Heel duidelijk. Uiteraard wist ik dat een agent niet hoeft te bekeuren: er is geen verplichting, het is immers een bevoegdheid. Tot zover geen nieuws. Maar concludeer ik nu correct dat je stelt dat mbt. de DB geen officiële teksten bestaan? Interessant.
Vraag 1: kent inderdaad niemand officiële teksten over de DB?
Ten eerste: je kunt niet concluderen dat ik iets stel, dat is taalkundig niet mogelijk.
Als je bedoelt of je het correct begrijpt als ik zeg dat er geen 'officiële teksten' bestaan; waarschijnlijk wel.
Ik snap niet echt wat je bedoelt met 'officiële teksten'. Als je wet- en regelgeving bedoelt: nee. Zoals ik al zei staat de discretionaire bevoegdheid niet beschreven in de wet: het is slechts een gevolg van andere wetten. Er zijn geen formele richtlijnen van het OM wanneer deze bevoegdheid moet worden gebruikt. Mogelijk bestaan deze richtlijnen wel vanuit de politieleiding naar agenten maar dat heeft geen wettelijke basis.
Overigens stelt de politie zelf, of haar eigen site: De politie zorgt ervoor, als uitvoerende instantie, dat het recht in Nederland wordt nageleefd; ze handhaaft de rechtsorde. Dit gebeurt in opdracht van de overheid.
Dat impliceert de plicht tot handhaven, optreden, al dan niet via bekeuringen. Maar dan dwalen we weer af.
Dat impliceert niet het handhaven: er staat letterlijk (dus expliciet) dat er wordt gehandhaafd
En de term handhaven is vrij breed. Iemand aanhouden en berechten is handhaven maar iemand vriendelijk verzoeken om voortaan wél de autogordel te dragen is ook handhaven.
[/quote]