoefeningen.
Groeten,
Regaz
Hoi Regaz,
Ik denk dat de cognitieve capaciteitentest door iedereen als lastig wordt ervaren. De opgaven worden moeilijker naarmate je meer antwoorden goed heb. Ik denk dat dit vergelijkbaar is met andere cognitieve capaciteiten testen die ik zelf wel is heb afgenomen bij mensen (via pc wel), de opgaven worden moeilijker om te kijken waar jou grens ligt. Als je dan een aantal keer een fout antwoord geeft dan zak je weer wat terug naar een wat makkelijkere vraag. Op deze manier kan men zien waar jou grens ligt / wat jou score is.
Je kan ze zeker oefenen, er zijn tal van websites te vinden via google die jou soortgelijke testjes zal geven. Het belangrijkste wat je hier uit kan halen is, naar mijn mening, vaardigheid/snelheid,truukjes die jou wellicht kunnen helpen (en je meer zelfvertrouwen geven). Als je je echt zorgen maakt hierover is het beste wat je kan doen soortgelijke testjes te oefenen, je zult zien dat je er meer handigheid in krijgt. Tenslotte wil ik nog zeggen dat je niet meer dan je best kan doen, klinkt misschien een beetje cliché, je cognitief functioneren is gewoon een deel van jou en is vrij lastig om dit merkbaar omhoog te krijgen (net als IQ wat ook een stabiele factor is). Enige invloed die jij hier verder nog op kan hebben: goed uitrusten/slapen en gezonde spanning hoort erbij