Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016

Auteur Topic: Meerdere doden en gewonden bij frontale treinbotsing - Hermalle-sous-Huy (België) 05-06-2016  (gelezen 9839 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Bollie link=msg=1428092 date=1465205558
Danny,

In principe niet TBL +1 wat de Belgen gebruiken is de voorloper van ERTMS, maar als dat er uit ligt dan schakelt men over op de krokodil, die eigenlijk alleen wat zegt als je met groen of geel langs een baken rijd(puntsgewijs systeem). In NL hebben we op alle hoofdlijnen ATB-EG waardoor de treinen altijd via het spoor weten wat de toestand van de seinen zijn(continu systeem). Als er door bliksem inslag ATB-EG uit zou vallen betekent dat je in de cabine geen code krijgt waardoor je automatisch een restrictie van 40 km/h krijgt opgelegd(het voorkomt er niet mee dat je door rood rijd). Op de zijlijnen in NL gebruikt men een vroege variant van ERTMS level 1 genaamd ATB-NG (werking is exact het zelfde). In geval van seinstoring of blikseminslag kan men niet verder rijden totdat het laatste baken wat bekend is in de trein computer. Mcn hebben toestemming nodig van de verkeersleiding om te zorgen dat ze toch verder kunnen rijden met ook een max tijdelijke snelheid.

Top! Duidelijke uitleg, dankjewel :-)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Bollie link=msg=1428092 date=1465205558
Danny,

In principe niet TBL +1 wat de Belgen gebruiken is de voorloper van ERTMS, maar als dat er uit ligt dan schakelt men over op de krokodil, die eigenlijk alleen wat zegt als je met groen of geel langs een baken rijd(puntsgewijs systeem). In NL hebben we op alle hoofdlijnen ATB-EG waardoor de treinen altijd via het spoor weten wat de toestand van de seinen zijn(continu systeem). Als er door bliksem inslag ATB-EG uit zou vallen betekent dat je in de cabine geen code krijgt waardoor je automatisch een restrictie van 40 km/h krijgt opgelegd(het voorkomt er niet mee dat je door rood rijd). Op de zijlijnen in NL gebruikt men een vroege variant van ERTMS level 1 genaamd ATB-NG (werking is exact het zelfde). In geval van seinstoring of blikseminslag kan men niet verder rijden totdat het laatste baken wat bekend is in de trein computer. Mcn hebben toestemming nodig van de verkeersleiding om te zorgen dat ze toch verder kunnen rijden met ook een max tijdelijke snelheid.

Betuweroute in Nederland is vergelijkbaar met Belgische situatie?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Nee, want die wordt exclusief voor goederenvervoer gebruikt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: André Welten link=msg=1428104 date=1465212314
Nee, want die wordt exclusief voor goederenvervoer gebruikt.

Een goedertrein kan alleen tegen een personentrein botsen zoals in Belgie of zou het ook gelukt zijn als er in Belgie twee goederentreinen op hetzelfde hadden gereden?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Nee, want die wordt exclusief voor goederenvervoer gebruikt.
Binnenkort niet meer.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Treinbestuurder Marc (47) overleefde botsing met goederentrein niet

De treinbestuurder die het leven liet bij het ongeval is de 47-jarige Marc De Geyter. Dat meldt Sudpresse. "Het is met grote droefheid en immense pijn dat ik het heengaan van mijn vriend Marc De Geyter meedeel, die vannacht in het treinongeval overleed", liet zijn partner vandaag weten aan de Luikse club van motards waartoe het koppel behoorde.

De dodentol na het treinongeval zondagavond in het Luikse Saint-Georges-sur-Meuse zou niet meer hoger moeten oplopen dan drie. Van de tien mensen die gewond raakten, konden er vijf naar huis. De vijf overigen verkeren niet in levensgevaar. Dat werd uit medische bronnen vernomen.

Volgens een rondvraag bij de ziekenhuizen blijken er dus tien gewonden gehospitaliseerd te zijn na het treinongeval. Achtenveertig anderen kregen ter plaatse verzorging, maar moesten niet naar het ziekenhuis.

Vijf van de slachtoffers die wel naar het ziekenhuis moesten, werden overgebracht naar het Centre Hospitalier Régional (CHR) van Hoei. Drie van hen mochten intussen naar huis; de twee anderen, beiden rond de 30 jaar, hebben pijn ter hoogte van de borstkas en aan verschillende ledematen, omdat ze bij de botsing door de treinwagon werden gekatapulteerd.

Drie andere gewonden werden overgebracht naar het ziekenhuis Bois de l'Abbaye in Seraing. Ook daar konden er al twee terugkeren naar huis. Het derde slachtoffer in die ziekenhuis is een jongedame van ongeveer 20 jaar. Zij werd maandagochtend geopereerd, maar verkeert niet in levensgevaar.

Voorts ligt er nog een gewonde in het CHR Citadelle in Luik. Het gaat om een 26-jarige man. Hij raakte bij de botsing verlamd. Hij heeft breuken ter hoogte van de rug, de ribben en klaagt over buikpijn. De man moet binnen afzienbare tijd aan de rug geopereerd worden.

De laatste gewonde ligt in het Centre Hospitalier Universitaire (CHU) in Luik. Ook dit slachtoffer verkeert niet in levensgevaar.

Het provinciale rampenplan werd zondag om 23.20 uur afgekondigd, nadat de hulpdiensten van Hoei de omvang van de ramp hadden ingeschat. Daarop werd een rampenplan opgestart in vier ziekenhuizen in Hoei en Luik. Dat werd maandag rond 02.00 uur opgeheven.

http://flvpd.vtm.be/videocms/nieuws/2016/06/06/201606061317173010034065084005056B7305C0000004752B00000D0F364782.mp4


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Opvallend is dat het niet de eerste keer is dat in Saint-Georges-sur-Meuse een treinongeval plaatsvindt. Op 3 juli 2008 botste een reizigerstrein ook al tegen een goederentrein, maar die reed niet op het juiste spoor. Bij het incident raakten 42 mensen gewond.

http://flvpd.vtm.be/videocms/nieuws/2016/06/06/201606061147152010034065084005056B7305C0000004752B00000D0F364625.mp4

Onderzoek na dit ongeval heeft uitgewezen dat de goederentrein aan het maneuvreren was om de goederenkoer van een bedrijf vlak naast de sporen te bedienen. Door een spanningsval was een verwittigingssein opwaarts - dat de treinbestuurder van de passagierstrein diende te verwittigen van de rode stand van het volgende sein - kortstondig gedoofd en er werd ook geen impuls aan de treinbestuurder gegeven via de krokodil. Gevolg: de treinbestuurder begon te laat te remmen bij het zien van het gesloten sein.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: André Welten link=msg=1428104 date=1465212314
Nee, want die wordt exclusief voor goederenvervoer gebruikt.

Andre, sorry dat ik het zeg maar dat slaat nergens op.

Een botsing kan ook tussen 2 goederentreinen gebeuren.

Op de Betuweroute en HSL Zuid zijn allebei ERTMS level 2 aanwezig, en als de goed werkt is een botsing nagenoeg uitgesloten (lage snelheden botsingen kunnen wel door bepaalde modus). Enige verschil tussen de systemen is dat HSL zuid assentellers als trein detectie heeft en de Betuweroute spoorstroomlopen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915