Als je als overheid wilt dat daar rustiger gereden wordt, dan moet je de weg anders inrichten, een 1 baans weg in plaats van 2 baans, rotondes en andere obstakels aanleggen etc.
En hier heb ik dus wat moeite mee, de lokale overheid steunen en zelfs "instemmen met "de fouten" van de lokale overheid :
De (lokale) overheid legt een weg aan die qua inrichtingseisen niet voldoet aan de gestelde eisen. Nu wordt dus de burger beboet voor een fout van de lokale overheid.
In mijn woonplaats kampte men dus ook met zo'n probleem:
Hier waren autowegen aangelegd met een maximum snelheid van 100 km/u. Op en nabij kruispunten was de maximum snelheid teruggebracht naar 70 km/u. Op de kruispunten negeerde men de rode verkeerslichten met grote regelmaat en ontstonden ongevallen. Om de ongevallen terug te dringen, werd de maximum snelheid op de hele weg 80 km/u. Op de kruispunten gebeuren nog regelmatig ongevallen (terwijl men dit terug wil dringen) terwijl men nu legaal 10 km/u harder over het kruisingsvlak mag rijden. Nu wordt er vaak op snelheid gecontroleerd; niet op de kruispunten maar op de delen die hier tussenin liggen.
Formeel klopt de controle maar er is geen agent die een kritische vraag bij de lokale overheid neerlegt over de lokale situatie.
Ik haal een autoweg aan maar zo zijn ook veel 30 km-zones niet juist ingericht of andere verkeerssituaties verkeerd aangelegd maar geen agent die aan de bel trekt bij de gemeente.
Kijk naar Almere bijvoorbeeld; bij het kruisen van de busbanen kom je, buiten de VRI, een B6 tegen met een onderbord "busbaan". Het fietspad wat naast de busbaan zou liggen heeft dus geen voorrang...
Jammer maar helaas; de gemeente wil alleen waarschuwen voor de busbaan maar het fietspad doet op sommige plaatsen (lekker veilig, sommige plaatsen) ook mee aan de voorrang.