radio actief besmet slachtoffer

Auteur Topic: radio actief besmet slachtoffer  (gelezen 3854 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

• Gast
Gepost op: 29 september 2005, 20:52:22
waar ik al een tijdje mee loop, is de vraag:

Wat doen jullie met een radioactief slachtoffer  ??? ::)

wij kwamen er als Brw niet uit........stel, wij hebben het slachtoffer gered, staan achter de lijn met een ernsig gewond slachtoffer.............en dan??????????

we konden het slachtoffer ff niet kwijt  ;D

Zijn er bij jullie speciale middelen/protocollen voor?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 29 september 2005, 21:52:33
Het LPA geeft in protocol 16.23 een aantal handreikingen.

het komt er in het kort op neer dat je :
- ernstige verwondingen behandeld (zeker ABC problemen)
- open wonden afdekt.
- klachten en symptomen summier vastlegt.
- het kontakt tussen patient en hulpverlener zo kort mogelijk houdt.
- de patient op de brancard in een laken en/of deken inpakt.
- verdere mogelijke besmette materialen in een deken oid inpakt en verzamelt.
- de ambulance, je handen en je kleding  na reiniging op besmetting laat controleren.
- eventueel je zelf goed wast met veel water en zeep (niet te hard borstelen om huidbeschadiging te voorkomen)

Radioactieve besmetting alleen is geen indicatie voor spoedvervoer, dus wanneer mogelijk bij voorkeur eerst je patient laten decontamineren en dan pas vervoeren.

Bij twijfel kun je er een blauw reageerbuisje op afsturen  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 29 september 2005, 22:52:23
Slachtoffers worden veelal vervoerd naar een ziekenhuis waar een 'nucleaire afdeling' is. In Zeeland is dat het Ziekenhuis Walcheren in Vlissingen. Daar gaan dus ook besmette slachtoffers van bijvoorbeeld de kerncentrale naar toe. Diverse belangrijke ruimten in het ziekenhuis zijn ingericht om besmetting daar binnen de muren te houden.

Christian

firemanr

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 30 september 2005, 00:21:08
Slachtoffers worden veelal vervoerd naar een ziekenhuis waar een 'nucleaire afdeling' is. In Zeeland is dat het Ziekenhuis Walcheren in Vlissingen. Daar gaan dus ook besmette slachtoffers van bijvoorbeeld de kerncentrale naar toe. Diverse belangrijke ruimten in het ziekenhuis zijn ingericht om besmetting daar binnen de muren te houden.

Christian

Dan is het SO al IN het ziekenhuis, maar de vraag was hoe of wat als het SO er nog naartoe moet..... ::)

Volgens mij geeft de brandweer een SO niet vrij, of hij zou gedecontamineerd moeten zijn en dat doet toch de brandweer, of mannetjes in zo'n gaspak. ;)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 30 september 2005, 00:30:48
Dan is het SO al IN het ziekenhuis, maar de vraag was hoe of wat als het SO er nog naartoe moet..... ::)

Volgens mij geeft de brandweer een SO niet vrij, of hij zou gedecontamineerd moeten zijn en dat doet toch de brandweer, of mannetjes in zo'n gaspak. ;)
Ik betwijfel of de brandweer een ernstig gewond slachtoffer kan "vasthouden".
Ik neem aan dat er dan gewoon vervoerd wordt zoals beschreven in het landelijk protocol ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

firemanr

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 30 september 2005, 00:44:40
Ik betwijfel of de brandweer een ernstig gewond slachtoffer kan "vasthouden".
Ik neem aan dat er dan gewoon vervoerd wordt zoals beschreven in het landelijk protocol ?

Daar zou je helemaal gelijk in kunnen hebben.... ;) Het was alleen in antwoord op Christian zijn verhaal.

En nogmaals: als er maar enig vermoeden is van een radio-actieve besmetting, zul je toch moeten gaan decontamineren. En om verdere besmetting van omgeving en mensen tegen te gaan, komt ie toch meestal het besmette terrein niet af zonder schoongemaakt te zijn. ;)

pros

• Forum gebruiker
    • ambulancecentrum
Reactie #6 Gepost op: 30 september 2005, 10:27:38
Met ons ziekenhuis staan wij in voor de ongevallen op de kerncentrale van Doel. Gelukkig hebben we het nog niet echt moeten gebruiken, maar wij hebben wel een heel plan klaarliggen.

Eerst en vooral is er een groot verschil tussen een bestraalde patiënt en een besmette. kort samengevat zijn er bij een bestraalde patiënt geen risico's (alleen voor het slachtoffer) voor de omstaanders en bij een besmette moet je vooral opletten voor alle lichaamsvochten (braaksel, bloed, urine)
 Een slachtoffer wordt steeds gedecontamineerd in de kerncentrale zelf.

Indien er een ramp moest gebeuren komen alle slachtoffers langs een aparte ingang langs de dienst nucleaire geneeskunde (dus niet rechtstreeks langs spoedgevallen) waar ze gescreend worden in welke mate ze besmet zijn.
Onze spoedgevallendienst bestaat uit 2 grote delen (spoedgevallen en een nachthospitaal)
Het nachthospitaal wordt dan volledig gesplitst van de spoedgevallen en daar worden de patiënten opgevangen volgens procedure

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 30 september 2005, 23:34:18

Dacht dat dat misschien ook wel interessant was, sorry hoor... :-[
Ik ga nog maar ff verder zondigen: volgens mij rijden mensen van de stralingscontroledienst mee met het slachtoffer naar het ziekenhuis en voeren steeds controles uit. Ik weet niet in hoeverre ze radioactiviteit kunnen meten in het ziekenhuis, maar er wordt op deze manier dus hulp geboden.

Christian

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2005, 14:15:50
Ik kan me (met het oog op eigen veiligheid) niet voorstellen dat er zomaar een stralings-so in de ambu geschoven wordt waar de pleeg naast gaat zitten. :-\ :-X

Ik ben idd benieuwd wat de protocollen daar over zeggen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2005, 16:06:54
Ik kan me (met het oog op eigen veiligheid) niet voorstellen dat er zomaar een stralings-so in de ambu geschoven wordt waar de pleeg naast gaat zitten. :-\ :-X

Ik ben idd benieuwd wat de protocollen daar over zeggen.

Het protocol zegt daar over:
De eerste hulpverlener en de vervoerder lopen bij de hulpverlening geen wezenlijke risico's
Wel is van belang dat ze besmetting zo veel mogelijk proberen te voorkomen.
Ook dient het kontakt met de patient zo kort als noodzakelijk gehouden te worden.