Wie wordt nu aansprakelijk gesteld voor de schade: netwerkbeheerder Liander, gemeente Urk, de aannemer of? Lijkt me aardig wat getouwtrek tussen de verzekeraars die zich elk natuurlijk goed indekt. Gelukkig heb je van telefoongesprekken, want die zullen wel heen en weer gestuurd zijn de datums en tijdstippen. Om al eens daarmee te beginnen in te voegen in tijdeverloop en daarna de inhoud van de gesprekken.
In ieder geval niet de gemeente, zij hebben part noch deel aan de beschadiging of de explosie. Zij zijn weliswaar opdrachtgever voor de graafwerkzaamheden, maar dat levert geen aansprakelijkheid op. Voor ingewijden:
BW 6:171 is niet van toepassing want de overheid als opdrachtgever valt buiten het bestek van deze aansprakelijkheid omdat de graafwerkzaamheden geen onderdeel van de bedrijfsvoering van de gemeente zijn.
Liander is normaal gesproken aansprakelijk als de dienst verstoord is. Zij verhalen hun schade dan op de veroorzaker. In dit geval zal uit onderzoek moeten blijken wat er gebeurd is. Heeft de aannemer de leiding lek gestoten, of is het een leiding die op een slechte verbinding los geschoten is terwijl de aannemer juist alle moeite gedaan heeft om schade te voorkomen?
Hoe het nu gaat weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat de verzekeraars van de woningen in samenspraak met de verzekeraars van de aannemer, eventuele onderaannemer(s) en Liander dit gaan afhandelen.
Als je naar het NOS-artikel kijkt zou om 16.36 uur bij Liander een lek gemeld zijn dat dicht gemaakt is (door de aannemer kennelijk). Dit klinkt als een aardig begin voor aansprakelijkheid van de (onder)aannemer. Ik heb *geruchten* gehoord dat de aannemer het gaslek afgedekt zou hebben met zand. Ik weet niet of dat waar is, maar dat klinkt niet als verstandig. In de praktijk zie je wel vaker dat een aannemer een lek probeert te dichten met ducttape, slangenklemmen etc.
Wat mij opvalt is dat men ook na twee explosies nog werkte met handstralen, terwijl je niet weet wat er allemaal nog kan volgen en waar. Waarom geen straatwaterkanonnen opgesteld en het personeel naar veiliger plekken.
De politie maakt geen gebruik van luidsprekers om de omstanders op veilige afstand te houden.
Je weet niet over welke info de brandweer beschikte op het moment van aankomst. We hebben explosiegevaarmeters zodat we weten of het ergens veilig is. Op de filmpjes zie je een fakkelende gasleiding en brandende huizen. Op zich zou dat een voldoende "stabiele" situatie zijn als je kijkt naar explosiegevaar.
Het nut van de handstralen kun je betwijfelen. Qua bluscapaciteit kun je wel beter een monitor neerzetten.