Hoogwerker Dalfsen kwam uit 't nietsEen dag later lijkt de grote vraag: mocht de hoogwerker - die werd gebruikt om bomen te rooien - de weg op, laat staan het spoor over? ,,Normaal gesproken moet een voertuig dat het spoor over wil en afwijkt van het normale verkeer qua snelheid, daarvoor toestemming vragen,'' zegt woordvoerder Franc de Korte van ProRail. ,,Het bedrijf van dat voertuig moet dan eerst bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) vragen of ze het spoor over mogen. Die kijken of dat nodig is en of het echt niet anders kan. En als dat zo is, dan moet bij ProRail een vergunning worden aangevraagd en dan leggen wij op een tijd dat het óns uitkomt het treinverkeer even stil en kunnen ze erover heen. Ik weet alleen niet of dat voor dít type hoogwerker ook noodzakelijk was*). Eén ding weet ik wel: ze hadden geen vergunning want wij wisten niet dat hij kwam. Anders had die trein daar niet gereden.**)''
Type
Thérèse de Vroomen van de RDW laat weten dat 'het van het type hoogwerker afhangt' of het bedrijf zich had moeten melden***). ,,En niemand, ook de politie niet, heeft zich al bij ons gemeld met het type hoogwerker.''
Hans Aarse, voorman van IPAF Benelux, de internationale bond voor hoogwerkerbedrijven, weet te vertellen dat de 'hoogwerker van Dalfsen' géén kenteken had. ,,En dus überhaupt de openbare weg niet op mocht****). Als het gerelateerd is aan werk dat uitgevoerd moet worden, dan mag het wel. De machinist van de hoogwerker mag ervan uit gaan dat de opdrachtgever van zijn bedrijf een Taak Risico Analyse heeft opgesteld en een eventuele vergunning voor de openbare weg heeft geregeld. Onderzoek moet uitwijzen of dat echt allemaal goed was geregeld.''
Maar ProRail wist van niks en dus kon ook machinist Erik Breet nooit weten dat er een hoogwerker (die niet harder rijdt dan 3 tot 3,5 km per uur) zou oversteken.
http://www.destentor.nl/regio/dalfsen/hoogwerker-dalfsen-kwam-uit-t-niets-1.5761099Kortom iedereen weet wat maar niemand weet kennelijk het fijne in regel en regeltjesland.