Onveilige treinen met remsysteem uit jaren 30 op drukste spoorlijn van het land
De NMBS heeft nog altijd negen niet-beveiligde treinen rondrijden tussen Antwerpen en Brussel, de belangrijkste spoorlijn van het land. Op 1 november 2015 passeerde een trein er met 90 kilometer per uur twee rode seinen.
'.....De NMBS verkondigt al jaren dat haar hele vloot is uitgerust met noodremsysteem TBL1+. Sinds de regering-Di Rupo is dat zelfs wettelijk verplicht. "Al onze binnenlandse treinen zijn voorzien van TBL1+. Voor de internationale treinen is dat niet zo. Dat is ook niet verplicht", zo legt Crols uit. "In Antwerpen ging het om een incident met de Beneluxtrein, dat is een internationale trein."
Concreet gaat het om locomotieven die na het fiasco van de Fyra zijn ingehuurd door de NMBS. Die zijn enkel uitgerust met een 'krokodil', een veiligheidssysteem uit de jaren 30 dat al lang achterhaald is. "........'
http://www.demorgen.be/economie/onveilige-treinen-met-remsysteem-uit-jaren-30-op-drukste-spoorlijn-van-het-land-bad2b46d/