Ik ben geschokt. Ik vat de discussies over aantal bonnen en discretionaire bevoegdheid even samen: sommige agenten (goed lezen: niet alle) schrijven maar 'een paar bonnen per jaar', gewoon omdat ze 'er geen zin in hebben', ondanks het feit dat ze zoveel overtredingen constateren dat ze ‘een hele dienst in een straat zouden kunnen blijven’.
De discussie is er niet want ik zie vooral een forumlid dat op zoek is naar bevestiging van zijn eigen mening en niet inhoudelijk reageert op wat andere forumleden inbrengen.
Gaat er dan geen lampje branden? De burgers hebben genoeg van de kleine overtredingen, die sommige agenten vanachter hun autoraampje lachend bagatelliseren.
Het grappige is dat de meeste plegers van deze kleine overtredingen ook gewoon burgers zijn zoals jij en ik. Niet het kleine deel aso's, welke ook deze overtredingen plegen, maar gewoon diezelfde klagende burgers vormen de grootste groep.
Diezelfde ouders die klagen over de hondenpoep op het grasveldje op de hoek laten wel gewoon hun kat vrij rondlopen waardoor deze zijn behoefte in de tuin bij de buren doet. Die buurman klaagt daar weer over, vlak voordat hij op de fiets stapt om even boodschappen te doen. Daarbij rijd hij het laatste stukje maar even over de stoep, want ja sneller en haast en zo. Toevallig loopt daar een dame met een zoontje welke ze nog net bij de hand kan nemen voordat hij zonder te kijken in het pad van de fietser zou gaan lopen. Al mopperend lopen zij terug naar de auto en rijden naar huis. Daar aangekomen parkeert ze de auto op de hoek van de straat want dat is dichterbij dan het vrije parkeervak in de ander straat 20 meter verder. De buurman op de hoek van straat kijkt net uit het raam en zegt tegen zijn vriend dat 'die ene rode van nummer 4 weer aso parkeert'. Zijn vriend reageert met de woorden 'maak je niet druk' en zet het volume van de radio op 10 omdat net zijn favoriete Jan Smit nummer voorbij komt op radio decibel. In het huis ernaast draait de agent die net uit de nachtdienst komt zich nog eens om in zijn bed en vraagt zich af waar het mis is gegaan met de maatschappij....
Er wonen hier 17 miljoen mensen die elkaar de hele dag mogen waarschuwen en met elkaar in gesprek gaan.
Tsja, dat heet samenleven en sociale controle. Eerder noemde je Japan. Daar is veel minder overlast en kleine overtredingen juist omdat daar de sociale druk heel erg hoog is. Sociale controle kan je niet vervangen door strafrechtelijke controle.