Discretionaire bevoegdheid

Auteur Topic: Discretionaire bevoegdheid  (gelezen 24726 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 27 juni 2016, 18:56:00
Huh? Je kunt toch zonder kenteken best beboet worden zonder staandehouding? Zo niet: waar staat dat? Ik houd, in tegenstelling tot vele van jullie, wél van bronnen.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #101 Gepost op: 27 juni 2016, 18:57:11
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432572 date=1467046560
Huh? Je kunt toch zonder kenteken best beboet worden zonder staandehouding? Zo niet: waar staat dat? Ik houd, in tegenstelling tot vele van jullie, wél van bronnen.

Hoe wil jij mij bekeuren als agent zijnde dat ik te hard rijdt als ik geen kentekenplaten op mijn auto heb? Hoe weet je wie gereden heeft of van wie de auto is? Zonder me staande te houden dan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 27 juni 2016, 19:02:11
Haha, in dat uiterst uitzonderlijke geval heb je gelijk. Ik dacht meer aan voetgangers en zo.

Ik ga nu even 8 uur werken. Doei!

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #103 Gepost op: 27 juni 2016, 19:05:00
En als ik op mijn fietsje door rood rij? En ook voetgangers zul je staande moeten houden om ze te bekeuren, ik kan mensen nog niet herkennen aan de jas. Staande houden is meer dan alleen via de auto met zo'n mooie display. Dit kan ook via een teken van een agent en dus aangesproken door de agent. Je zult toch mij staande moeten houden om te weten dat ik het ben die de overtreding heeft begaan (en om mij dus te bekeuren/waarschuwen).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #104 Gepost op: 27 juni 2016, 19:07:25
We hebben het hier niet over de wenselijkheid van staandehouding (die zie ik in die gevallen ook wel), maar de verplichting. Als jij gewoon je buurman herkent zonder nummerplaten zie ik niet waarom staandehouding verplicht is.

In beide voorbeelden heb je dus geen gelijk. Ik neem mijn toegave dus terug... ;)

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 27 juni 2016, 20:05:08
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432580 date=1467047245
We hebben het hier niet over de wenselijkheid van staandehouding (die zie ik in die gevallen ook wel), maar de verplichting. Als jij gewoon je buurman herkent zonder nummerplaten zie ik niet waarom staandehouding verplicht is.

In beide voorbeelden heb je dus geen gelijk. Ik neem mijn toegave dus terug... ;)

En mocht ik diegene die ik zie lopen nou niet herkennen, zoals in 99,9% het geval is? Dan zal ik diegene toch echt staande moeten houden.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 27 juni 2016, 21:45:43
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de politicus gelijk denkt te hebben, gelijk wil krijgen en graag zijn zin door wil drukken.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #107 Gepost op: 28 juni 2016, 00:47:23
Ik lees het onderwerp vanaf het begin mee maar wat een prototype zeikerd is onze Burgerpolitici zeg.
Krijg steeds meer hoofdpijn als ik die man/vrouw wat zie schrijven. Echt stronteigenwijs zoals een goed politici betaamd.

Het antwoord op je vraag is gevoelsmatig al 100 keer gegeven en nog blijven mijmeren. Vent hou op en ga wat nuttigs doen. Je lijkt Frank Lingen wel met al zijn gezeik en onzin. Zou me niks verbazen als je hem ook nog bent onder een alias en anders ben je een verdomd goeie kloon er van.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

guest15549

• Gast
Reactie #108 Gepost op: 28 juni 2016, 01:22:14
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432556 date=1467042632

Ik concludeer dat de politie bevolkt wordt door prima en idealistische mensen (zo ken ik er ook veel), maar TOTAAL inefficiënt opereert, van bestuur tot straatniveau. Erg schokkend. Zal tot mijn laatste snik blijven vechten om dit zelfs maar 1% beter te krijgen, zeker in mijn regio.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBROT:2014:7022&keyword=geen+staandehouding&keyword=beschikking

Voorbeeld van een uitspraak waar de beschikking is vernietigd omdat er niet is staandegehouden terwijl dat wel mogelijk had kunnen zijn (en dus niet verplicht is!). Relevant citaat:
Citaat
4.7
De verbalisant heeft hierover in het aanvullend proces-verbaal het volgende verklaard:
“Ik heb geen staandehouding kunnen verrichten, omdat de bestuurder zag dat ik een foto van de omgeving aan het maken was en reed weg op het moment dat ik naar zijn richting liep. Ik was die dag lopend en ik kon de betrokkene niet staandehouden.”
4.8
Betrokkene heeft hierover verklaard dat hij niet van de verbalisant is weggereden, maar slechts zijn auto keerde. Vast staat dat er daarna nog een gesprek heeft plaatsgevonden tussen de verbalisant en de gemachtigde van betrokkene. Op grond hiervan kan niet worden geconcludeerd dat er zich hier geen reële mogelijkheid heeft voorgedaan tot staande-houding, zodat de beschikking aan de bestuurder had moeten worden opgelegd. De beschikking zal om die reden worden vernietigd.

-Ronald-

• Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 28 juni 2016, 08:59:53
Of een staande houding nu verplicht is of niet, hoe wil had je het in gedachten politicus om een boete te schrijven aan iemand die je niet kent, zonder de persoon staande te houden als deze zich bv per fiets of wandelend verplaatst?